Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 120 hästkrafter, 172 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 10,4 sekunder
Toppfart: 183 km/h
Vikt: 1310kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4065/1529/1760mm
Pris: 189 900 SEK (Testbil 189 900 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hyundai är ett märke från Sydkorea som tillverkar bruksbilar med prislappar i klass med leksaksbilarna från BR. Det är därför ett populärt märke bland de som ska köpa en ny bil eftersom de flesta modeller hamnar inom ramen för vad deras budget tillåter. Ett av Hyundais senaste tillskott heter i20 Active och ska vara den perfekta kompletteringen till personer som lever ett liv där 98 % av deras fritid går åt till bergsklättring och andra livsfarliga aktiviteter, ett så kallat aktivt liv. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai i20 Active.

I20 Active ser ut som stor SUV som krympt till storleken av en småbil. Den är liten och nätt men samtidigt robust och ståtlig. Den faller trots allt i crossover kategorin, eller den ger iallafall sken av att vara det. Den sticker ut ungefär lika mycket som en grå kavaj på en advokatbyrå, förutom grillen som har en storlek av en halv fotbollsplan. Varselljusen ger ett sken av lyx och bidrar till att bilen känns som att den kommer från ett segment med en högre prislapp. Hyundai verkar ha lånat en del detaljer från andra bilmärken. Jag har exempelvis vid flera tillfällen antagit att jag just sett en i20 Active rulla förbi på vägarna när det i själva verket är en Renault Clio Sports Tourer vars bakre del är slående lik Hyundaiens. Det är antagligen vad man inom konstvärlden kallar för plagiat.

Interiört sätt befinner sig i20 Active i klass med snäppet dyrare rivaler. I priset ingår allt från GPS och backkamera till lädersäten och ett kylt handskfack. Ett kylt handskfack kan innehålla exempelvis champagne men om det är den sortens dryck man vanligtvis förtär köper man antagligen en BMW 7-Serie istället. Man stöter inte på några överraskningar utan allt är så funktionellt utformat att till och med James May skulle gilla layouten.

Hur är en i20 Active att köra? Enligt Hyundai själva är det en bil som kombinerar det bästa av den äventyrliga världen och stadslivet. Den ska vara kraftfull och smidig. Enligt mig är det en bil ämnad för staden men som även känner sig som fisken i vattnet när det kommer till motorvägsresor. Den trecylindriga motorn som stoltserar med sina 120 hästkrafter var en positiv överraskning. Man tror absolut inte att man befinner sig i en bil med en motorvolym lika stort som mjölkpaketet du använde till frukost. En negativ sak beträffande motorn är att den låter som en diesel. När man startar, kör i låg fart och accelererar låter det som att det är den svarta pumpen som ska väljas nästa gång bilen ska tankas. Trots ”dieselknattret” känns den rapp vid normal körning men stötdämpningen är mjuk. Vid kurvtagningar är det som att köra på uppblåsta svampar.

Att stötdämpningen är mjuk kanske inte gynnar de aktiva köregenskaperna men det gör underverk vid normal vardagskörning. Komforten i en i20 Active är god. Den är inte Mercedes S-klass bra men den känns aldrig obekväm vid framfart. Bilen uppfattas som lika stabil som en elefant, vilket gör den till ett tillförlitligt åkdon på motorväg. En kort sammanfattning av i20 Actives komfort är att den bjuder på hög komfortabilitet till en budgetprislapp.

I20 Active erbjuder inte bara god komfort utan även ur den praktiska aspekten snubblar i20 enkelt över mållinjen. För att vara en bil med en längd på bara fyra meter får den plats med ovanligt mycket saker invändigt, som exempelvis passagerare i baksätet och mer än en matkasse i bagageutrymmet.

Hyundai i20 Active är en bil som gör sitt jobb. Det är en extremt kapabel bil för pengarna och den kommer alltid att fungera utmärkt i vardagen, det är en bil som man snabbt kommer att ge smeknamnet ”Bettan”. Några äventyrliga inslag kan bli besvärliga eftersom det inte är på det området den briljerar. Trots att den låter som en dieselbil fungerar den trecylindriga motorn ohyggligt bra. Funktionsduglig och användbar är slagorden när man talar om Hyundai i20 Active.

Högsta Växeln-betyg


Exteriör: 7/10
Interiör: 8/10
Körglädje: 6/10
Valuta för pengarna: 9/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 4/10
Relativ prestanda: 8/10
Personlighet: 6/10
Motorljud: 3/10
Komfort: 8/10

Totalt: 67/100

Joel Sandberg
joel.sandberg@hogstavaxeln.com

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.