Test: BMW 220d Gran Coupé

BMW 220d Gran Coupé (2021)
Motor: 2,0-liters dieselfyra, 190 hk, 400 Nm
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4526/1555/1800 mm
Vikt: 1480 kg
Pris: Från 366 200 SEK
(testbil cirka 450 000 SEK)

”För dig som älskar att köra” har varit den filosofi BMW:s bilar förhållit sig till sedan 1964. 2014 vände det dock när den första framhjulsdrivna BMW:n såg dagens ljus – 2-serie Active Tourer var inte mer än en Mini i dyr kostym. Den kunde dessutom fås med en dieselmotor på 95 hästkrafter. Sportigt! 2-serie coupé och cabriolet förblev dock bakhjulsdrivna och herren på 2-serie-täppan – BMW M2 – kan till och med titulera sig som Årets Högsta Växeln-bil 2019. Nya BMW 2-serie är istället en Mini som har klätt ut sig till en BMW. Frågan är om det är mer än just det kosmetiska som BMW har pillat med och om den lever upp till den sanna BMW-andan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 220d Gran Coupé.

Vid första anblick ser man att nya BMW 2-serie inte riktigt följer receptet som har beprövats av dess föregångare. Fronten ser stubbig ut och den slanka, till och med vackra profil vi minns från föregångaren är lika bortblåst som New Orleans år 2005. Det är för att nya 2-serie Gran Coupé även den är framhjulsdriven med en tvärmonterad motor vilket innebär ett annat utgångsläge för de som designat den. Resultatet är en design som bäst kan beskrivas som japansk, bullig och inte särskilt elegant.

På insidan finner man en kabin som känns lika premium som att flyga från Skavsta. Hårdplast dominerar kupén och allt upplevs som väldigt burkigt. Man sitter högre än man skulle vilja och sikten runtom är usel. Det går inte att undgå att få intrycket att det var revisorerna på BMW som fick bestämma nästintill allt. Baksätet är trångt, och helhetsintrycket är genomgående negativt med undantag av det välfungerande infotainmentsystemet.

Vår testbil var bestyckad med en tvåliters dieselpjäs på 190 hästkrafter, kassakon när det gäller just 2-serie Gran Coupé. Drivlinan står i direkt kontrast till bilens design genom att vara ungefär lika sportig som en åkgräsklippare. Gasen i botten resulterar i att framhjulen kravlar efter grepp och vridstyrningen är påtaglig.

Väl uppe i fart känns den ändock pigg och växellådan fungerar fint. Att flänga runt på landsväg är något den presterar hyfsat på, det finns stunder då den upplevs som rolig att köra. För det mest är den dock stötig och vägljudet är påtagligt, något jag misstänker att M-sportpaketet har att göra med. Varenda ojämnhet i vägen vibrerar genom hela bilen.

Nya 220d Gran Coupé är en usel BMW och inte mer än en medioker bil. Det finns gott om exempel på framhjulsdrivna bilar som faktiskt är bra att köra, så det är inte det som är problemet. Ett annat “problem” är att förra 2-serien var så förbannat bra. 220d Gran Coupé känns oraffinerad och billig, något den verkligen inte är. Prislappen är i paritet med vad man förväntar sig av BMW, men upplevelsen den erbjuder är långt ifrån; den känns lika mycket som en BMW som ett vandrarhem känns som ett femstjärnigt hotell. BMW, tillbaka till ritbordet – bättre kan ni.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 1.5

Sammanfattning

BMW 220d Gran Coupé är lika välgjord som en doktorsavhandling som har skrivits på bara en natt. Det finns gott om framhjulsdrivna bilar på marknaden som är roligare att köra och som upplevs som mer premium. Det faktum att nya 2-serie är en Mini med dyrare paneler är lika tydligt som att en sumobrottare är överviktig. Medan förra generationen 2-serie var en enastående bil är nya 2-serie rent ut sagt kass. Det är lite som att Ryan Reynolds och Blake Lively skulle få ett barn som ser ut som Gollum; förutsättningarna för att det ska bli riktigt bra finns, men på något vänster har det gått åt skogen.