Nya BMW X2 satsar på gräslig design
BMW anammar en filosofi som dikteras av att elektrifiera mera. Senast ut är X-familjens yngsta medlem – BMW X2 – som nu erbjuds i helt elektriskt utförande. På typisk BMW-manér betecknas den som iX2.
BMW satsar stenhårt på elbilar, både i form av batterielbilar och vätgasbilar.
Märket har en strategi som går ut att erbjuda dels elbilar baserade på märkets mer traditionella modeller, dels elbilar som sannerligen blickar mot framtiden.
Design som polariserar
Exteriört ser iX2 ut som en mini-BMW X6 framifrån medan bakändan har bestämt generiska inslag à la Mazda och Volkswagen.
Bakifrån ser det ut som att designavdelningen missade sin deadline och ritade ihop något på måfå.
Modellen har växt hela 19,4 centimeter på ledden jämte föregångaren, samtidigt som den är hela 6,4 centimeter högre.
Det gör bilen 455,4 centimeter lång, vilket är snäppet längre än lillebror X1.
Elbil på tyska
Den stora nyheten för X2 är just den helelektriska varianten, inte minst för den svenska marknaden.
Lanseringsmodellen stavas iX2 xDrive30 och stoltserar med dubbla elmotorer – en på respektive axel – vilket ger en systemeffekt om 313 hästkrafter och 494 newtonmeter.
Samma drivlina går att få i exempelvis X1.
Sprinten till 100 km/h avverkas på 5,6 sekunder medan toppfarten är begränsad till 180 km/h.
När det gäller laddning erbjuds iX2 upp till 22 kW AC-laddning och upp till 130 kW DC-laddning.
BMW X2 är inte bara en elbil
BMW X2 lanseras inte endast i form av eldrivna iX, utan det kommer även en hetare variant i form av X2 M35i.
Den erbjuder en 2-liters fyra på 300 hästkrafter i Europa – av utsläppsskäl får den på andra marknader 317 hästkrafter.
Den kommer upp i 100 km/h på 5,4 sekunder.
Det finns även bensin- och dieselvarianter som kommer att dyka upp. Vilka som tas in på den svenska marknaden är ännu inte fastställt.
Lanseringen av BMW iX2 beräknas till sommaren 2024. Priserna börjar på 659 000 kronor för iX2.