BMW Concept Skytop ”kan sättas i produktion”
BMW har på senare år haft en polariserande designresa. Märkets portfölj består i dagsläget av bestämt konservativa alternativ till skrikigare skapelser än en clown. Nu har det tyska märket återigen tagit sig en ordentlig titt i historieböckerna och dragit skynket av nya BMW Concept Skytop. Högsta Växeln närvarade på världspremiären.
Foto: BMW
Det var under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este som BMW visade upp nya Concept Skytop, en tvåsitsig GT-vagn i cabrioletutförande.
Världspremiären ägde rum på berömda Villa d’Este efter mörkrets intåg och presentationen hölls av Adrian van Hooydonk, designchef på BMW Group.
Lyxigt var bara förnamnet
”BMW Concept Skytop har en unik och exotisk design, helt i linje med traditionen på Concorso d’Eleganza Villa d’Este”, förklarade holländaren. ”Den erbjuder en kombination av kördynamisk och elegans på högsta nivå”, fortsatte han.
Van Hooydonk förklarade även att bilen är ”väldigt nära” produktionsutförande. Under ett kundevent under Concorso d’Eleganza sade han även att ”om tillräckligt många här beställer bilen så bygger vi den”.
BMW som är elegant som attan
Jag tycker att nya Skytop är en riktigt designmässig fullträff och det finns tydligare referenser från historiska modeller i stil med Z8, som i år fyller 25 år.
Bilen är tänkt att bland det mest lyxiga i BMW-väg och för tankarna till förra generationen 8-serie som var med GT-lik än den nuvarande modellen.
Under huven sitter en V8, närmare bestämt ”den mest kraftfulla V8-motorn från BMW” vilket i skrivande stund är en 4,4-liters V8 på 625 hästkrafter.
Inte så folkligt
Concorso d’Eleganza Villa d’Este är ett av bilvärldens mest exklusiva bilevenemang. Det äger årligen rum vid Comosjön.
Den tyska koncernen – bestående av BMW, Mini, Rolls-Royce – använder evenemanget som plattform för att presentera sina mest exklusiva modeller. BMW Group bjuder även in sina viktigaste kunder från världens alla hörn för en helg fylld av motorhistoriskt ögongodis, gemenskap, och extrem lyx.
BMW:s varumärkesstrategi är i dagsläget att balansera tradition med innovation och samtidigt som de blickar mot alternativa drivmedel i form av el och vätgas, är de minst lika fokuserade på att visa upp sitt arv.
BMW Concept Skytop är ett kvitto på att tyskarna minsan bryr sig om sitt arv.