Test: Peugeot e-208 provkörd – för dyr för att lyckas

Peugeot e-208 är namnet på det franska märkets minsta elbil. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till södra Spanien för att ta reda på hur den står sig jämte konkurrenterna.

För drygt fyra år sedan rattade vi då helt nya generationen Peugeot 208. På plats i Portugal imponerades vi av dess utseende och trevliga köregenskaper.

Nu har modellen fått sig en uppdatering där den mest intressanta varianten stavas e-208 – det vill säga elbilen.

Det som står på menyn är dels uppdaterad design både exteriört och interiört, samt längre räckvidd på el vilket har potential att mynna ut i något lovande.

Vi provkörde Peugeot e-208 i Spanien. (Foto: Peugeot)

En elbil med franska kläder

Det första man noterar är den uppdaterade exteriören som lyckas väl med att förstärka modellens premiumintryck.

Uppdaterade Peugeot 208 har fått märkets nya ljussignatur som debuterade på märkets Le Mans-racingbil 9X8 som ställde upp under 2023 års Le Mans 24h.

Det är samma signatur som återfinns på syskonen 2008 och 508. Nya e-208 har även fått uppdaterade Peugeot-emblemet i fronten. Även bakljusen har uppdaterats. 

Fortsättningsvis har Peugeot 208 fått sig en rad nya kulörer att välja mellan, däribland Agueda Yellow och Selenium Grey. Även utbudet av fälgar har uppdaterats. 

Peugeot e-208
208 erbjuds även som bensinbil. (Foto: Peugeot)

Ännu längre på en laddning

Nuvarande generation e-208 kom 2019 med 340 kilometers räckvidd, 136 hästkrafter som drev framhjulen och ett 50 kWh-batteri.

Uppdateringen av e-208 bjuder på högre effekt och längre räckvidd. Nya e-208 har 156 hästkrafter och en räckvidd på upp till 400 kilometer enligt WLTP.

Det nya batteriet på 51 kWh är bara en kWh större, så den ökade räckvidden handlar också om att man arbetat med att effektivisera andra delar av drivlinan.

Prestandamässigt är toppfarten fortsatt 150 km/h och 0 till 100 går på modesta 8 sekunder. Detta är gott och väl tillräckligt för att bjuda på en underhållande körupplevelse. 

Det är ingen tvekan om att e-208 är en liten bil, men den bjuder alltjämt på goda utrymmen för sin klass. Batteriet inkräktar inte på varken baksätet eller bagageutrymmet vilket är positivt. 

Peugeot e-208
Batterierna inkräktar inte på baksätet. (Foto: Peugeot)

Peugeot e-208 känns premiumbetonad

När man hoppar in bakom ratten på 208 möts man av en liten och rektangulär ratt samtidigt som materialvalen känns påkostade.

Testbilen var en fullutrustad GT, som alltså är toppmodellen över Active och Allure.

I GT-verisonen får man elmanövrerade och alcantaraklädda stolar med massage, och testbilen var dessutom utrustad med ett panoramaglastak för 7 900 kronor extra.  

Det bidrar till att skapa en storbilsupplevelse av rang, samtidigt som den flinka körupplevelsen bibehålls tack vare den låga tyngdpunkten och responsen från elmotorn. e-208 är sannerligen en rolig körupplevelse, framförallt på slingriga spanska bergsvägar. 

 

Peugeot e-208
Peugeot e-208 är genuint körglad. (Foto: Peugeot)

Dyr som tusan

Det som drar ner helthetsintrycket rejält för e-208 är den svindlande prislappen i Sverige.

I billigaste möjligaste utförandet landar prislappen på strax under halvmiljonstrecket. I GT-varianten seglar prislappen över 500 000 kronor.

I sin tur innebär det att e-208 inte är konkurrenskraftig. Inte minst när man kan få större bilar med längre räckvidd i samma prisklass. Om den nya lilla elbilen från Peugeot ska sälja måste man tänka om.

e-208 är för dyr för sitt eget bästa. (Foto: Peugeot)

Peugeot e-208 räcker inte hela vägen

Peugeot e-208 lyckas med att erbjuda en storbilskänsla och en hög dos körglädje.

Som kompakt elbil har den många konkurrenskraftiga egenskaper, men prislappen sätter käppar i hjulen för modellen.

Bilens nätta mått lämpar sig även bra för inspirerande stadskörning, inte minst den man stöter på i södra Spanien. Även på motorvägen gör den bra ifrån sig.

Men så kommer man till priset som är astronomiskt och totalt saboterar bilens möjlighet att bli en storsäljare. Här blir det avgörande vilka leasingpriser Peugeot kommer att erbjuda. 

Tekniska data

Peugeot e-208 GT (2024)

Motor: Elmotor bak, 156 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 8,0 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 400 km
Vikt: 1564 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4055/1745/1430 mm
Pris: från 509 000 kronor

Högsta Växelns första intryck av uppdaterade Peugeot e-208

Första intryck

Peugeot e-208

2.5

Peugeot e-208 är alldeles för dyr, trots att den är imponerande på många sätt och vis.