Mercedes-AMG körde jorden runt på åtta dagar – med elbil

Mercedes-AMG har slagit till med en bedrift som heter duga. Den nya elektriska konceptbilen AMG GT XX har krossat 25 olika långdistansrekord på testbanan i Nardò i Italien.

Mest uppseendeväckande är att bilen avverkade motsvarande ett varv runt jorden på bara drygt sju och en halv dag.

Det uppger tillverkaren i ett pressmeddelande.

Rekord efter rekord

Ett av de mest talande exemplen är sträckan som avverkades på 24 timmar. Den tidigare bästa noteringen för en elbil låg under 400 mil.

AMG GT XX körde 547,9 mil på ett dygn vilket är mer än 150 mil längre än det gamla rekordet som tidigare hölls av kinesiska Xpeng. Under testperioden höll bilen en konstant hastighet på 300 km/h och stannade endast för att ladda.

meRCEDES-AMG
Rekord sattes på Nardo-testbanan i södra Italien.

Foto: Mercedes-AMG

Jorden runt

Målet var att köra 40 075 kilometer vilket är jordens omkrets vid ekvatorn.

Efter 7 dagar, 13 timmar, 24 minuter och 7 sekunder var sträckan avklarad.

Två identiska bilar deltog i försöket och båda fullföljde med bara 25 kilometers skillnad efter att ha kört mer än 3 000 varv runt den tolv kilometer långa banan.

Tanken var för tyskarna att visa vad AMG:s nya eldrivlina, som ska in i produktion nästa år, går för. Tre axialflödesmotorer och ett batteri med direkt vätskekylning gjorde att bilen klarade av att leverera maximal prestanda under mer än en vecka i sträck.

Batteriet kunde laddas med en effekt på i snitt 850 kW vilket är långt över vad dagens laddinfrastruktur kan hantera.

Det innebär att bilen kan ladda 40 mils räckvidd på blott fem minuter.

Motorerna som utvecklats tillsammans med brittiska YASA är tre gånger så effektiva som vanliga elmotorer och betydligt mer kompakta.

Batteriet bygger på teknik från Formel 1 och kan laddas för cirka 40 mils körning på bara fem minuter.

mERCEDES-AMG
Teamet bakom insatsen var knappast fåtaligt.

Vana att satsa på rekord

Mercedes-AMG har i decennier pressat tekniken till det yttersta. På 70-talet satte man rekord med experimentbilen C111 och nyligen slog AMG ONE varvrekord på Nürburgring.

Tyskarna körde nyligen 371 mil på 24 timmar med nya Mercedes-Benz CLA.

Formel 1-föraren George Russell var en av de som körde bilen under testet och beskrev den som lika responsiv som en F1-bil men med en uthållighet han aldrig tidigare upplevt i en elbil.