Test: Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 213 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 10,5 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 2510 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5374/1873/2028mm
Pris: 597 950 SEK (Testbil ca 597 950 SEK)

Att leva med en pick-up är som att bada med kläderna på, man är lite annorlunda helt enkelt. I alla fall i Europa. I USA är det nämligen lika naturligt att köra en pick-up som det är för mig att borsta tänderna på morgonen. Många hantverkare, trädgårdsskötare, ingenjörer, barnfamiljer med flera kör en pick-up. Ja, det är egentligen accepterat för vem som helst att rulla förbi i ett mullrande, helst V8-drivet, flak-prytt fordon. En av hamburger-älskande folkets favoritbilar, om man nu kan kalla det för en bil, är Ford F-150. Det såldes över 900 000 av Fords F-serie i USA under 2018 så att den är populärare än gratis regnponchos under blöta utomhusfestivaler är ingen hemlighet. Nu har Ford för första gången någonsin släppt en Raptor i Europa. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur tuff nya Ford Ranger Raptor egentligen är.

Tillägget Raptor innebär att Ranger har blivit större och fetare. Det är inte bara yttermåtten som har växt utan även hjulen och markfrigången. Ranger Raptor ser ut att vara bredare än en ladugårdsvägg jämfört med den vanliga bilen och de gigantiska däcken har ett mönster som är grövre än språket i ”The Wolf of Wall Street”. Visst, den är fortfarande inte lika stor som F-150 Raptor men med europeiska mått mätt är den något av det kaxigaste man rulla ut på allmänna vägar.

Det är inte bara utsidan som bjuder på en terrängvänlig design. Interiören är fylld med detaljer som skvallrar om att Ranger Raptor är en pick-up som är beredd att ta sig Sverige runt på enbart skogsvägar. Växellådsväljaren är robust, och knapparna samt vreden under skärmen likaså. Man kan välja mellan ett antal olika körlägen och vill man bestiga riktigt branta kullar finns både lågväxel och difflås till förfogande. Stolarna är relativt sköna utan att bjuda in till alltför långa turer. Ratten går dock bara att justera i höjdled vilket försvårar inställningen av en optimal körställning. Infotainmentsystemet är detsamma som sitter i Fords övriga modeller och flyter på hyfsat bra utan att briljera på något område.

Under huven har Ford valt att placera en väldigt Europa-anpassad 2,0-liters dieselmotor. Den producerar 213 hästkrafter vilket i en pick-up som väger över 2,5 ton upplevs som underdimensionerat. Kraften är måttlig och Ranger Raptor känns aldrig så snabb och kraftfull som jag skulle vilja. En V6-diesel hade antagligen gjort susen och påmint mer om den mer brutala, 450 hästkrafter starka, V6:an som sitter i Fords senaste F-150 Raptor. Den tiostegade automatiska växellådan växlar mjukt när man kör lugnt och ser till att motorn aldrig behöver varva särskilt högt.

När man väl lyckats svinga sig upp i förarstolen och börjat köra kommer man att märka att bilen är oerhört komfortabel. Glöm allt vad sportighet och dynamisk körning innebär, Ranger Raptor är inriktad på en enda sak; framkomlighet. Man gungar fram över absolut varenda ojämnhet i vägen, liten som stor, och mindre fartgupp kan tas i samma hastighet som gemene man håller på motorvägen.

Det lutar något ofantligt så fort man ens tänker tanken att vidröra ratten och de kolossala däcken bjuder in till att gena över både trottoarkanter och refuger på parkeringsplatser. En annan detalj som höjer bekvämlighetsnivån i Ranger Raptor är att ljudnivån är förvånansvärt låg. Till skillnad från många andra pick-uper hörs varken något genomträngande diesel-klatter eller vägljud in i kupén.

Ford Ranger Raptor är utan tvekan en av de bättre pick-uperna man kan köpa i Europa. Det är få andra fordon i trafiken som bjuder på samma känsla av överlägsenhet i terrängen kombinerat med bekvämlighet på asfalt. Den är naturligtvis inte en optimal familjebil eftersom den saknar ett riktigt bagageutrymme men om det är en seriöst terrängduglig pick-up man är ute efter är Ranger Raptor ett väldigt vettigt val.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.4

Sammanfattning

Ford Ranger Raptor är en väldigt europeisk tolkning av amerikanernas favorit-fordonstyp. Den är bekväm och kan ta sig fram överallt. Den ser kaxig ut, men har en motor som inte lever upp till vad exteriören antyder. Trots det är den ett bra val om man är ute efter en kompetent pick-up.