Vilka är vi?

Högsta Växelns redaktion består av ett antal ungdomar i 20-års åldern. Samtliga brinner för bilar och är ledande när det kommer till att motbevisa alla som påstår att ynglingar varken kan köra bil eller är bilintresserade. Tillsammans har vi testat över 1000 bilar de senaste åren och har en sådan bilkunskap att alla skulle kunna bli professorer i billära på valfritt universitet. Vårt mål är att sprida den glädje bilar tillägnar våra liv till gemene man från ett förhållandevis unikt perspektiv.

Redaktionen

Andreas Bergman
24 år gammal
Chefredaktör och medgrundare

Andreas är en finansvalp – han har alltså som ambition att köpa många av de bilar som Högsta Växeln testar. På fritiden stämplar Andreas sig själv som en amatörmässig bilkonfigurerare på internet och GTA-entusiast. Andreas största uppgift är att ansvara för Högsta Växelns verksamhet i Sverige och är ett av de stora kugghjulen i hela operationen. Det är även Andreas som korrekturläser samtliga texter. I Andreas ultimata trebilarsgarage finner man en Range Rover SVAutobiography, en Aston Martin DB11 (nyckelringen har han redan) och årets Högsta Växeln-bil 2016, en Mazda MX-5 2.0 Sport. Han är även en så kallad paragrafryttare och med råge längst på hela redaktionen.

Marcus Berggren
24 år gammal
Chefredaktör och medgrundare

Marcus är numera bosatt i Stockholm efter ett antal år i Miami. Han jobbar heltid med Högsta Växeln. Han är även sprinter, något som smittar av sig på hans bilkörning – att köra fort är en hobby, något som gör att han innehar redaktionsrekordet på 322 kilometer i timmen. Marcus ansvar är att introducera Högsta Växeln i USA, något som har visat sig vara problematiskt då han avskyr amerikanska bilar. Själv kör han en BMW E39 530i med manuell låda. Han är A-fotograf och tar många av de mästerverk (bilder) som Högsta Växeln publicerar. I Marcus ultimata trebilarsgarage finner man en Ferrari F40, en Toyota Land Cruiser 70 och en Bugatti Chiron. Han snittar cirka 7000 mil per år och har kört bil i närmare 40 länder vilket gör honom till världens bästa bilförare i hans 20-åriga huvud.

Bild från test av Bugatti Chiron i Molsheim

Linus Adolfsson
23 år gammal
Redaktör, IT-ansvarig

Linus studerar juristprogrammet i Örebro och jobbade dessförinnan som hallvärd hos en Toyota-återförsäljare. Han är uppväxt i värmland och är därför redaktionens lantis. Dessvärre har han ännu inte testat en EPA-traktor. Linus är lika skicklig på allt datorrelaterat som The Stig är på att köra bil. Det är Linus som sköter allt bakom kulisserna och på så vis är han en pelare för Högsta Växeln. I Linus ultimata trebilsgarage finner man en Porsche 911 Carrera, en Bentley Bentayga och en Ferrari 488 Pista Spider. Den första bilen som Linus testade var en BMW 530d GT.

Bild från provkörning av Skoda Scala i Kroatien

Joel Sandberg
22 år gammal
Redaktör, B-fotograf

Joel kan skylta med att vara världens yngsta motorjournalist. Han förväxlas ständigt med folks barn när han är ute och far på pressresor. Joel ger sig själv epitetet professionell motorljudsanalytiker. Han dras till funktionella bilar och blir därför tilldelad sådana som inte hade sett malplacerade ut framför ett seniorboende. I Joels trebilarsdrömgarage finner man dock bara ett funktionellt inslag, nämligen en Audi RS6 Performance. Utöver Audin vill han även ha en Rolls-Royce Phantom och Koenigsegg One:1. Joels bästa roadtripminne är när han, tillsammans med chefredaktör Marcus, försökte bestiga Norges högsta berg i en Volkswagen California i vintertid med sommardäck. Joels första pressbil var en Opel Karl.

Bild från provkörning av Tiguan Allspace i Marseille

Karl Cajmatz
Skribent
23 år gammal

Karl sitter till vardags i Uppsala med näsan i en bok om marknadsföring. När denna bok oundvikligen slås igen är det till förmån för bilkörning, eller något av hans andra fritidsintressen. Dessa utgörs av att putsa skor, knyta slipsar och dricka gammeldags drinkar, starka nog att (apropå marknadsföring) gå hem på morgonmötet hos den fiktiva reklambyrån Sterling Cooper. Till skillnad från sina kollegor hatar han inte cyklister mer än andra trafikanter; faktum är att han är en cyklismens förkämpe, som förvisso alltid anländer genomsvettig men gör det på en handbyggd racer från Italien. Fascinationen för italienska åkdon återspeglas i att kronjuvelen i det ultimata trebilsgaraget är en Ferrari 550 Maranello. Denna kantas av en Alfa Romeo 4C och en tvångssyndromsvänligt logisk bil i form av en Mercedes-AMG 63 S kombi. Karls första recensionen var av en Jeep Wrangler Sahara.

Gustaf Gripenlöf Karlberg

Skribent
24 år gammal

Gustaf är uppväxt i Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm och studerar i Uppsala. Han skulle beskriva sig själv som en kroniskt prylfokuserad seriehobbyist, och hans fallenhet för mekanik och förmåga att samla på sig gamla bilar gjorde att han snabbt etablerades som redaktionens hobbymeck. När han inte sitter bakom ratten på en bil på fritiden inte bakom hittar man Gustaf nog åtminstone under en, eller möjligtvis vid rodret av hans segelbåt. De bilar han faktiskt äger får också gärna vara lite åt det excentriska hållet och ha en god dos karaktär. “Där står en SAAB”, var tydligen den första sammanhängande meningen han lyckades yttra, och märket har legat honom varmt om hjärtat ända sedan dess. För närvarande kör Gustaf en BMW 316i Compact från 1994 till vardags, och har även fortfarande kvar min ovan nämnda SAAB 96 V4 från 1974.

 

Tobias Jonasson
Skribent
23 år gammal

Tobias studerar till vardags företagsekonomi i Uppsala, bortsett från en kortare studiesejour i motorsportens hemland – Italien såklart (släng dig i väggen, England)! Just Sydeuropa visade sig vara ett utmärkt val av värdland. Tobias älskar nämligen mat mer än livet och tillbringar mer än gärna förmiddagarna med näsan djupdykande i ett mustigt långkok. Att han till följd av sina matvanor går ett kort liv till mötes hjälps inte av att han helst av allt transporteras med bil. I det ultimata trebilsgaraget, enligt honom själv, finner man inte helt oväntat två italienska åkdon: Ferrari 250 GT Lusso och Ferrari Enzo upptar två givna platser. Den sista platsen reserveras till förmån för en Mercedes-AMG S63.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erik Punt

Skribent
20 år gammal

När Erik inte ägnar sin tid åt att lösa olika politiska problem som lokalpolitiker i Göteborg studerar han till civilingenjör på Chalmers. För det är precis som Högsta Växelns fotograf William på Sveriges framsida som han håller till. Sedan barnsben har han haft en fascination för bilar och i synnerhet från den numera framlidne svenska tillverkaren. En sådan fascination att han har blivit ägare av en Saab 9-5 Hirsch som tidigare varit en pressbil. I nuläget sparar han frenetiskt för att inom några år kunna investera i en äldre Porsche 911 för att kunna njuta av mekanik av allra finaste art. Erik besitter en fascination för bilar som levererar en mekanisk och ofiltrerad körupplevelse och ogillar starkt när elektroniska system tillåts gripa in. I Eriks ultimata trebilarsgarage finner man en Porsche 993 Turbo, en äldre Land Rover Defender och en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.