Linus provkör nya Volvo V60 i Barcelona
Fakta
– Byggs på samma plattform som V90, XC90 och XC60 (SPA)
– Säkerhet i världsklass
– Tillverkas i Torslanda på samma produktionslina som XC60
– Majoriteten av kunderna förutspås bli tjänstebilsförare
– Närmare utgångna V70 i storlek än storebror V90
– Tillgänglig via prenumerationstjänsten Care by Volvo
– Två laddhybrider kommer senare
Det råder inga tvivel om att nya Volvo V60 kommer att toppa Sveriges försäljningslistor i flera år framöver, oavsett bilens kvalitet och egenskaper. Bara faktumet att det är en helt ny Volvo-kombi räcker. Frågan är dock om kommande försäljningsframgångar är rättfärdigade eller inte. Uppställningen av konkurrenter är nämligen sylvass. Titta bara på BMW 3-serie och Audi A4, som vi på Högsta Växeln har hyllat åtskilliga gånger. Har Sveriges stolthet något att komma med? Jag begav mig till ett soligt Barcelona för att undersöka den saken!
Först och främst, det här är – som vanligt i dessa sammanhang – en kortare provkörning i något fotografivänligt medelhavsland med asfalt lenare än en barnrumpa. Vi vet att många av er läsare är väldigt intresserade av den här modellen. Ett längre, mer utförligt test kommer senare i år, då vi fått lägga vantarna på bilen på svensk mark.
På utsidan ser man tydligt att det handlar om en lillebror till V90. Bilarnas design är på snudd identiska, bortsett de mer kompakta proportioner som den mindre storleken medför V60. Dessutom är bakstycket mer upprätt. Alla ni som förespråkar att V90 är världens vackraste kombi kommer att älska nya V60 minst lika mycket.
Se även
BMW 3-serie
Audi A4
Mercedes-Benz C-klass
Jaguar XE
Alfa Romeo Giulia
Temat fortsätter på insidan. Den stilrena, skandinaviska design som hyllats i Volvos nyare modeller återfinns även här. Allt är näst intill perfekt. Mysfaktorn är ett par snäpp högre än den i de större SPA-bilarna (SPA är plattformen som nya XC60 och hela 90-serien bygger på), tack vare den höga mittkonsolen som ska rymma ett batteripaket till laddhybriderna (som kommer senare) och det faktum att V60 är den minsta SPA-bilen. Dessutom är baksäte och bagageutrymmet bland de absolut bästa i klassen sett till storlek. Jag hade dock önskat att Volvo inkluderat en bensåg i priset, eftersom mittenpassageraren i baksätet måste såga av sina fötter för att kunna få plats bekvämt. Dessutom verkar de äldre journalisterna på resan (läs: 60-plusare) få ont i knäna, då man sitter för rakt med benen.
Volvos priser
D3 Momentum 150 hk: 317 000 SEK
D4 Momentum 190 hk: 337 000 SEK
T6 AWD Momentum 310 hk: 397 900 SEK
T6 Twin Engine AWD Inscription 340 hk: 518 900 SEK
T8 Twin Engine AWD Inscription 390 hk: 548 900 SEK
Automat: 19 900 SEK (standard på T6 och T8)
Utrustningsnivå Inscription: 49 900 SEK
T5, D3 AWD och D4 AWD kommer senare
Vägsträckan för testet gick från Barcelonas flygplasts till området Costa Dorada, en bit västerut om Barcelonas innerstad. Vi fick provköra modellerna T6 AWD, med fyrhjulsdrift och 310 hästkrafter, samt framhjulsdrivna D4 med 190 dieseldrivna hästkrafter. Motorerna är de samma (VEA-familjen) som i de andra SPA-modellerna. Hade jag önskat mig fler cylindrar? Ja, definitivt med tanke på den premiumkänsla som Volvo vill förmedla, men jag är inte helt förkrossad över avsaknaden. Behovet av fler cylindrar märks mer i de större bilarna, medan ”lilla” V60 klarar sig hyfsat utan.
Konkurrenternas pris
Alla priser gäller 180–205 hk diesel, automat och tvåhjulsdrift.
BMW 3-serie: 381 000 SEK
Audi A4: 411 300 SEK
Mercedes-Benz C-klass: 414 900 SEK
Jaguar XE: 385 900 SEK
Alfa Romeo Giulia: 355 000 SEK
Volvo V60: 356 900 SEK
Kraftpaketet T6 levererar gott om tryck, medan moderata D4 är mer mellanmjölkig. Med tanke på kraftresurserna kan man dock tycka att V60 borde accelerera kraftigare än vad den faktiskt gör. Om man jämför T6 med BMW:s motsvarande drivlina (340i, som har 16 stycken fler hästkrafter än Volvon), som avverkar 0–100 på fem sekunder jämt, så ser man att det tar V60 nästan en hel sekund längre på samma test. Detta kanske inte låter som särskilt betydelsefullt, och det är det inte heller rent matematiskt, men Volvon känns betydligt långsammare än den tyska bilen. Kanske beror det på den motvilliga växellådan, som är trevlig i vardaglig körning men som helt tappar fattningen i mer entusiastiska stunder, eller så kanske det beror på vikten. Nya V60 väger nämligen endast 30–40 kilo mindre än V90 (beroende på drivlina), trots den mer kompakta storleken.
Vad som å andra sidan imponerar galant är chassit. SPA-plattformen kommer verkligen till liv i nya V60 – aldrig någonsin tidigare har det varit så här underhållande att köra en Volvo! Synd bara att det i viss mån går ut över komforten. Dämparna är definitivt hårdare satta än vad man kanske hade kunnat önska sig ur det perspektivet. Nåväl, chassit är i vart fall en fröjd ur ett dynamiskt perspektiv. Den för SPA förbättrade styrningen gör inte saken sämre.
Nya V60 är en superkompetent bil som definitivt förtjänar de stora försäljningsvolymer som Volvo förväntar sig i Sverige – men den lilla extra biten tycker jag saknas. De dyrare, tyska konkurrenterna har en större premiumkänsla än Volvon. Lyckligtvis kan ett köp av V60 ändå motiveras, tack vare det påtagligt lägre priset – vilket även innebär att Volkswagen Passat är en direkt konkurrent. I jämförelse med Passat vinner Volvo definitivt en hel del viktiga strider. Det här är så nära en mindre och billigare V90 man kommer, och det kommer tveklöst att tilltala en stor del av befolkningen.
Q&A – Volvos experter svarar:
Varför får vi inga rattpaddlar?
– Denna sportiga egenskap vill vi spara åt R-design.
Varför finns inget snurr- eller touchhjul för att styra infotainmentsystemet, som alla tyska konkurrenter har?
– När SPA-plattformen konstruerades tog vi fram en inredning som skulle vara stilren. Dessutom finns redan flera andra sätt att styra systemet, till exempel röstkommando och rattknappar.
Varför kommer det inga billigare laddhybrider?
– Den stora kostnaden i en laddhybrid är batteripaketet. Visst vore det billigare att till exempel kombinera batterierna med en trecylindrig T3-motor, men med tanke på hur pass dyra själva batterierna faktisk är skulle slutpriset inte bli mycket lägre än det för kommande T6 Twin Engine, som blir den billigaste laddhybriden för V60.
Finns det något du är besviken över med nya V60?
– Att vi inte fick med en funktion för att kunna ladda telefoner trådlöst. Detta var inte något som kunderna efterfrågade när SPA-plattformen togs fram, och att ändra i mittkonsolen för att kunna sätta dit en är ett stort projekt. Det kan dock tänkas att funktionen kommer vid ett senare tillfälle.
Kommer det en värstingvariant?
– Inte med en Volvo-logga i grillen. Vårt systerföretag Polestar kanske gör något sådant, det får de själva avgöra.