Test: Volkswagen ID.7 provkörd – nu snackar vi
Volkswagen inledde sin elbilsoffensiv med ID-familjen som debuterade 2019 med lanseringen av ID.3. Nu är det dags för flaggskeppsmodellen ID.7 att äntra marknaden. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Frankrike för en provkörning.
ID.7 är tyskarnas första försök att återgå till sina Volkswagen-rötter och erbjuda elbilar som i första hand känns som en Volkswagen snarare än en elbil.
Volkswagen ID.7 anammar en mer konservativ approach jämte sina stallkamrater.
Medan vissa aktörer – däribland Audi och BMW – har satsat på att deras elbilar ska kännas som en bil från respektive märke, har Volkswagen i stället valt att deras elbilar i första hand ska kännas som just det och i andra hand som en Volkswagen.
Nu har tyskarna alltså i stället fokuserat på att ID.7 ska kännas som en Volkswagen.
Inget inspirerande yttre
ID.7 är högre än man anar – mycket tack vare batteriernas placering – och märkets distinkta ID-ansikte har applicerats även på det nya flaggskeppet.
Volkswagen har emellertid som målsättning att deras fossilbilar och elbilar ska mötas halvvägs när det gäller exteriöra designinslag.
Med det menas att elbilarna ska se mer “fossiliga” ut medan fossilbilarna ska se ut mer som elbilar.
Det är något nya Tiguan erbjuder.
Resultatet är en konservativt designad sedanformad skapelse. Med det sagt har ID.7 en halvkombilucka och det ska även dyka upp en kombivariant lite längre fram.
Tyskarna har gjort om och gjort rätt
Det är interiört som man finner den största nyheten. Det är närmare bestämt i form av infotainmentsystem – en 15,6 tum stor historia – som har märkets helt nya mjukvara.
Volkswagen hamnade i blåsväder för hur uselt infotainmentsystemet var i bilar som ID.3 och ID.4. Ett antal kronor senare har märket nu lanserat ett helt nytt system.
Infotainmentsystemet ska enligt Volkswagen vara oerhört intuitivt, responsivt, och utformat för största möjliga personifiering.
Upplösningen är bra och all information är tydlig. Det går även att justera exempelvis genvägar och totalt ändra om layouten, allt för att hitta det som passar en själv bäst.
Det krävs en hel del pill för att få till en layout som man tycker om, men när man väl lyckats är det en annan femma.
Systemet lever för det mesta upp till tyskarnas lovord, även om vissa funktioner inte alltid är där man förväntar sig.
Framtill finner man samma stolar som i Volkswagen Touareg, vilket innebär ett stort fokus på komfort och ergonomi – med exempelvis massage och ventilation.
ID.7 är utvecklad för att man ska färdas bekvämt under längre sträckor.
Tyvärr har ID.7 kvar touchknapparna som Volkswagen lovat att plocka bort, något som kommer att ske med en uppdatering av bilen i framtiden. De första bilarna med vanliga fysiska knappar blir Tiguan och Passat.
I övrigt är kvalitetskänslan överlag bättre än i vissa andra ID-bilar, men det finns fortfarande några svaga länkar.
Med ID.7 är det i hög grad interiören som är värd att skriva hem om. Bilens långa hjulbas innebär att innerutrymmena imponerar, och baksätet är enormt. Förutsatt att man inte sitter i mitten bak får man hyfsat med plats, även om taklinjen inkräktar en del på huvudutrymmet.
En tysk oas
Som nämnt ovan har Volkswagen lagt krut på att nya ID.7 ska kännas som en Volkswagen. Enligt märket sjävla innebär det “en känsla av att vara uppkopplad” samt intuitiv väghållning, direkt styrning, balans, utöver en rad andra egenskaper.
Bilens slanka profil medför en låg luftmotståndskoefficient – på blott 0,23 – vilket gynnar räckvidden och ljudnivån i kupén. Det gäller även i hastigheter mer lämpade för den tyska motorvägen.
Volkswagen ID.7 bjuder på en härligt avslappnande körupplevelse, något som till stor del har att göra med hur tyst bilen är.
Dessutom har nya ID.7 en välkalibrerad fjädring som sväljer ojämnheter på de mest grova av franska landsvägar, något som innebär ett ökat förtroende bakom ratten.
Även i högre hastigheter parerar den ojämnheter med bravur, något som bidrar till en minst sagt förtroendeingivande körupplevelse. Gasen i botten leder knappast till blixtrande acceleration men i hastigheter upp till ungefär 130 km/h upplevs ID.7 ändock som kvick.
De 286 hästkrafterna som driver bakhjulen känns bestämt rimliga. Det kommer även att komma en fyrhjulsdriven GTX-variant av ID.7 som sägs ha ”över 400 hästkrafter”.
Styrningen i ID.7 är direkt och linjär, men osar inte feedback. Med det sagt är trumfkortet för nya ID.7 hur mycket den känns som en Volkswagen.
Volkswagen ID.7 har lyckats
Nya ID.7 bjuder på en upplevelse som är av den kaliber som man förväntar sig det tyska märket. Volkswagen har sannerligen tagit på sig hårdhandskarna och slutresultatet visar att märket tagit ett rejält kliv åt rätt håll när det gäller elbilar.
Förhoppningsvis tar märkets övriga, mindre imponerande, elbilar rygg på det nya flaggskeppet.
ID.7 är härlig att köra, med en hög komfortnivå och en ljuvligt tyst kabin. Det adaptiva chassit bidrar till en premiumbetonad körupplevelse. Bilen är välbalanserad och njutbar att köra långa sträckor, något räckvidden bidrar till.
Infotainmentskärmen är många gånger bättre än Volkswagens äldre system, även om lite väl många funktioner styrs av just skärmen. Vi råkade även ut för vissa mjukvarurelaterade problem, men kommande uppdateringar ska råda bot på det.
Nya ID.7 visar att Volkswagen tänkt om och tänkt till när det kommer till elektrifieringen. De första bilarna väntas dyka upp i Sverige vid årsskiftet.
Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 (2024)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 614 km
Batteri: 78,2 kWh
Vikt: 2 204 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4961/1862/1536 mm
Pris: från 664 900 SEK
Volkswagen ID.7
Med nya flaggskeppet Volkswagen ID.7 har tyskarna visat att de minsann vet hur man bygger en elbil. (