Audi S8 provkörd i Tyskland

Audi S8 (2022)
Motor: 4-liters, V8, 571 hästkrafter, 800 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 295 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5190/2130/1475 mm
Pris: från 1 500 000 SEK

På sent 1800-tal debuterade så kallad acetylenbelysning som var ett enormt genombrott inom ljusets värld, innan elektricitet tog över marknaden för belysning.

Utvecklingen har skett exponentiellt och idag har just ljus blivit en viktig del i varumärkesidentitet för många märken, inte minst för Audi som nu satsar helhjärtat på digitaliseringen av ljus.

För att testa på den senaste tekniken lade jag i Högsta Växeln och begav mig till Tyskland för att provköra nya Audi S8.

Läs om vårt besök till Audis utvecklingscentrum för ljus här.

Diskret sminkning

Uppdateringarna som nya S8 har genomgått är en bredare grill med ett nytt mönster och nya strålkastare medan baksidan har fått sig ett lyft med andra baklyktor och stötfångare.

Interiören har även den uppdateras med andra skärmar och mer digitalisering. Hårdvarumässigt erbjuds ny fjädring som är mer förutseende och kan anpassa varje enskilt hjul efter rådande situation.

Första bilen med helt digitaliserat ljus

Körningen inleddes sent på kvällen, när mörkret sakteligen började göra sitt intåg. Syftet med provkörningen var primärt att lära sig mer om Audis utveckling av ljus men även få en inblick i hur långt man har kommit i utvecklingen. Naturligtvis valde Audi att visa upp denna teknik med hjälp av sin flaggskeppsmodell i dess senaste tappning.

När man har 571 hästkrafter till högerfotens förfogande och det vankas nattkörning på den delen av autobahn med fri fart, är ljus en bokstavligt talat livsavgörande faktor.

Det nya S8 stoltserar med i ljusväg är digitala OLED-lampor baktill där man inifrån bilen kan välja ljussignatur och den tyska flaggskeppsmodellen är även den första bilen med helt digitala ljus.

Ljus är lika med säkerhet

Det är dock framtill som fokuset ligger. Med nya S8 går det alldeles utmärkt att ha på helljuset hela tiden, eftersom bilen själv bländar av i sektioner. Teknologin introduceras först på Audi A8 2013 och har idag utvecklats till att vara mer eller mindre felfri.

Jag har många gånger varit med om att bilar inte bländat av trots att situationen krävt det, men i detta fall fungerade systemet utan några som helst problem.

En stor nyhet – som förvisso debuterade på Audi e-tron Sportback – är att det är en ljusmatta framför bilen – såvida man kör på motorvägen – som lyser upp som en fyrkant på vägen framför bilen.

Den har även pilar som visar var däcken befinner sig – så kallade orienteringslampor – för att säkerställa att man håller sig i sin fil.  Fortsättningsvis kan den visa upp en varningssymbol med hjälp av ljust i asfalten för att varna föraren om att det exempelvis har skett en olycka längre fram.

Den, enligt mig, med användbara funktionen som Audi numera erbjuder är att när man blinkar och byter fil så blinkar även den ovannämnda ljusmattan i den fil man ska byta till. Det innebär att det är nästintill omöjligt för bakomvarande fordon – av vilka det finns många om man kör en S8 – att missa när ett filbyte är på gång.

Digitaliseringen av ljuset på Audi S8 gör att ljuset blir mer som en projektor snarare än en statisk stråle som det brukar vara.

På landsväg innebär det exempelvis att bilen endast lyser upp där det behövs, med oerhörd precision, och erbjuder även samma orienteringslampor som på motorvägen.

Summan av kardemumman

Nya Audi S8 kombinerar enorm prestanda med sanslös komfort. På den tyska motorvägen passar den lika bra in i vänsterfilen som curry och würst. I sin senaste tappning erbjuder den även Audis senaste utveckling av ljus och det är just digitaliseringen som är det hetaste inom ljusbranschen just nu.

Med uppdaterade S8 slår även Audi konkurrenter som Mercedes S-klass och BMW 7-serie på fingrarna beträffande komfort, design och kvalitetskänsla. Det ser ljust ut, på fler sätt än ett.