Test: Bentley Mulsanne Speed
Bentley Mulsanne Speed
Motor: 6,75-liter, V8, bensin, 537 hästkrafter, 1100 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 2685 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5575/1521/2208 mm
Pris: Ca 3 250 000 SEK (
Testbil ca 4 600 000 SEK)
Sport och komfort är sällan två begrepp som man finner sida vid sida av den enkla anledningen att de bildar en paradox. Bentley har dock något helt annat att säga om den saken och erbjuder därför sin flaggskeppsmodell i så kallat Speed-utförande. Mulsanne Speed är alltså en förarorienterad baksätesbil vilket är lite som att tillverka ett ankare av korkträ. Låt oss ta reda på om Bentley har lyckats genom att lägga i Högsta Växeln och utforska Balkan i en Bentley Mulsanne Speed.
Att en Mulsanne Speed är lika stor som Ceaușescus palats är det första man slås av och känslan av att den är helt massiv finns kvar bakom ratten. Det är knappast en nytänkande design men den osar både aristokrati och auktoritet. Mulsanne Speed kan dock inte klassas som prålig även om den ligger farligt nära gränsen.
Interiören på Mulsanne Speed består av tre saker – läder, trä och metall. Totalt används det 17 stycken kor för att täcka interiören med läder, något som gör bilen direkt olämplig för Djurrättsalliansen. Det nyttjas även 500 hektar skog för allt trä och ett helt metallbrott för all metall. Baksätet består av två fåtöljer (stolar gör dem inte rättvisa), ordentliga kuddar, en champagnekyl, massage och varsin surftablet. Endast baksätet hade utrustning för närmare 400 000 kronor och interiören i det stora hela är enastående.
Dag ett bestod av körning från Wien där vi hämtade bilen till Budapest via Bratislava, en mycket kort dagsetapp men knappast en odramatisk sådan för det. Det som utmärker Mulsanne Speed är den mängden vridmoment som finns till förfogande. Att allt vrid finns tillgängligt vid ungefär 80 procent av varvspannet gör att man alltid fullständigt överöses av en kraftvåg – tsunamin i Thailand kan slänga sig i väggen.
Bakom ratten på Mulsanne Speed förvandlas man till en typisk Bentley-förare då den tar sig an allting på ett sådant lätt och ledigt sätt. Det medför att man kör bilen lugnt och sansat med en väldigt liberal inställning till hastighet – 305 känns lika dramatisk som 205 eller 105 för den delen så det är egentligen bara humöret som styr just den aspekten. Det är nog ingen överraskning att man hamnar högst upp i hierarkin vid samtliga trafikkonfrontationer.
Precis om i Wien och Bratislava slås man av hur absurt mycket uppmärksamhet som man får när man rullar in i Budapest. Folk förväntar sig att se en 80-årig gubbe i tweed-kavaj bakom ratten men när de istället ser fyra ynglingar åker hakan raskt ner i backen. Under vår resas gång är parkering på gatan något vi undviker – dels är bilen för stor och dels kostar den mer än ett hus. I just Budapest tvingades vi till precisionskörning som hade fått en olympisk skytt att rodna; man hade fått en blodpropp om man hade behövt handskas med sådant dagligen.
Dag två stod Krakow på turlistan, en stad som är otroligt vacker trots ett namn som antyder motsatsen. Det vi konstaterade illa kvickt var att långfärdskörning i en Mulsanne Speed är ungefär lika påfrestande som att meditera. När man har smält det faktum att bilen riskerar ens privatekonomi för all framtid kan man börja fokusera på andra hänseenden. Trots Mulsannes otroliga prestanda känns den aldrig riktigt snabb utan, precis som man förväntar sig, avdramatiserar den hastigheter precis som en clown avdramatiserar en tragedi. Något som man kanske inte förväntar sig dock är att man inte är helt isolerad från omvärlden.
Bentley har låtit styrningen vara någorlunda levande och man känner när väglaget ändras istället för att bara kunna se det genom vindrutan och dessutom hör man motorns industriella sång. Att köra på polska landsvägar är dock inget som riktigt får Mulsanne att utmärka sig rent dynamiskt. Den lutar mer i kurvorna än en motorcykel skulle och man kan snabbt konstatera att den är en motorvägsbil och inget annat. Just komfortaspekten är minst sagt prioriterad.
Efter att ha fördröjt vartenda vägarbete mellan Krakow och Warszawa och blivit glatt överraskade över att marschfarten i Polen är 170 på motorvägen så anlände vi till huvudstaden. Till följd av hur fantastiskt Polen var ändrade vi totalt uppfattning om landet i öst begav oss sedermera till Prag, en stad som likt alla öststatshuvudstäder kryllar av storslagna byggnader och arkitektur som Mulsannen ser ut att ha inspirerats av.
Efter Prag var det vår slutdestination München (och Bentleys kontor) som stod näst på agendan. Lite drygt 300 mil genom Balkan i en absurditet som Mulsanne Speed – en slags hybrid mellan kör- och bli-körd-bil – väcker många känslor. Dels har Östeuropa ett oförtjänt dåligt rykte och dels lider man av ständigt kortisolöverskott eftersom man oavbrutet måste vara säker på bilen är utom fara.
Bentley Mulsanne Speed är enlig mig den ultimata Bentleyn. Den lyckas knyta samman den forna Bentley-andan som har sina rötter i ”Bentley Boys” och det nutida Bentley som konkurrerar med Rolls-Royce och bygger briljanta vardagsbilar. Ett mer rationellt val hade givetvis varit en Mulsanne Extended Wheelbase som är betydligt mer renodlad av sig men å andra sidan är det knappast rationellt att lägga närmare fem miljoner på en bil. Det är omöjligt att inte älska den för vad den är. Bentley Mulsanne Speed – inte riktigt det bästa av båda världar men banne mig inte långt ifrån.
Betyg
Sammanfattning
Bentley Mulsanne Speed är lika rationell som en brandfilt av nylon men det är ändå omöjligt att inte älska den. Det är svårt att föreställa sig en eventuell köpare eftersom det kloka hade varit att köpa en Mulsanne Extended Wheelbase eller en Rolls-Royce Phantom. På något vänster förtjänar den dock ändå sin plats i modellutbudet.