På polcirkeln med Pirelli och Stig Blomqvist
Bilderna är tagna med en Sony a77 ii.
När Pirelli frågade om vi ville följa med till Jokkmokk visste vi inte riktigt vad vi gav oss in på. Polcirkeln lät som en kylig plats, men inte ens i våra mörkaste fantasier kunde vi förmå oss att förstå hur kallt det faktiskt är under vintertid. Trots att våra förskräckta tårar frös till is innan de ens hunnit rinna ner för kinden fanns det faktiskt något fördelaktigt med kylan. Däck är nämligen en extremt temperaturkänslig produkt som i regel inte trivs i kallt klimat. Intressant. Att legendaren Stig Blomqvist, världsmästare i rally och mannen bakom namnet till ”The Stig”, skulle närvara gjorde inte saken sämre. Tvärt om.
Efter att vi upplevt kyla som får självaste jultomten att frysa närmade vi oss dagens höjdpunkt. Ute på en frusen sjö, strax norr om Jokkmokk, stod ett par Subaru Imprezor preppade enligt rally-reglementet Grupp N. Dessa bilar skulle sedan köras på isen, där en bana plogats upp av rally-legendaren själv (mer om honom senare). Att bara starta en ordentlig rallybil är något helt annat då ljudbilden påminner om en arg järv som fastnat i turbon och desperat försöker ta sig ut. Efter en kort introduktion rullade vi ut på banan för att bekanta oss med både bil och underlag. Det första som blev uppenbart var det enorma greppet som gjorde att bilen kunde skjutas ut genom kurvor som om det vore klister på sjöisen. Fyrhjulsdrift, specialtillverkat gummi som inte kan köpas på Biltema och bra knuff i motorn är sannolikt anledningen till den förträffliga accelerationen, men det var egentligen inte den faktorn som stack ut.
Vad som slog samtliga förare som testade rally-bilen var hur pass lätthanterad den var. Förutom att den var högerstyrd och att tillvänjning av att växla med vänster hand därmed krävdes, ingav bilen ett enormt förtroende. Den gick att dansa genom kurvpartier med svansen viftandes som om det vore en hundvalp, utan att det kändes onaturligt. Efter att par varv åkte vi in till sidan där två realisationer blev uppenbara. Den första var att detta är en helt magisk maskin som klarar is-körning olikt någonting annat, den andra är att bilen har mycket mer att ge.
Väntandes i en identisk Impreza satt en person vars uppgift var att visa exakt hur mycket mer som kunde kramas ut. Top Gears ”tame racingförare” är döpt efter honom, han är den senaste svensken att vinna Rally-VM och han är en legend inom motorsport. Hans namn är Stig Blomqvist och han är för motorsport vad Jesus är för kristendomen. När Stig sitter bakom ratten och man själv åker med vänds världen upp och ner. Först och främst är han fåordig och talar helst binärt med ord som ”ja” eller ”nej”. Istället för att prata trams fokuserar han på att köra, något han är exceptionellt duktig på. Med Stig bakom ratten kändes det som att vi flöt igenom banan. Hastigheten gick bortom vad som någonstans är rimligt på en frusen sjö och när man trodde att en krock var oundviklig räddade Stig situationen med samma lätthet som Billy Joel spelar piano.
Efter att ha åkt med Stig Blomqvist förstår man att det finns en anledning till varför Top Gear döpt sin egen förare efter honom. Han är nämligen kalkylerande, snabb och galet cool. Efter ett samtal med Stigs ställföreträdande kartläsare (tillika Pirellis produktchef) Anders Jansson fick vi reda på exakt hur cool. Under en upplaga av midnattsrallyt började Stig grymta lite när farten låg kring 170 kilometer i timmen. När han fick frågan vad han mumlade om svarade Stig ”inga bromsar” och körde plattan i mattan som om inget hade hänt. Stig har inte is i magen, han är en glaciär.
Gummit som satt på rallybilarna var som sagt inte någon produkt ur Pirellis ordinarie sortiment, utan en specialtillverkad historia som en man under det passande smeknamnet ”klisterlappen” skapat. I sitt laboratorium kokar han ihop häxblandningar av gummi och dubbar som greppar isen bättre än Spindelmannen greppar fasaden på Empire State Building, något som blev chockerande uppenbart när vi satte oss bakom ratten. Det spelar ingen roll om du kör en Prius eller Ferrari, om du inte sätter ordentligt gummi på maskinen skulle du lika gärna kunna rida på en alkoholpåverkad ren. En bil med taskiga däck och ett berusat boskapsdjur är nämligen ungefär lika benägna att uppföra sig propert. Ännu värre blir det på svenska vinterväglag, där ett dåligt eller bra däck kan vara skillnaden mellan liv och död.
På den frusna sjön fick vi även testa såväl dubbfria som dubbade däck monterade på en rad olika bilar, både från Pirelli och andra tillverkare. Resultatet kan sammanfattas med att den som håller livet kärt bör välja ett premiumgummi. Under bromstesterna med ett konkurrerande däck presterade Pirellis motsvarighet nästan dubbelt så bra som det billigare alternativet. Med detta sagt bör det påpekas att testmetoderna knappast kan kallas för vetenskapliga. Tanken var att få en uppfattning om de grundläggande skillnaderna mellan olika prisklasser och däcktyper, inte att sätta just Pirellis produkter under lupp. Efter att ha tillbringat ett par dagars tid på plats så långt upp att isbjörnarna beställer charter söderut, med en tvättäkta motorsportslegendar i sällskapet kan vi konstatera att vi mer än gärna skulle frysa tårna av oss återigen för att uppleva samma sak än en gång.
Oskar Ydenius
oskar.ydenius@hogstavaxeln.com
Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com