Test: Audi Q8-etron med taktält testad – livet på en pinne
Audi Q8 e-tron har fått sig en redig uppdatering, där längre räckvidd har premierats. Dessutom råkar det även vara en av de bästa elbilarna till salu idag.
När juni månad gör intåg är det hög tid för sommaräventyr. På senare tid har resor på hemmaplan blivit allt mer populära.
Det är där bilen, den ultimata frihetsmaskinen, kommer in.
Ett problem som emellertid uppstår med just elbilar är att längre äventyr kan vara avsräckande.
Vi lade i Högsta Växeln för att ta reda på om äventyrslusten även kan infinna sig bakom ratten på en elbil genom att köra nya Audi Q8 55 e-tron med taktält.
Västkusten i sikte
Med full laddning och trevlig väderlek ska Q8 55 e-tron – varianten med det större batteriet – kunna klara av cirka 58 mil på en laddning.
Både full laddning och bra väder hade vi på vår sida när vi åkte från Stockholm. Vi hade dock också med oss saker som var förödande för räckvidden.
Det var dels taktältet – som vi hade fått låna av Dometic – samt tillhörande packning för en friluftsanpassad långhelg för fyra personer.
I bagageutrymmet hade vi med oss ett gäng produkter från Dometic GO-serien som förvisso är utformade för att passa i en baklucka, men som ändock medför extra vikt och tar plats.
Audi Q8 e-tron sväljer packningen utan problem.
Med siktet inställt på Göteborgstrakten – 470 kilometer bort – var det dags att påbörja vårt äventyr på hemmaplan.
Räckvidd i fokus
Det största problemet med förra generationen e-tron var räckvidden. Det är något som Q8 e-tron ska råda bot på med bätte aerodynamik, och ett batteri med högre densitet.
Den förlänga räckvidden kom snabbt till sin användning. Trots taktältet – som inkräktade rejält på vår räckvidd – kunde vi ta oss till Gränna, 29 mil bort, utan problem.
Laddstoppet gick som en dans på rosor. Det fanns ingen kö när vi anlände och vi tajmade laddstoppet med lunchen. Det gav Q8 e-tron tillfälle att visa upp sina förbättrade laddegenskaper.
För 55-modellen – den vi hade lagt vantarna på – har laddhastigheten höjts till 170 kW. Samtidigt har effektkurvan plattats till, vilket innebär högre effekt under en längre period.
Efter att vi var mätta och belåtna behövde vi vänta exakt noll sekunder på att bilen skulle ladda då vi med runt 90 procent laddning hade mer än tillräckligt för den återstående sträckan.
Audi Q8 e-tron erbjuder frihet
Resan till den svenska västkusten och Göteborg gick utan incident. Q8 e-tron är en ruskigt trevlig bil att färdas i.
Trots taktältet är ljudnivån i kupén bestämt låg. Komfortnivån är skyhög och både fram- och baksäte är trevliga att vistas i.
I jakt på en lämplig plats att tillbringa natten körde vi söderut längs med kusten och fann snabbt en magisk plats strax utanför ett havsnära naturreservat.
Tack vare luftjädringen – som alltså är höj- och sänkbar – kunde det ojämna underlaget tas an utan problem.
Audi Q8 e-tron kan erbjuda livet på en pinne
Till ljudet av Kattegatts vågor slog vi upp bord, stolar, och en bänk från Dometic GO-serien på nolltid.
Alla vår strömbehov tillgodosågs av Dometics PLB40, en batterikub som man kan ladda med bilens 12V-uttag.
Den “passiva” kylboxen lyckades även hålla allt innehåll kylt, även om det rörde sig om svensk sommarvärme i luften.
Modellen på taktält vi testade heter TRT 140 AIR och är ett uppblåsbart taktält.
Med hjälp av Dometics elektriska luftpump reser sig tältet – som helt och hållet saknar pinnar – inom en minut utan att man själv behöver göra något.
En nackdel med pumpen är att den är lika högljudd som ett stridsflygplan, så välj tidpunkt och plats att slå upp tältet med omsorg.
Väl uppfällt kan man enkelt klättra upp med hjälp av en stege som omges av två förvaringsfickor.
Inne i tältet känns det rymligt och den inbyggda madrassen är väldigt bekväm trots dess tunnhet.
Samtliga väggar går att öppna antingen helt eller med myggnätet i behåll. Tack vare den behagliga temperaturen kunde vi somna med utsikt över Kattegatt.
När solen åter reste sig över horisonten är det bara att öppna en ventil för att hela tältet ska lägga sig platt igen och viks ihop på ett par minuter.
Elbil = frihet?
Det är glasklart att ett taktält maximerar frihetskänslan en bil inbringar.
Möjligheten att kunna stanna och knoppa var man än behagar är svårslagen.
Är man inställd på att göra det flera gånger så kan man köpa TRT 140 AIR för strax under 30 000 kronor.
Allt man behöver är en bil med takräcke, vilket Audi Q8 e-tron är bra lämpad för.
Audi Q8 e-tron visar sig även vara en av marknadens bästa elbilar. 55-varianten framstår dessutom som den mest vettiga i sammanhanget.
Den ökade räckvidden innebär att bilens största problem har åtgärdats, och det är svårt att hitta faktiska tillkortakommanden med Audi Q8 e-tron.
Upplevelsen med produkterna från Dometic var fläckfri bortsett från den decibelstarka pumpen.
Är man lite nojig inför att ge sig ut i naturen kan Dometics produkter tveklöst ge hela upplevelsen ett lyft.
Ett taktält står nu på min lista över framtida investeringar.
Fördelar
- Enormt bekväm
- Laddar snabbt
- Skriker inte elbil
Nackdelar
- Digitala backspeglar går bort
- Räckvidden kan bli fortsatt längre
- Litet bagageutrymme
Audi Q8 55 e-tron
Motor: Elmotor fram, bak, 408 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 582 km
Vikt: 2 585 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4915/1633/1937 mm
Pris: Från 957 200 SEK
Audi Q8 55 e-tron
Audi Q8 e-tron är en oerhört imponerande elbil.