Test: SEAT Mii electric

SEAT Mii electric
Motor: Elmotor, 36,8 kWh, 83 hästkrafter, 212 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,3 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Vikt: 1 235 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3556/1645/1481mm
Pris: 264 900 SEK (testbil cirka 271 700 SEK)

Volkswagenkoncernen består av flera olika bilmärken som alla delar motorer, plattformar, interiör- och exteriördetaljer och mycket annat hej vilt. Volkswagen, SEAT och Škoda har flera bilar i motsvarande storlekar där de under skalet liknar varandra som enäggstvillingar. Tre modeller som liknar varandra extra mycket heter Volkswagen e-up!, SEAT mii electric och Škoda Citigoe och de har tre gemensamma nämnare. De drivs helt på el, de är relativt billiga och de ser i stort sett likadana ut. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad SEAT Mii electric har att komma med.

Historien om de tre små stadsbils-musketörerna från VAG-koncernen började som bensindrivna alternativ. Bilarna kom till världen redan 2012 som flinka stadsbilar. De har levt kvar enda till idag men den snabba utvecklingen kring elektrifiering har gjort att de numera bara säljs med helelektrisk drivlina.

Trots att SEAT Mii liknar sina tvillingsyskon är det några detaljer som skiljer. För de icke-bilintresserade kommer logotypen fram- och baktill antagligen att vara det enda sättet att skilja dem åt. För det lite mer tränade ögat märks det snart att fronten är annorlunda hos de tre småbilarna, även om skillnaderna är små. SEAT Mii electric ser ut som den mest basutrustade och den är tråkigast stylad av de tre. Grillen är enkel och likaså framlyktorna. Karossformen är simpel och det märks tydligt att SEAT inte har försökt att efterlikna en rymdfarkost från Star Wars (som vissa andra bilmärken gör).

På insidan märks det att Mii i grund och botten är en bil som kom ut för mer än åtta år sedan. Layouten ser, särskilt jämfört med andra elbilar, ut att höra hemma på stenåldern. Den saknar stora skärmar och är allmänt mer analog än digital. Mätarvisarna är riktiga visare och den enda displayen som finns är en liten färddator som ser ut att vara tagen från en Renault Clio från 2001. Delen som visar batteriladdningen ser ut som en tankmätare och ger inte ens återstående laddning i procent. Det positiva med den analoga upplevelsen är att alla knappar och vred är fysiska. Det gör det enkelt nog för en blind orangutang att manövrera olika funktioner under färd.

Något annat den äldre interiören bidrar med är att fokusera mer på körningen än infotainmentskärmen, om man nu kan kalla den för det. Man märker väldigt snart efter att ha rullat iväg att SEAT Mii electric är ruskigt rolig att irra runt i. Tack vare el-drivlinan kommer vridmomentet som ett slag i bakhuvudet. Trots den, på papper, låga motoreffekten känns Mii electric aldrig särskilt långsam. Visst, 0 till 100 går inte särskilt kvickt men i stadstrafik mellan hastigheterna 30 till 70 kilometer i timmen känns den rapp.

Den låga vikten och låga tyngdpunkten gör att man inte lutar särskilt mycket i kurvorna, trots att bilen är relativt mjuk. Mii electric är bekväm att åka i för att vara en sådan liten bil och ljudnivån i lite lägre farter är som ni säkert redan gissat väldigt låg. Den pigga körkänslan och direkta styrningen påminner om den briljanta Volkswagen up! GTI. Och det är ett fantastiskt bra betyg.

SEAT Mii electric är det billigaste elbilsköpet man kan göra i Sverige idag. Prislappen börjar på 264 900 kronor vilket är några tusenlappar mindre än de närmsta konkurrenterna e-up! och Citigoe. Dessutom kan man få 60 000 kronor i miljöbonus och det gör den till en oerhört vettig och prisvärd elbil. SEAT Mii electric – bli miljövänligare till ett rabatterat pris.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.2

Sammanfattning

Mii electric är en bil för den som vill ta steget in i elbilsvärlden till ett billigt pris. Den passar bäst för den som vill åt miljövänlig transport och billiga driftkostnader före innovativ teknik och banbrytande framtidsinnovation. Briljanta köregenskaper är ett stort plus.