Test: Cupra Formentor VZ5 provkörd – förtjänar mer tid i rampljuset
“Polisen har stängt av vägen åt oss”, förklarar Jordi Gené, racingförare på Cupra. Det rör sig om en fyra kilometer lång spansk landsväg där jag ska få stifta en allra första bekantskap med nya Cupra Formentor VZ5.
Jag befinner mig i bergen ovanför Sitges, i närheten av Cupras hemtrakter Barcelona, och har kört nya Formentor VZ5 i en dryg kvart för att transportera mig från hotellet till den avstängda vägen.
Polisen står och dividerar med fly förbannade cyklister medan jag funderar huruvida man kan få svenska polisen att stänga av en landsväg på hemmaplan…

Foto: Cupra
Gasen i botten
Upplägget är egentligen enkelt, jag ska ta rygg på Jordi, och gasa när han gasar, bromsa när han bromsar och välja samma linje genom kurvorna. Det knastrar i walkie-talkien. ”Are you ready?”
Svar ja. Den spanska racingföraren sitter i nya Cupra Leon Sportstourer, en bil som inte kommer till Sverige men som har 320 hästkrafter som driver alla fyra hjulen.
Nya Formentor VZ5 har, likt föregångaren, 390 hästkrafter som kramats ur en femcylindrig motor hämtad från Audi. Att jag har 70 hästkrafter fler har ingen betydelse när det är en tvättäkta racingförare i bilen framför.
Första sträcken är en lång raksträcka och vi kommer upp i drygt 180 km/h innan det slingriga partiet börjar. Den femcylindriga motorn utger ett karaktärsfullt ljud som fyrcylindriga motorer saknar.
Jag har bilen i det mest extrema läget, Cupra, som gör styrningen tyngre, fjädringen hårdare och växellådan snabbare. Kraftleveransen är ihållande, oerhört linjär och Formentor VZ5 upplevs som genuint snabb.
Landsvägen består av både breda fina kurvor och smalare partier med rejäla mängder grus. Formentor VZ5 tar sig an allt med bravur, oavsett underlag, och uppmanar till minst sagt inspirerande körning men håller en samtidigt i handen hela vägen.
Efter en kavalkad av kurvor kommer vi fram till nästa avstängning, där ännu ett gäng landsvägscyklister står och munhuggs med arma spanska konstaplar. ‘
Formentor har visat på en oerhörd lekfullhet men även en otrolig användarvänlighet, även om den har en tendens att understyra.
Utan att ha blivit det minsta varm i kläderna i nya Formentor VZ5 har jag kunnat attackera en spansk landsväg i respektabelt tempo utan att göra bort mig helt.
Och det är just det som är grejen, bilens förmåga att smickra en och få nästan vem som helst att känna sig som en någorlunda kompetent bilförare. Mer om det senare.


På vanliga vägar
Det tillhör emellertid inte vanligheterna att få köra en Cupra Formentor VZ5 för kung och fosterland på en avstängd spansk landsväg. Därför gavs jag även möjlighet att köra bilen på öppna vägar.
Cupra Formentor VZ5 debuterade först 2021 när märkets dåvarande vd, Audi-veteranen Wayne Griffiths, satte en femcylindrig motor i bilen, som var märkets första egna renodlade modell.
Nyheterna för den nya generationen är en ny front, nya fälgar, fler färger att välja mellan, uppdaterad infortaiment och att bilen är begränsad till 4 000 exemplar.
Det rör sig tveklöst om märkets mest ikoniska modell, dels för att Formentor var den första renodlade Cupra-modellen, dels för att det tveklöst är en av historiens sista bilar med en femcylindrig pjäs under huven.
Med andra ord är paketet mer eller mindre identiskt och resultatet är klart en av de mest unika bilarna i segmentet, där det sannerligen är motorn som definierar upplevelsen bakom ratten.
Jag har tidigare kört VZ5 både på hemmaplan i Sverige men även i norra Finland vintertid.
Den nya generationen behåller samma grundpelare och är tänkt att vara den ultimata Cupran. I normalläget, alltså komfortläget, är bilen bekväm, motorn tyst och växellådan växlar lugnt och metodiskt.
Det som skvallrar mest om att det rör sig om något mer effektfullt är däckljudet och möjligtvis skalstolarna, men även de är mer skapta för komfort snarare än extrem körning.
Formentor VZ5 är alltså inte på något sätt extrem vad gäller dess råhet, utan det är i stället ett slag för användarvänligheten som slås.
När vi styr skutan bort från motorvägen blir det återigen landsvägar som står på tapeten, men denna gång sådana som är öppna för allmänheten, inklusive cyklister.
Plattan i mattan möts av att alla 390 spanska fullblod snabbt rusar ner i backen via alla fyra hjulen och även i komfortläget känner man att man hela tiden har kraften nära till hands.
På landsvägar blir det mycket en fråga om att gasa på när det är rakt då Formentor VZ5 har en förmåga att understyra om man är lite väl gasglad in i kurvorna.
Framvagnen greppar hyfsat men det är en bil som briljerar mer rakt fram snarare än när det vankas hårnålskurvor. Formentor VZ5 är lättkörd och oerhört omhändertagande.
Det går att köra riktigt fort men så fort man uppvisar minsta lilla tendens att göra bort sig räddar bilen upp situationen.


Cupra Formentor VZ5 är en riktig doldis
Formentor VZ5 är tveklöst märkets mest spännande modell. Körupplevelsen definieras av den femcylindriga motorn som både låter maffigt och känns oerhört karismatisk.
Jag får emellertid känslan att den fyrcylindriga varianten av Formentor, som kan fås med upp till 333 hästkrafter, är mer lättfotad.
Med det sagt utmärker sig Formentor då den känns mer halvkombi än suv beroende på om man fokuserar på kaross eller markfrigång. Den är oerhört kompetent och tillmötesgående samtidigt som den enkelt kan användas till vardags.
Något pris för Formentor VZ5 har ännu inte offentligjorts och lanseringen beräknas till första kvartalet 2026.
Formentor VZ5 kombinerar prestanda och mångsidighet i ett attraktivt paket. Den har mer lekfullhet än motsvarande Audi och mer spänning än motsvarande Volkswagen och är lite av en doldis som sannerligen förtjänar mer tid i rampljuset.

Cupra Formentor VZ5 (2026)
Motor: 2,5-liters I5, 390 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 1 701 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4484/1852/1505 mm
Pris: Ej kommunicerat
Cupra Formentor VZ5
Formentor VZ5 lyckas kombinera sin femcylindriga karaktär och brutala kraft med en förvånansvärt tillmötesgående körkänsla. Den smickrar föraren, uppmuntrar till inspirerad körning och känns samtidigt trygg även när tempot skruvas upp. Lite understyrning när man gasar in i kurvorna, men helheten är både unik, lekfull och mer lättkörd än man kan tro. En riktig doldis som förtjänar mer rampljus.
