window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-82109786-1'); Bilförsäljningen rasar i juni – Tesla tappar mark

Bilförsäljningen rasar i juni – elbilar ökar men Tesla tappar mark

Nya siffror från branschorganisationen ACEA visar att Europas bilförsäljning sjönk med drygt fem procent i juni jämfört med samma månad i fjol. Totalt registrerades 1,24 miljoner personbilar i EU, Storbritannien och EFTA, en tydlig förlust som slår hårt mot de etablerade jättarna.

Volkswagen, Stellantis, Renault och Hyundai tappade mellan 0,6 och 12,3 procent, medan Tesla backade hela 22,9 procent och fick se sin marknadsandel krympa till 2,8 procent.

Samtidigt rusade marknadsandelen för kinesiska märken som BYD och MG förbi 4,5 procent.

Det rapporterar Reuters.

Elektrifierat knappar in

Det stora skiftet är att elektrifieringen fortsätter tugga i sig större bitar av kakan.

Registreringen av elbilar, hybrider, och laddhybrider ökade med 7,8 procent, 41,6 procent respektive 6,1 procent jämfört med juni i fjol.

Tillsammans stod de tre drivlinorna för nästan 60 procent av alla nya bilregistreringar i EU. Elbilar ökar med andra ord, men traditionella jättar hänger inte med i samma takt.

Hårdare konkurrens och tuffare klimat

ACEA konstaterar att europeiska biltillverkare står inför en perfekt storm av utmaningar: 25-procentiga amerikanska importtullar, skärpta EU-regler och stenhård konkurrens från kinesiska uppstickare gör att flera bolag varnar för miljardförluster.

Den brittiske analyschefen Ben Nelmes beskriver situationen kärnfullt: “Snabbfotade nya varumärken tar över där makthavarna varit för långsamma att ge kunderna vad de vill ha”.

Med andra ord är det inte bara marknaden som sviktar, det är också konsumenternas tålamod som tryter.

Det går undan

När EU:s bilförsäljning dyker så här mycket är det lätt att skylla på ”marknaden” eller ”konjunkturen”.

Men att Tesla tappar var sjätte bil samtidigt som totala elbilsförsäljningen ökar visar att något större är på gång. Kinesiska uppstickare erbjuder teknik, räckvidd och priser som de europeiska jättarna inte verkar vilja matcha.

Frågan är om 2025 blir året när vi får se ett verkligt maktskifte på bilmarknaden och om Europas bilindustri hinner ställa om innan det är för sent.