Andreas provkör Lexus RX L i Schweiz

Den som står i stånd att köpa en premium-SUV ställs idag inför ett oerhört svårt val. Vill man representera Sverige men offra en sex- eller åttacylindrig motor genom att köpa en Volvo XC90? Kanske vill man ha åka ståndsmässigt i en Range Rover Sport, men därigenom avsäga sig allt vad pålitlighet heter? Den lite mer excentriske köparen lär dock snegla åt Lexus håll. Deras största SUV i Sverige heter RX och den har precis fått sig en tvilling med en lite längre kaross och en extra sätesrad. Den ”nya” modellen heter RX L och vi begav oss till Schweiz för att provköra den.

Vad är nytt?
– 11 cm längre kaross
– Ny 7-sitsig
– Mindre sluttande taklinje

Den nuvarande generationen RX kom redan 2015 men enligt Lexus fanns det då ingen marknad för 7-sitsiga premium-SUVar. Nu har dock detta förändrats et voilà, RX erbjuds med en extra sätesrad. Lexus själva hävdar att den är den enda förlängda 7-sitsiga premium-SUVen, vilket må stämma. Å andra sidan har märken som Hyundai (med Grand Santa Fe) erbjudit liknande koncept tidigare, fast då naturligtvis med en mindre kapitalstark målgrupp.

Skillnaderna mellan vanliga RX och RX L är relativt få till antalet. Karossen är nu 11 cm längre, en extra stolsrad är inpressad där bak, och taklinjen är inte lika sluttande för att ge baksätespassagerarna mer huvudtrymme. Det är egentligen allt. Den tredje sätesraden fälls upp och ner elektroniskt med hjälp av ett enkelt knapptryck, och fälls så platt i bagegutrymmet att man knappt kan tro att den är där. Passagerare längst bak med en, i centimeter uttryckt, längd som är tresiffrig kommer dock inte att trivas eftersom både ben- och huvudutrymmet är mer begränsat än en nordkoreans frihet. Här bör inga andra än barn sitta, oavsett om man skjuter fram den mittersta sätesraden eller ej.

RX450h L, som är den enda versionen som kommer till Europa, har en 3,5-liters V6 under huven, som kombinerat med en liten elmotor, trycker ut 313 hästkrafter. Det rör sig inte om en laddhybrid av den anledningen att Lexus inte anser det vara särskilt premium att behöva ladda sin bil varje gång man kommer hem. Elmotorn driver därför bilen huvudsakligen i låga hastigheter, men hybriddrivlinan kan inte beskrivas som något annat än fenomenal. Övergångarna från el- till förbränningsmotor sker helt obemärkt, men jag saknar ändå möjligheten att kunna köra helt och hållet på el. Vad man än tycker om att behöva ladda batterierna genom en sladd går det inte att undkomma det faktum att ren eldrift känns väldigt avslappnande och framförallt premium i en stor och lyxig SUV.

Om man försöker sig på en lite mer entusiastisk körstil märker man snabbt att RX450h L är ungefär lika sportig som en hammock. Bilen känns stor, tung, och klumpig på krokigare vägar. Motorn är kopplad till en CVT-låda och paketet upplevs aldrig som särskilt rappt. Å andra sidan är bilen oerhört bekväm, trots att den inte har luftfjädring. Dessutom går den så tyst att man nästan tror att man befinner sig i ett ljudlöst vakuum. Om du bryr dig mer om komfort än dynamisk körning är det här tveklöst en bil som är värd att överväga.

Lexus har alltid haft en tendens att vilja göra saker lite annorlunda. Alla andra bilmärken hade bara satt in en extra sätesrad och inte tänkt mycket mer på den saken. Lexus, å andra sidan, tar fram en helt ny modell vilket är en oerhört dyr och komplicerad lösning när allt kommer omkring. Detta visar att Lexus är oerhört ambitiösa och att de vill tilltala den kundkrets som går igång på en sådan medvetet krånglig lösning. Ett annat exempel är att Lexus fabriksarbetare måste ha minst 25 års erfarenhet av biltillverkning (hos något annat märke) för att få sätta sin fot i närheten av produktionsbanden. Detta är inte uppenbart för den som bara sätter sig i bilen, men Lexus köpare uppskattar sådant. Märket har trots allt några av de mest lojala kunderna. Något annat som är onödigt krångligt, fast på ett dåligt sätt, är infotainmentsystemet som kräver på tok för mycket uppmärksamhet av den oinvigde. När man väl har lärt sig det fungerar det dock bättre, men aldrig lika smidigt som BMWs iDrive eller Audis MMI.

Kostnaden för att uppgradera till en förlängd RX är 35 000 (pris från 707 700), och då ingår extrautrustning värd 10 000. I sammanhanget är detta helt försumbart, och den som vill ha en RX bör därför alltid välja den långa versionen. En extra sätesrad för barn skadar inte att ha, och när den inte används blir bagageutrymmet större vilket är praktiskt. En Lexus-köpare är någon som inte vill vara en i mängden och som värderar komfort högre än sport, och för den personen kunde inte RX L vara bättre. Men det vet de nog redan om.