Brouillard tar farväl av Bugattis W16 – dyraste Bugattin någonsin
Efter två decennier tackar Bugatti för sig med den ikoniska W16-motorn. Avskedet sker med Brouillard, en unik hyperbil som väntas bli märkets dyraste modell någonsin.
Bilen bygger på Mistral men har ersatt den öppna karossen med ett fast glastak.
Brouillard kommer att visas upp under Monterey Car Week nästa vecka.

Foto: Bugatti
En sista W16 före hybridiseringen
Brouillard blir den sista helt nya Bugattimodellen att använda W16-drivlinan innan märket går över till Tourbillon, en ny generation med en 1775 hästkrafter stark plug-inhybrid och V16 från Cosworth.
Leverans av Brouillard är planerad till 2027 och den är först ut i Programme Solitaire, Bugattis nya coachbuilding-division som ska skapa helt skräddarsydda bilar i ett enda exemplar.
Solitaire tar Bugattis specialbeställningar längre än Sur Mesure-programmet, med helt unika geometrier och proportioner.
Frank Heyl, designchef på Bugatti, förklarar att varje modell börjar från ett blankt papper och byggs helt efter kundens önskemål.

Inspirerad av Ettore Bugattis häst
Precis som Mistral har Brouillard 1 600 hästkrafter från en W16 med fyra turboladdare, men varje karosspanel är ny. Ägaren har inspirerats av Ettore Bugattis favoritfullblod Brouillard och låtit muskulösa, mjuka linjer ersätta skarpa former.
Silhuetten är strömlinjeformad och avslutas med en venturiinspirerad fast ducktail-spoiler. Beslutet att göra bilen till coupé istället för roadster togs för att ytterligare öka exklusiviteten.
Det är inte den första hyperbilen att inspireras av en häst, utan det gjorde även Koenigsegg Sadair’s Spear vars namn kommer från Jesko von Koenigseggs favorithäst.
Detaljer som dubbla luftintag på taket och en mer framåtlutad form ger subtila blinkningar till Veyron, den första modellen med W16.
Färgvalet är lika djärvt som karossens former: grön överdel, gröntonad kolfiber i nederdelen och interiör i matchande nyanser, komplett med hästinspirerat tartanmönster.

Skräddarsytt men alltid en Bugatti
Heyl betonar att även en unik specialbeställning måste vara igenkännbar som en Bugatti, med kännetecken som hästskoformad grill, Bugatti-linjen längs sidan och den vertikala mittlinjen. Samtidigt ger Solitaire friheten att tänja på formspråket och tolka om dessa element.
Brouillard tog omkring 18 månader att färdigställa och Solitaire har kapacitet att bygga en ny modell var sjätte månad.
Framtida projekt kan komma att hållas hemliga för att skydda kundernas integritet, men Brouillard debuterar offentligt under nästa veckas Monterey Car Week.
Prislappen spränger nya gränser
Med en produktionskostnad nästan lika hög som för en serietillverkad modell väntas Brouillard bli dyrare än Mistral och till och med överträffa La Voiture Noire som kostade 145 miljoner kronor
Med det sagt kostar världsrekordsversionen av Mistral hela 162 miljoner kronor.
. På frågan om den blir den dyraste Bugattin någonsin svarar Heyl kort: ”Möjligen.”