Test: Volkswagen T-Roc provkörd – slår huvudet på spiken

Volkswagen T-Roc har sedan lanseringen 2017 tillverkats i över två miljoner exemplar. Det gör den till den mest sålda bilen i segmentet. Nu har det blivit dags för en ny generation och vi drog till Portugal för en provkörning.

T-Rocs framgångar bygger på dess förmåga att kombinera relativt kompakta dimensioner med egenskaper som man ofta finner i större bilar.

Modellen riktar sig primärt mot den europeiska marknaden och är utvecklad därefter. Föreställ er en Golf på styltor så förstår man varför den blivit så framgångsrik.

Volkswagen T-Roc
Vi drog till Portugal för en provkörning.

Foto: Volkswagen

Många bäckar små

Den nya generationen bygger på MQB-plattformen som den delar med nya Audi Q3. Bland konkurrenterna finner man bilar som BMW X2, Mercedes-Benz GLA och Volvo XC40.

Den nya generationen T-Roc stoltserar med att vara 12 centimeter längre, varav tre av dessa centimeter tillägnats baksätet. Bagageutrymmet har växt med 30 liter och märket har tagit ett redan beprövat recept och finslipat det.

Exteriört har nya T-Roc hämtat inspiration från märkets elbilar, något den mjuka fronten och bakpartiet skvallrar om.

Det är ett steg tyskarna har tagit för att stänga gapet mellan fossilbilarna och elbilarna: en Volkswagen ska helt enkelt bara se ut som en Volkswagen.

Resultatet är att bilarna blivit snäppet mer generiska om du frågar undertecknad och det blir en slags formmässig kannibalism inom produktutbudet.

Interiört möts man av en 13 tum stor infotainmentskärm som är både intuitiv och snygg.

Det finns möjlighet att själv bestämma diverse genvägar, vilket exempelvis gör det föredömligt lätt att stänga av varningen för hastighetsbegränsningen och filhållningssystemet.

Ratten är trevligt  nog försedd med fysiska knappar.

Kupén är rymlig och även baksätet imponerar. Jag kunde med mina 184 centimeter sitta bakom mig själv med adekvat lårstöd och plats för huvudet.

Kvalitetskänslan har ökat avsevärt och alla ytor känns välbyggda. På instrumentpanelen möts man av ett mjukt material som bidrar till en mer ombonad förarmiljö.

Volkswagen T-Roc: Att köra

Samtliga Volkswagen T-Roc är numera hybridiserade. Det rör sig både om mildhybridlösningar och en kommande fullhybrid. Även kommande T-Roc R kommer att vara en hybrid. Det finns inga planer på någon laddhybrid eller renodlad elbil.

Till Sverige kommer först en framhjulsdriven variant med 150 hästkrafter. Nere på kontinenten finns även en 110-hästkrafters pjäs att tillgå. Framgent kommer även fyrhjulsdrivna varianter att dyka upp. Även mer prestandaorienterade, däribland kommande T-Roc R som kommer att pumpa ut drygt 330 hästkrafter. 

Vår testbil var till synes inspirerad av en humla med en ny gul färg, Canary Yellow, och svarta fälgar samt detaljer. På plats i Portugal fick man känslan av att Volkswagen ansträngt sig för att göra T-Roc lite ”coolare”.

Volkswagen T-Roc
T-Roc:s nya design har gjort designspråket mer enhetligt.

Trevlig att ratta

Vår rutt bestod i sedvanlig ordning av motorväg, landsväg och stadskörning. Växelväljaren har flyttats upp till rattstången, vilket i sin tur frigör mer utrymme i mittkonsolen.

Portugals vägar varierar i kvalitet från marmorsläta till ruggigt ojämna. Första turen bestod av motorväg till Volkswagens fabrik, Autoeuropa, där T-Roc tillverkas. Totalt pumpas 1 000 bilar ut varje dag, något som skvallrar om dess popularitet.

Volkswagen skryter om den nya fjädringen och bakaxeln som gynnar både komforten och de kördynamiska färdigheterna. Det finns flera körlägen att tillgå där det mest intressanta är komfort.

Med det sagt är skillnaden mellan komfort och sport märkbar, både vad gäller fjädringskomfort, gasrespons och när växellådan väljer att växla.

Med det sagt är inte T-Roc med 150 hästkrafter och framhjulsdrift en särskilt sportig pjäs. Chassit känns emellertid välbalanserat och väghållningen har en otrolig förutsägbarhet, vilket dels gynnar säker körning, dels gör att man hela tiden vet var den dynamiska gränsen går.

Även om de flesta T-Roc-kunder inte kommer att rasta sin tyska mellanklass-suv på landsväg bådar det gott för kommande, mer prestandastinna varianter av T-Roc. Framvagnen har imponerande mängder grepp och styrningen ger bra feedback.

Fjädringen parerar ojämnheter med bravur och komfortnivån är hög, även om T-Roc inte är den mjukaste bilen i segmentet.

Växellådan växlar snabbt och plattan i mattan möts av en kraftmängd som bäst beskrivs som ”lagom” – snabb nog för omkörningar och pigg nog för att hänga med i den portugisiska trafikrytmen.

Volkswagen T-Roc
Rent kördynamiskt är T-Roc trevlig att ratta.

Volkswagen T-Roc slår huvudet på spiken

Nya Volkswagen T-Roc levererar exakt det man förväntar sig och det med bravur. Den upplevs som genomgående vettig och genomtänkt, är trevlig att ratta, bekväm, välutrustad, lagom praktisk, har ett infotainmentsystem som fungerar, fysiska knappar på ratten och framstår som oerhört välpolerad.

Att T-Roc är bästsäljaren i sitt segment är således ingen överraskning och den nya generationen har exakt det som krävs för att framgångssagan ska fortsätta.

Volkswagen T-ROC
Tekniska data

Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI (2026)

Motor: 1,5-liters I3, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1 496 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4372/1828/1573 mm
Pris: Från 389 900 SEK

Första intryck

Volkswagen T-Roc

4.5

Volkswagen T-Roc är en genomtänkt och välpolerad suv med bra komfort, rymlig kupé och trygg väghållning. Den gör allt rätt utan att sticka ut särskilt mycket – på gott och ont.