ÅHVB finalist #5: Audi A8 L
SUV:ar, CUV:ar och stadsjeepar i all ära men bland det mest eleganta i bilväg är fortfarande de klassiska direktörsvagnarna. Stora, über-komfortabla och lika teknikstinna som den senaste rymdsonden från NASA. Trots detta är utseendet nästintill lika diskret som de vanligaste familjebilarna. Det krävs ett tränat öga för att på avstånd se skillnaden mellan en A6 och dess betydligt mer luxuösa storebror.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro som det fullständiga namnet är kan liknas vid en pizza där man hällt på alla ingredienser som finns att tillgå. Skillnaden är bara att i Audi A8 L:s fall agerar den silkeslena V6:an, luftfjädringen och massagestolarna i perfekt harmoni vilket jag tvekar på om banan, oxfilé och räkor gör. Det finns ingen komponent i den här bilen där Audi inte tagit fram det bästa de förmår.
Precis som Andreas resonerar i sin motivering till Alpina B5 är de bästa bilarna fortfarande de med förbränningsmotor. Jag är dock villig att se fördelarna som en elmotor bidrar med. Vem vill inte kunna glida fram alldeles ljudlöst och njuta av tonerna som spelas ur Bang & Olufsen-ljudsystemet samtidigt som man njuter av fotmassage? Elmotorn i kombination med den välbalanserade V6-motorn är en outtömlig källa till kraft för den mer än 2,3 ton tunga bjässen och med eldrift blidkar man även de största miljöfanatikerna.
Det är lätt att missta A8 L för att enbart fungera som en motorvägsmissil för stressade direktörer eller maktfullkomliga diktatorer men ponera istället en situation där familjen ska åka till fjälls. Finns det någon bättre bil? Barnen sitter lugnt i baksätet och underhåller sig med kall läsk från kylen samtidigt som de njuter av massage och en film på skärmarna. De som sitter i framsätet gläds åt att färden går lika komfortabelt som om de suttit på en flygande matta. Och när man väl når fram till stugan så höjer man luftfjädringen till max och låter quattro-systemet sköta resten. Snacka om ett bekymmerslöst liv.
Anledningen till den flygande mattan-lika upplevelsen stavas adaptiv luftfjädring. Audin läser nämligen av vägen och anpassar luftfjädringen för att eliminera så mycket som möjligt av det som sker utanför den lyxbubbla som man färdas i. Skulle bilen detektera att en sidokrock är nära förestående skulle den hissa upp bilen för att minska skaderisken. Den höga graden av teknisk raffinering genomsyrar med andra ord varenda kvadratmillimeter av bilen samtidigt som man inte tummat på mer konventionella värden. Kvalitetskänslan är superhög och antalet kossor och träd som fått offras är i nivå med vad man kan förvänta sig.
Audi A8 L erbjuder kulmen av ingenjörsskap när bilindustrin går igenom det största teknikskiftet någonsin. Bilen kombinerar fördelarna med det nya och gamla på ett föredömligt sätt. Den är lyxig och praktisk och ingen tackar väl nej till att bli misstagen för att vara en framgångsrik affärsman eller popstjärna bland de få som förstår att det inte rör sig om en vanlig Audi. Långversionen av A8 gör livet lyxigare, bekvämare och avskärmar en från omvärldens brus utan att man framstår som ett nyrikt as vilket är mer än tillräckligt för att nominera den till årets Högsta Växeln-bil.
PS missa inte att vi kommer släppa ett nytt YouTube-klipp snart där Audin möter sin största konkurrent, nya Mercedes S-klass, i en rafflande duell.