Så såg marknaden för samlarbilar ut 2025

Samlarmarknaden för bilar har överraskat under de senaste tolv månaderna. Vissa mönster har förstärkts, andra har förändrats i grunden.

Köparnas ålder skiftar, regionala skillnader spelar allt större roll och marknaden för riktigt dyra bilar ser inte längre ut som den gjorde för bara några år sedan.

När siffrorna för 2025 summeras får man en tydlig bild av vart samlarbilsvärlden är på väg, något Hagerty rapporterar om.

Online fortsätter att dra ifrån

Auktioner på nätet fortsätter sin starka tillväxt. Redan 2024 passerade onlineauktioner de traditionella liveauktionerna i total omsättning, och 2025 har gapet vuxit ytterligare.

Onlineplattformarna säljer nu över 50 000 samlarbilar per år, en ökning med sex procent jämfört med året innan. De klassiska auktionshusen ligger still runt 21 000 sålda bilar.

Liveauktionerna behåller dock sin särställning när det gäller de allra dyraste objekten. Under 2025 klubbades elva bilar över åtta miljoner dollar, samtliga på fysiska auktioner.

Volymen finns online, de riktigt extrema priserna lever fortfarande bäst i auktionssalen.

auktionsåret 2025
De dyraste bilarna säljs fortfarande på fysiska auktioner.

Regionala skillnader på toppnivå

Tittar man på de fem dyraste försäljningarna per region blir skillnaderna tydliga.

Onlineauktionernas toppobjekt är ofta relativt unga bilar, ofta från Bugatti, Ferrari och Porsche, och sällan äldre än tio år.

I USA blandas nytt och gammalt. Här syns både klassiska och moderna bilar från märken som Ferrari, Ford och Gordon Murray Automotive.

Europa lutar tydligare åt det historiska, där intresset i praktiken koncentreras till Ferrari och Mercedes-Benz.

Storbritannien sticker ut som mest varierat, med både moderna och klassiska bilar och fem olika märken i topp: Aston Martin, Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes-Benz och Maserati.

Mellanöstern domineras av moderna hyperbilar, med tre bilar från McLaren, en från Pagani och en från Gordon Murray Automotive.

Ser man till total omsättning toppar EU före USA, följt av Mellanöstern, Storbritannien och därefter onlineauktionerna som egen kategori.

ModaMiami
Oavsett vad fortsätter Ferrari att dominera marknaden för klassiska bilar. (Foto: Marcus Berggren)

Boomers kliver fram igen

Under flera år har Generation X och yngre köpare dominerat statistiken hos Hagerty, särskilt när det gäller försäkringsofferter.

Tillsammans har Gen X och Millennials stått för runt 64 procent av volymen. Men 2025 markerar ett tydligt trendbrott.

Baby Boomers är tillbaka och mer aktiva än på länge. De står nu för 36 procent av alla offerter, vilket gör dem till den största enskilda gruppen.

Millennials tappar mark, från 21 till under 19 procent. Alla generationer är mer aktiva än 2024, men Boomers ökar snabbast.

Det här påverkar också vilka bilar som rör på sig. Produktionsbilar från 1950-talet har plötsligt fått ett tydligare säljfönster, medan 1970-talets suvar och japanska ikoner sannolikt mår bättre av att få ligga kvar i garaget ett tag till.

Marknaden för 70-talssuvar har svalnat. (Foto: Velocity)

Miljonbilarna blir yngre

En av de tydligaste förändringarna syns i åldern på de dyraste bilarna. För bara fem år sedan var snittåldern på bilar som såldes för över en miljon dollar betydligt högre. I dag är den i genomsnitt nästan tolv år lägre, närmare bestämt 41 år.

Det märks även i omsättningen. För första gången passerar den totala försäljningen av sjusiffriga bilar en miljard dollar under ett år.

Det är cirka 50 miljoner mer än rekordåret 2022. Samtidigt säljs färre bilar i detta segment och genomslaget är lägre. Det betyder färre affärer, men högre priser per bil.

McLaren F1
F1 är en av världens mest eftertraktade bilar.

Blicken mot 2026

Med de första auktionerna för 2026 redan i kalendern finns tecken på både fortsättning och förskjutning.

Marknaden är mer selektiv, mer regional och tydligare uppdelad mellan samlare som jagar historia och de som vill ligga längst fram i utvecklingen.

Efter ett år där siffrorna talat sitt tydliga språk blir 2026 ett test på hur hållbar den nya balansen är. Fortsättning följer, men en sak är klar: samlarmarknaden står inte still, och den som vill förstå vart den är på väg måste läsa siffrorna noggrant.