Test: Renault Trafic Spaceclass

Renault Trafic Spaceclass (2022)
Motor: 1,9-liters, 4:a, diesel, 170 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,7 sekunder
Toppfart: 186 km/h
Vikt: 2 105 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5480/1956/1971 mm
Pris: 545 125 SEK
(testbil cirka 650 000 SEK)

För att citera den berömda Ragnar Vanheden – ”ja, det var mobila sektionen här”. I dessa pandemitider där ”working from home” har blivit synonymt med att bara jobba skadar det inte att variera sig en aning. Vissa väljer därför att i stället sätta sig på ett café i den mån det går men varför inte göra som Jönssonligan och ha en egen mobil sektion?

Vi tänkte att vi skulle kunna ha ett kontor på hjul – vi är ju trots allt motorjournalister – och lånade därför en Renault Trafic Spaceclass i en vecka. Så låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Renault Trafic Spaceclass.

Renault Trafic är som bekant en enorm skåpbil. Att designmässigt differentiera en skåpbil i havet av burkar är ingen lätt match. Funktionell är ledordet på alla håll och kanter och det enda som avslöjar att det rör sig om ”lyxvarianten” Spaceclass är emblem på passagerardörrarna bak och en instrumentpanel i en exklusiv färg. Lyxigt!

Konkurrenter
Mercedes-Benz V-Klass
Volkswagen Multivan

Det är dock på insidan som Spaceclass ger belägg för sitt namn. I vanliga fall får upp till nio personer plats i bilen. Vår testbil var dock utrustad med det så kallade Loungepaketet. Det innebär att baksätet består av en ”soffa” med tre platser med två kaptensstolar mittemot.

Dessutom finner man ett bord och såklart platserna fram vilket alltså är lika med sju platser. En annan fyndig lösning är att handskfacket är format som en byrå vilket innebär att det rymmer hur mycket som helst, förslagsvis kontorsmateriel.

Lyckligtvis var vi bara två som testade den mobila sektionen så vi hade utrymme så det räckte och blev över. Det är just trots allt pandemitider. Bordet som är placerat i mitten bak kan dubblera som matbord och arbetsyta.

Vi satt med varsin bärbar dator och använde mobilen för att koppla upp oss till internet. Den har dessutom ordentliga kontaktuttag för elförsörjningen som räcker för att ladda diverse prylar men inte koppla in en kaffebryggare. Det går dessutom att fälla sätena till en säng (!) ifall lusten att ta sig en tupplur faller in. 

En annan fördel med Högsta Växelns mobila sektion var att vi kunde luncha lite varstans i stor-Stockholm vilket gav oss möjligheten att testa på lunchställen även utanför tullarna. Där kom såklart även bordet till sin rätta. Vårt upplägg under veckans gång var att köra till vårt tänkta lunchställe på morgonen och sedan när det vankades lunch hoppade vi helt enkelt ut ur bilen och hämtade vår mat. Både smidigt och trevligt.

Att köra är Renault Trafic Spaceclass ganska exakt som man förväntar sig. Dieselmotorn på 170 hästkrafter känns tveklöst lagom för ekipaget och den 6-stegade dubbelkopplingslådan växlar lugnt och metodiskt även om en manuellt växlad skåpbil är väldigt tilltalande.

I övrigt är personbilsegenskaperna inte särskilt påtagliga och det märks att Trafic Spaceclass de facto bygger på en renodlad transportbil. Det är en del buller i kupén, något som har att göra med den enorma rymdkänslan. Det innebär att man måste anstränga rösten en del om man ska konversera med någon som sitter bak i bilen.

Renault påstår att Spaceclass är en lyxigare tolkning av persontransport – tänk Volkswagen Multivan snarare än Caravelle – och passar egentligen utmärkt för den stora familjen, hotell, och även taxiverksamhet. Som roadtrip-bil är Renault Trafic Spaceclass ett utomordentligt socialt val, särskilt med hänsyn till bordet och stolarna som är vinklade mot varandra.

Förbrukningen är något högre än man räknar med men den enorma dieseltanken innebär en räckvidd på en bit över 100 mil utan problem. Det är på motorväg som bilen trivs bäst men dess boxiga design och goda sikt runtom innebär även att den är lättmanövrerad i staden även om man kommer ha det aningen svårt att hitta parkeringsplatser.

Renault Trafic Spaceclass fungerar alldeles utmärkt som mobilt kontor och under vår vecka på språng kunde den krydda till en arbetsdags monotoni en aning eftersom det var ett konstant miljöombyte för att inte tala om en hel radda med nya lunchställen. Köregenskaperna är minst sagt skåpbiliga men ändå trevliga. Komfortnivån är bra, även om bullernivån stundtals är hög och karossen vibrerar över ojämnheter i vägbanan. Den är också bra mycket diskretare än Vanhedens Chevrolet Impala från 1964 om man nu funderar på att starta en egen mobil sektion à la Jönssonligan. Vem vet, kanske framtidens kontor är rullande?

För- och nackdelar

+  Rymlig som få
+ Bord och säng
+ Trevlig att ratta

– Burkig
– Dyr
– Förhållandevis hög förbrukning

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Renault Trafic Spaceclass gör det den utlovar. Den är otroligt rymlig och kaptensstolarna samt bordet bidrar till en ytterst social transportupplevelse. Att köra är den trevlig även om den lutar åt det oinspirerande hållet och den känns stundtals burkig. I det stora hela är man emellertid imponerad.