Toyota och BMW tar farväl – nästa Supra blir helt Toyotas egen
Toyota bryter med BMW och tar tillbaka kontrollen över sitt mest mytomspunna modellnamn. Den sjätte generationen Supra ska enligt uppgifter byggas på en helt Toyota‑utvecklad bakhjulsdriven plattform.
Den nya Supran ska drivas av en turboladdad tvåliters hybrid som levererar omkring 400 hästkrafter. Det är ett tydligt avsteg från dagens BMW‑baserade drivlina.
Det rapporterar BMW Blog.
Nya Supra blir en Toyota‑hybrid
Efter flera års samarbeten med BMW som mynnat ut i bland annat nuvarande A90 Supra och Z4 som delar plattform, motorer och elektronik och monteras i Magna Steyrs fabrik i Graz väljer Toyota nu att gå sin egen väg.
Enligt den japanska tidskriften Best Car har Toyota sagt upp avtalet för att den kommande GR Supra ska använda en egenutvecklad tvåliters turbomatad fyrcylindrig hybrid på cirka 400 hästkrafter.
Det gör att nästa Supra kan byggas på en lättare bakhjulsdriven plattform och integrera Toyotas egna teknologier.
Framtidens sportbil
En sådan drivlina kan låta som ett steg bakåt för purister, men Toyota menar att en lättare turbofyra med elassistans ger snabbare respons och bättre viktfördelning.
Hur mycket ren eldrift som erbjuds är ännu oklart, men oavsett får Supra en egen identitet som skiljer sig från syskonen GR 86 och GR Corolla och visar vägen för japanska sportbilar i en tid med hårdare utsläppskrav.
För de som undrar om bakhjulsdriften försvinner behöver man inte oroa sig: rykten talar om en klassisk bakhjulsdriven layout med en eldriven framaxel som kan kopplas in vid behov.
En sådan lösning skulle ge grepp och balans utan att förta den lekfullhet som Supra är känd för. Toyota sägs sikta på lansering runt 2027, när nuvarande modell tas ur produktion, och då får vi se om hybriden uppfyller alla förväntningar.
Partnerskapet som födde A90
Den senaste Supra‑generationen föddes ur en ekonomisk nödvändighet. Toyota ville återuppliva modellnamnet utan att bygga en helt ny sportbilsplattform, och BMW behövde en partner för att göra Z4 mer lönsam.
Resultatet blev en gemensam bil som hyllats för sina prestanda men också kritiserats för sitt avstånd till Toyotas egen identitet.
För att markera slutet på denna era släpptes en begränsad Final Edition med 434 kusar och manuell växellåda – alla 300 exemplar i Japan sålde slut direkt.
Produktionen av både Supra och Z4 avslutas i mitten av 2026.