Resultatet – Årets Högsta Växeln-bil 2019
Innan vi går igenom vinnarna vill jag återigen passa på att tacka er läsare. Jag har sagt det förut, men jag säger det igen – utan er finns inget Högsta Växeln. Vi är oändligt tacksamma för att ni möjliggör den här verksamheten, som betyder så mycket får så många människor.
Tack för att ni gör så att vi kan leva vår dröm! Och nu – vidare till resultatet.
Resultatet anges i procentuell andel av rösterna avrundat till en decimal.
Årets Högsta Växeln-bil
Wow, vad jämnt! Med tanke på den dunderseger som Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kammade hem förra året (med tre gånger så många röster som andraplatsen) känns det riktigt uppfriskande att det var så jämnt i toppen i år. Ingen bil höll ledningen mer än några dagar, förutom mot slutet då årets vinnare – BMW M2 Competition – sprang iväg med några procent. Grattis, BMW!
1. BMW M2 Competition (23,5 %)
2. Ford GT (19,0 %)
3. Ford Focus ST (17,7 %)
4. Volvo S60 (14,6 %)
5. Suzuki Jimny (14,3 %)
6. Bugatti Chiron (5,8 %)
7. Jaguar I-Pace (5,1 %)
Årets prestandabil
Här var resultatet inte riktigt lika jämnt. Ford GT vinner stort över konkurrenterna – till och med över M2 Competition. Ford GT må vara dyr och opraktisk, men som prestandabil är den svårslagen. Toyota Supra hamnar samtidigt på en inte helt överraskande bottenplacering.
1. Ford GT (30,8 %)
2. BMW M2 Competition (18,6 %)
3. Bugatti Chiron (13,3 %)
4. Ford Focus ST (11,5 %)
5. Aston Martin DBS Superleggera (10,8 %)
6. Alpine A110 (8,2 %)
7. Toyota GR Supra (6,8 %)
Årets lyxbil
För några år sedan skulle det vara otänkbart att något annat än en sedan eller coupé skulle vinna i denna kategori, men idag är läget helt annorlunda. Bland årets nominerade hittar vi inte mindre än två SUV:ar – och en av dem vann! Grattis till Volvo som lyckades klå inte bara en, utan två modeller från Rolls-Royce.
1. Volvo XC90 Excellence (28,2 %)
2. Rolls-Royce Phantom (27,1 %)
3. Mercedes-AMG S 63 Coupé (22,6 %)
4. Rolls-Royce Cullinan (22,2 %)
Årets miljöbil
För andra året i rad kammar Tesla Model 3 hem segern, den här gången i Performance-utförande. Pris och acceleration som en Audi RS5 – helt utsläppsfritt. Även om Tesla fortfarande dras med en del problem går det inte att förneka att de gör mycket rätt. Bra jobbat, Elon Musk!
1. Tesla Model 3 Performance (33,3 %)
2. Volvo XC40 T5 Twin Engine (29,2 %)
3. Jaguar I-Pace (23,1 %)
4. Kia e-Soul (5,3 %)
4. Nissan Leaf (5,3 %)
6. Hyundai Kona Electric (3,8 %)
Årets kombi
Detta var en av de svåraste kategorierna att hitta kandidater till i år. Visst, både Audi och BMW lanserade intressanta alternativ i kombi-klassen, men ingen av dem imponerade särskilt mycket på oss. Nej, Volvo V60 Cross Country känns som en värdig vinnare. Med sitt pris, sin komfort och sin design är detta helt klart en av de bästa bilarna som Volvo har i sitt modellutbud just nu.
1. Volvo V60 Cross Country (38,4 %)
2. Ferrari GTC4Lusso (23,1 %)
3. BMW 3-serie Touring (19,8 %)
4. Audi A6 Avant (13,1 %)
5. Kia Ceed SW (5,6 %)
Årets SUV
Att se något annat än Suzuki Jimny vinna känns faktiskt helt ologiskt. Det här är en supercool, urgullig och megapraktisk mini-pansarvagn som klarar allt. Grattis Suzuki!
1. Suzuki Jimny (18,9 %)
2. Audi Q8 (16,6 %)
3. BMW X7 (12,5 %)
4. Rolls-Royce Cullinan (12,1 %)
5. Porsche Macan (9,8 %)
6. Jaguar I-Pace (9,4 %)
6. Range Rover Evoque (9,4 %)
8. Mercedes-Benz GLE (8,7 %)
9. Lexus RX L (1,5 %)
10. Jeep Wrangler (1,5 %)
Årets hot-hatch
Det andra priset som Ford vinner i år – storslaget! Inte heller är det oförtjänt – från att ha varit något av en lite tråkig och grå tillverkare till att lansera några av de absolut bästa och roligaste modellerna på marknaden just nu. Ford Focus ST är dock bara en försmak av de stordåd vi väntar oss från en kommande RS-modell. Kan Ford Focus vinna priset två år i rad? Svaret på den frågan kommer vi att få i början av 2021.
1. Ford Focus ST (40,9 %)
2. Volkswagen Golf GTI TCR (25,2 %)
3. Hyundai i30 N Fastback Performance (15 %)
4. Renault Megane RS Trophy (10,5 %)
5. Suzuki Swift Sport (8,4 %)