Vad är nytt?
– Uppdaterad exteriör
– Uppgraderad fyrhjulsdrift
– Ny automatlåda
– Ny 2,2-liters dieselmotor
– Uppdaterat chassi
– Nya säkerhetssystem
– Dragvikt upp till 1400 kg med utökat B-körkort

Att L200 är Mitsubishis näst bästa säljande modell globalt kommer kanske som något av en överraskning för många här i Sverige. I vårt avlånga land associeras den japanska tillverkaren främst med billiga laddhybrider, men den svenska marknaden skiljer sig från den globala normen. Pickuper, eller pickisar som jag kommer att kalla biltypen i resterande del av denna text, säljer nämligen som smör globalt. Marknaden i Sverige är däremot liten, och inte heller underlättas försäljningen av de senaste skattereformerna. Med detta i åtanke gäller det verkligen att sticka ut för att vinna kundernas förtroende, vilket är precis vad Mitsubishi hoppas att kunna göra med den nu uppdaterade varianten av L200. Är nya L200 något att ha? Jag hoppade på ett plan till Málaga för att ta reda på det!

Provkörningen påbörjades utanför flygplatsen i Málaga, och det var här som vi för första gången fick lägga ögonen på bilen. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det om en Mitsubishi, men vilken design! Faktum är att bilens exteriör (främst fronten) är en av bilens starkaste egenskaper. Formspråket kallas för ”dynamisk sköld”. Visst, det låter urlöjligt, men när man tittar på de tuffa ”sköldarna” under strålkastarna förstår man ändå hur Mitsubishi tänkte. Bilen är riktigt kaxig i sin utformning, precis som en pickis borde vara.

Tyvärr är insidan inte lika lyckad som utsidan. Designen är enkel, tråkig och förutsägbar. Den nya, mjukare stoppningen som Mitsubishi satt där förarens högra knä snuddar mot mittkonsolen märks knappt av – bara efter några minuters bilkörning blir det skavande knät ett irritationsmoment. Inredningen känns åtminstone robust och stryktålig, vilket är de kärnegenskaper man rimligtvis borde prioritera i ett arbetsfordon. Detsamma gäller öppningen till flaket.

Konkurrenter
Ford Ranger
Toyota Hilux
Nissan Navara
Volkswagen Amarok
Renault Alaskan
Fiat Fullback

Efter att ha lämnat flygplatsen kastas vi rakt ut på de intensiva, spanska motorvägarna. Här visar sig L200 från sin sämsta sida. Den nya dieselmotorn på 2,2 liter, som i praktiken är en vidareutveckling av den tidigare 2,4-litersmaskinen som anpassats för att klara utsläppskraven i EU, är allt annat än raffinerad. Motorn upplevs både klattrig och underdimensionerad. På lägre hastigheter klarar man sig fint med de 150 hästarna, men att accelerera från 100 till 120 knyck tar en evighet. Den som vill göra en omkörning i april får börja planera redan i mars. Den nya sex-stegade automatlådan som vår testbil var utrustad med är också något av en besvikelse. Lådan ligger sällan på den växel man själv hade valt. Inte heller blir det bättre av att fjädringen upplevs som stötig även på len asfalt.

Bättre blir det däremot när man börjar närma sig mer otillgänglig terräng. Tanken var att vi skulle bestiga ett berg i en nationalpark, och vägarnas kvalitet varierade kraftigt på färden mot toppen. Här trivdes L200 minst lika bra som de örnar, ormar och vilda getter vi fick dela berget med. Bilens kantiga former gjorde det lätt att avgöra vart karossens alla hörn befann sig och den behändiga 360-kameran underlättade detta ytterligare. Fyrhjulsdriftsystemet, med låsbar mittdifferential, behövde knappt kämpa för att få däcken att greppa tag i det lösa och svårförutsägbara underlaget.

Ett flak är inte bara praktiskt att frakta saker på, man kan också stå på det för att få en bättre utsikt.

Priser
Club Cab Komfort, från 337 275 kr (269 900 kr ex moms)
Double Cab Explorer, från 368 625 kr (294 900 kr ex moms)
Double Cab Premium, från 399 875 (319 900 kr ex moms)
Automatlåda +18 750 kr (15 000 kr ex moms)

En av bilens stora styrkor är även svängradien, och för ett arbetsfordon som faktiskt förväntas kunna bemästra svårtillgänglig terräng ska denna faktor inte underskattas. Många av de konkurrenter som L200 slåss emot har minst lika bra fyrhjulsdriftsystem, men få bilar hade nog kunnat hantera de trånga, stupkantade hårnålssvängarna med samma säkerhet som L200 kunde tack vare den tighta svängradien på 5,9 meter (vilket är bäst i klassen). Detta visade sig även vara användbart på den off-road-bana som vi fick också fick testa bilen på.

Nya Mitsubishi L200 upplevs mer som ett grovt, trubbigt redskap än som en vanlig personbil. Detta är naturligtvis inte helt oväntat, men känslan är mer påtaglig än hos många av konkurrenterna. Trubbigheten ska inte heller nödvändigtvis uppfattas som något enbart negativt. En pickis är i första hand ett arbetsredskap, och den som behöver kunna köra ner i en grusgrop eller i annan otillgänglig terräng bör ta en god titt på L200. Få pickisar upplevs som lika lätthanterliga ogästvänlig miljö. Den snygga utsidan kan ses som en bonus.