Test: Audi E-tron S Sportback

Audi E-tron S Sportback (2022)
Motor: Elmotor, 500 hästkrafter, 973 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sek
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 376 km
Vikt: 2 730 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4901/1935/1616 mm
Pris: 1 128 000 SEK
(Testbil cirka 1 400 000 SEK)

Audi var tidigt ute med sin första massproducerade elbil. Modellen E-tron kantar vårt rikes vägar och enormt fördelaktiga lanseringserbjudanden har gjort den omåttligt populär. En tid sedan blev det dags att lansera de mer nischade modellerna och vad är inte mer nischat än en eldriven prestanda-SUV-coupé? Frågan är vad tyskarna har lärt sig av sitt försprång. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Audi E-tron Sportback S.

Utseendemässigt var vår testbil attraktivt konfigurerad med sin plasmablåa lack och 21-tums-fälgar. Sett till SUV-coupéer har Audi lyckats väl med E-tron Sportback och den är dessutom nästan ensam i segmentet om man tar eldriften i beaktande, Jaguar I-Pace är den främsta. Den sluttande taklinjen bjuder emellertid på vissa tillkortakommanden såsom mindre praktikalitet och huvudutrymme, närmare bestämt 40 liter mindre bagageutrymme och två centimeter mindre huvudutrymme jämte vanliga e-tron.

Interiört bjuder E-tron på en väldigt traditionell Audi-layout, något som gör att den i mångt och mycket känns som en ”ordinarie” bil. I en Audi innebär det fysiska knappar, två stora touchskärmar och en kvalitetskänsla som är väldigt bra. Helhetsintrycket är genomgående premium med en lagom dos teknik.

Något som S-versionen av E-tron Sportback stoltserar med är dess köregenskaper. Till högerfotens förfogande har man 500 hästkrafter och hela 973 newtonmeter att leka med. Även om det låter imponerande ska det inte förglömmas att E-tron väger hela 2730 kilogram, något som minst sagt inkräktar på dess atletiska färdigheter. Elmotorn innebär att kraften kommer direkt och man känner hur en våg av kraft sköljer över en, men sensationen är inte särskilt överrumplande utan den beskrivs bäst som mäktig.

Den ovannämnda vikten gör sig tveklöst till känna när man kör på landsväg och även om Audi E-tron Sportback S aldrig blir särskilt rolig att köra, besitter den en viss kompetens som ändock är imponerande. Det är i stället på motorväg och under stadskörning som E-tron Sportback S kommer till sin fulla rätt.

Bilen är enormt välisolerad och luftfjädringen gör att E-tron S Sportback rör sig över vägen med en slags molnliknande pondus, likt en vattensäng på hjul. I det hänseendet känns den tveklöst som en lyxbil i ordets rätta bemärkelse. I stan är eldriften givetvis en klar fördel och komfortnivån och den låga ljudnivån gör att man avskärmas från stadens stressiga puls.

Det största tillkortakommandet med Audi E-tron Sportback S rör dock räckvidden. Med ett fulladdat batteri kommer man inte mer än 38 mil på pappret. I verkliga livet kan man räkna med cirka 30 mil, något som inkräktar på bilens frihet och lyxkänsla. Att känna sig begränsad i en bil för över en miljon är ganska svårt att förlika sig med. Jag förstår egentligen inte varför Audi inte kan erbjuda en längre räckvidd eftersom utrymme knappast är ett problem i en E-tron.

Audi E-tron S Sportback är riktigt trevlig att ratta och även om bilen är genuint snabb förblir den väldigt odramatisk. På landsväg är det svårt att inte imponeras över hur flink den upplevs trots sin enorma vikt. E-tron S är dessutom ruskigt bekväm trots de stora fälgarna. Nackdelen är den korta räckvidden och det astronomiska priset samt att E-tron inte är så praktisk som man vill. Audi E-tron S Sportback imponerar på många sätt men dess tillkortakommanden gör den till ett oerhört svårmotiverat köp såvida man aldrig någonsin planerar att köra långt med den.

För- och nackdelar

+ Bekväm
+ Lyxig
+ Imponerande väghållning

– Sjukt dyr
– Kass räckvidd
– Väger som en kyrka

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Audi E-tron S Sportback har sitt coupé-inspirerande utseende som sitt största försäljningsargument jämte icke-Sportback-syskonet. Utöver det stoltserar den med en hög lyxkänsla, en herrans massa kraft och imponerande flinkhet. Dessvärre har den räckvidd som inte riktigt räcker till, en prislapp som är chockerande och inte tillräckligt många utmärkande egenskaper bland konkurrenterna.