Förra generationen Fiesta är Fords bäst säljande modell i Europa. Cirka 300 000 säljs årligen, mycket tack vare att den är riktigt festlig att köra. Just B-segmentet är betydligt större i Europa än i Sverige där den bara är Fords fjärde bäst säljande modell men globalt är det mycket viktigt att den är briljant. Nu har det dock blivit dags för en ny generation och jag flög därför till Spanien för att se om Ford har lyckats att behålla det gamla, mycket lukrativa receptet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Ford Fiesta.

Om man tittar snabbt på nya Ford Fiesta är den minst sagt lik föregångaren. Anledningen till att Ford har valt att vara så konservativa är självklar – de vill inte ändra för mycket på ett vinnande recept. Bilen går att få i ett flertal olika utföranden – Trend, Active, Titanium, ST-Line och Vignale – där varje enskilt utförande är tänkt att tilltala olika personligheter, marknadsföringssnack med andra ord. Ford Fiesta är likt sina konkurrenter riktade mot de som är ”unga i sinnet”, det vill säga 35-40 år gamla utan att veta om det. Med inslag av Bang & Olufsen samt mobilkompabilitet hoppas dock Ford locka till sig ännu yngre kunder med hjälp av privatleasing.

Pris från 155 800 SEK
Privatleasing från 1795 SEK per månad
Försäkring från 250 SEK (landsbygd) respektive 320 SEK (stad) per månad

På plats i Spanien fanns det en 120-hästars diesel som bara kommer med en sex-växlad manuell samt en 140-hästars bensinare som även kan fås med en sex-stegad automatlåda. Lanseringsmodellen i Sverige kommer att vara Titanium med 100-hästars bensinaren, en motor vi har testat i andra Ford-bilar. 140-hästars bensinaren på tre cylindrar kändes livlig och det någorlunda trevliga ljudet som framkallades över 4000 varv var onekligen av sportig karaktär. Dieselfyran på 120 hästkrafter var, som väntat, mer explosiv från start men gav inte samma energiska intryck vid högre varv. Sympatiskt nog lät den inte alls särskilt dieselaktig, något som mina öron njöt av till fullo. Den silkeslena spanska asfalten såg även till att ljudnivån i kupén var i samma klass som på en begravning, något som våra svenska vägar sannerligen kommer att förstöra.

Jag fick möjlighet att testa på Fiestan i Vignale-utförande; tanken är att implementera storbilskänsla i en liten bil med inslag av lyx. Vignale kommer att stå för enbart 10 procent av försäljningen och är alltså den högsta utrustningsnivån. För den som är mer dynamiskt lagd finns ST-Line som sänker bilen med 10 millimeter och har styvare dämpare, något som erbjöd otroligt imponerande väghållning. Jag körde som en sann desperado vilket krävs i en bil med enbart 140 hästkrafter. Nya Fiesta är ett exempel på en bil som visar att hästkrafter inte är allt.

Ford Fiesta har mycket att leva upp till men de första intrycken tyder på att den verkligen lyckas leverera. Den är bekväm, rolig att köra och relativt praktisk. Vi får dock vänta till ett test på hemmaplan innan vi kan ge ett ordentligt utlåtande; soldränkta spanska landskap ger inte riktigt samma förutsättningar som hemma. Jag är imponerad men ännu inte helt övertygad.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.