Test: BMW 530e xDrive Touring
BMW 530e xDrive Touring (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 292 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 2 035 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4963/1498/1868 mm
Pris: 601 100 SEK
(Testbil ca 695 800 SEK)
BMW 5-serie Touring är det självklara valet för hushåll som inte bara värderar sin medhavda packning, utan också vill att familjens bil ska präglas av en fin avvägning mellan körglädje och komfort. Som klassens mest…komsportabla modell är den en ganska självklar favorit hos oss på redaktionen.
Frågan är i vilket utförande den är bäst – alltså inte så mycket för oss som för ovan nämnda kundgrupp, för vilken praktiska och ekonomiska betänkligheter gör den från BMW M5 mest avlägsna änden av modellspektrumet till den mer attraktiva.
Förr var dieseldroskan 520d:s dominans på tjänstebilssidan total, men miljöbonusar och malusskatt har (högre inköpspris till trots) fått allt fler att snegla mot laddbara varianter, där föremålet för denna recension utgör det närmsta alternativet. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och utvärdera BMW 530e!
Att en laddhybrid kan vara ett verktyg för att göra en miljöinsats har ju förstås redan börjat ifrågasättas. De ekonomiska förutsättningarna har sålunda också förändrats. Kraven på att vara berättigad till bonus är skärpta och den maximala ersättningen har mer än halverats (från 45 000 till 20 000 kronor). Malusskatten drabbar emellertid inte ännu någon laddbar bil.
Med såväl den ekonomiska som den imagemässiga distinktionen mellan snåldiesel och laddhybrid i förändring, kanske det är extra relevant att betrakta 530e ur ett jämförelseperspektiv.
Att släpa runt på ett stort batteri har givetvis någon form av negativ inverkan på köregenskaperna, men det är knappast påtagligt i 5-serie. Den känns säkert om man testar bilarna i direkt anslutning till varandra, men poängen är att den extra vikten är väl maskerad och ingen avgörande skillnad.
Konkurrenter:
Audi A6 Avant 55 TFSI e
367 hk/500 Nm/0–100 på 5,7s
El. Räckvidd (WLTP): 65 km
Från 684 400 SEKVolvo V90 T6 Recharge
340 hk/590 Nm/0–100 på 5,9s
El. Räckvidd (WLTP): 61 km
Från 573 000 SEKMercedes-Benz E 300 de
306 hk/700 Nm/0–100 på 5,9s
El. Räckvidd (WLTP): 50 km
Från 583 900 SEK
Något man tänker på desto mer är drivlinornas karaktärsmässiga olikhet. Trots att dieselfyran i 520d på papperet är aningen vassare än sin bensindrivna motpart i 530e, är den sistnämnda den mer underhållande av de två. Givet att man oftast har ett laddat batteri med sig är laddhybriden så klart också helt överlägsen på accelerationsfronten.
Viktigare än fartresurser är att hybriddrivlinan bjuder på en mycket sofistikerad körupplevelse, även när batteriet är tomt och bara agerar buffert i stadstrafik. Samspelet mellan eldriften och bensinmotorn upplevs som alldeles sömlöst. Det beror i viss mån på att förbränningsmotorn i sig är oerhört raffinerad; BMW tycks måna om att förmedla känslan av att man kör en märkestypisk, silkeslen rak sexa så långt det går. En sådan kan man förresten få på riktigt i laddhybridskollegan 545e.
Om 530e slår dieseln på fingrarna sett till körglädje, medför batteriet under golvet i bagageutrymmet likväl en svaghet i form av minskat lastutrymme. En bra bit över 100 liter går man miste om, men utrymmesstölden är tack och lov inte lika påfallande som i landsmannen Mercedes-Benz E300de.
För- och nackdelar
+ Raffinerad bensinmotor
+ Körglädje– Räckvidd på el
– Bagageutrymme
Har man siktet inställt på en 5-serie Touring borde valet mellan diesellok och laddhybrid avgöras av huruvida körglädje och premiumkänsla eller praktikalitet väger tyngst. Dessutom är det så klart en fråga om pengar. Bonus malus-bilden må ha förändrats en aning, men i slutändan handlar det ändå om huruvida man faktiskt lever ett laddhybridskompatibelt billiv.
Kör man många kortare sträckor och laddar hemma varje natt sparar man in på bränsle. Gör man det inte är det svårt att berättiga ett 100 000 kronor högre grundpris, för så stor skillnad gör inte statens medlande i första taget.