Volkswagen Polo GTI
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 200 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda DSG, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 237 km/h
Vikt: 1355 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4067/1751/1438mm
Pris: 244 900 SEK (Testbil ca 300 000 SEK)

Volkswagen Polo är märkets näst minsta modell. Det är ingen hemlighet att bilar har växt sett till storlek under åren. En småbil som för några år sedan kunde jämföras med en fällkniv kan idag antagligen jämföras med en fullstor machete. Den senaste Polon i ledet är den sjätte generationen och den är inget undantag när det kommer till ännu mer tilltagna dimensioner. Faktum är att den är ungefär lika stor som den omåttligt populära modellen Golf var för bara några år sedan och Oskar uttryckte klart i sin recension av vanliga Polo att den numera är en fullbordad familjebil. Detta gör det lite extra intressant när GTI-versionen av modellen har letat sig till Sverige. De tre bokstäverna har präglat Volkswagen länge och innebär högre prestanda som leder till mer körglädje och gladare miner bakom ratten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Volkswagen Polo GTI har vad som krävs för att vara den optimala, pulshöjande småbilen i vardagen.

Utseendemässigt är det inte mycket som skiljer Polo GTI från vanliga Polo utan man kan lugnt säga att krutet har lagts på detaljerna. Det mest uppenbara är GTI-emblemen som sitter runt om hela bilen. Alla tänkbara krom-detaljer är eliminerade och ersatta av nattsvarta material för att ge bilen lika mycket atletisk utstrålning som Usain Bolt. De större fälgarna, röda linjerna, vingen och utblåsen är andra givna ledtrådar som avslöjar att man kör något sportigare än den 95 hästkrafter starka trepipen. Det jag gillar mest med exteriören är dock det faktum att de som har, låt oss kalla det, bristande bilkunskaper inte har den blekaste aning om vad som rullar förbi. Det gör i sin tur att enbart bilintresserade och insatta personer attraheras till, och visar intresse för bilen.

Interiören är trivsam och skiljer sig från andra Volkswagen-modeller (utan att vara oigenkännlig) med en enklare layout och smått annorlunda design. Nya Polo har fått mycket ny teknik i form av digitala mätarhus, LED-strålkastare, adaptiv farthållare och mycket mer. Man hittar trots många funktioner enkelt det man vill och stolarna ger tillräckligt med stöd utan att bryta några ryggar. För att komplettera GTI-looken är även interiören prydd med röda sömmar och en sportigare ratt.

En av de mer vitala bitarna av en GTI-bil är köregenskaperna och med samma motor som sitter i Golf GTI, fast nedtrimmad, har Polo GTI alla förutsättningar att lyckas. Jag vill dock börja med att ta upp komforten. Det finns flera körlägen att välja mellan och i komfortläget upplevs Polo GTI som en lite hårdare vanlig Polo. Väljer man sportläget blir den dock så hård att minsta ojämnhet gör att hela bilen skakar till på ett sätt som jag är säker på skulle ge utslag på richterskalan om insidan innehöll en seismograf. Det gör å andra sidan att den är oerhört stabil på vägen och lätt att kontrollera i kurvor.

Vid fullt gaspådrag spinner framdäcken mer än en skenande tvättmaskin, särskilt om underlaget är vått. När man väl fått fart på bilen ökar hastigheten rappt och Polo GTI upplevs aldrig som att den har otillräckligt med kraft. Testbilen var utrustad med dubbelkopplingslåda och det är enligt mig rätt väg att gå eftersom den förhöjer användarvänligheten som vardagsbil samtidigt som den växlar blixtsnabbt vid mer sportig körning.

Volkswagen Polo GTI är onekligen en kompetent allroundbil i prestandautförande. Den är flink när man vill det, och samtidigt en trevlig långresekamrat med plats för både packning och passagerare. Den är en bil som alltid får föraren att dra på smilbanden, vare sig om man väljer att ta sig genom stadens trånga gränder eller öppna upp på större landsvägar. Motorljudet är ett trevligt komplement till körupplevelsen och trots att en del är syntetiskt låter morrandet och smattret riktigt trevligt. Polo GTI är en mogen buse som bjuder på ungefär samma känsla som Golf GTI levererar, och det är ett oerhört bra betyg. Jag är säker på att den som köper en Polo GTI kommer att avnjuta många roliga åkturer vare sig det är på väg hem från jobbet eller på en solig sommardag runt en bana.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
7
Körglädje
8
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
8
Relativ prestanda
9
Teknik
8
Motorljud
7
Komfort
6
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.