Nya Mercedes CLA Shooting Brake: Elkombi med 76 mils räckvidd
Efter världspremiären av nya CLA kommer nu nästa pusselbit i Mercedes nya elbilsfamilj, CLA Shooting Brake. Det handlar om en eldriven kombi med sportiga linjer, generösa utrymmen och teknik i drivor.
Vi åkte till Köpenhamn för en förhandsvisning av den viktiga modellen.

Foto: Mercedes-Benz
Viktigaste modellen på länge
Mercedes-Benz har med den här bilen blandat nytta med nöje. CLA Shooting Brake bygger vidare på designspråket från vanliga CLA men förlänger taklinjen och kastar in en baklucka och ett bagageutrymme på upp till 1 290 liter med fällda säten.
Dessutom finns ett extra fack under huven, en så kallad frunk, på 101 liter. Totalt känns bilen mer mogen och mer användbar än tidigare generationer. De designmässiga likheterna med generationen innan är emellertid slående.
Två varianter erbjuds till en början:
- CLA 250+ Shooting Brake med 272 hästkrafter och upp till 761 km räckvidd
- CLA 350 4MATIC Shooting Brake med 350 hästkrafter, fyrhjulsdrift och upp till 730 km räckvidd
Laddning går undan, på bara tio minuter kan du få upp till 31 mils räckvidd. Det motsvarar ungefär sträckan mellan Stockholm och Jönköping.
Det hela möjliggörs av en 800-voltsarkitektur och ett nyutvecklat batteri på 85 kWh.
Likt ordinarie CLA har Mercedes lagt krutet på effektivitet.

Stjärnor i drivor
Det är dock interiören som Mercedes pratade sig varmast om under förhandsvisningen vi närvarade på. CLA Shooting Brake får samma nya MBUX-system som ordinarie CLA, med en lång glaspanel som rymmer tre separata skärmar.
Men det är det enorma panoramaglastaket som utmärker sig. Det kan skifta mellan klart och mjölkigt på några millisekunder och är dessutom utrustat med en inbyggd stjärnhimmel.
158 ljuspunkter i glaset lyser upp i valfri färg när mörkret faller.
Huruvida Mercedes har hämtat inspiration från Rolls-Royces stjärnhimmel var det ingen som kunde svara på.


Mer praktikalitet
Komforten i kupén är påtagligt förbättrad jämfört med tidigare modeller.
Bilen är längre, högre och har mer benutrymme, även om golvet upplevs som högt vilket gör att knäna hamnar uppe vid öronen. Huvudutrymmet är emellertid generöst och det är en märkbar skillnad jämfört med ordinarie CLA.
Med det sagt har bagageutrymmet krympt med 30 liter jämte föregående Shooting Brake.
Man får nu nöja sig med 455 liter med sätena uppfällda och upp till 1 290 (60 liter mindre) med sätena nedfällda.
Dragvikten är 1 500 kilogram för den tvåhjulsdrivna varianten och 1 800 kilogram för den fyrhjulsdrivna.

Fortsatt elektrifiering – men hybrider kommer
Mercedes gör ingen hemlighet av att eldriften är kärnan i den nya modellen. Men en 48-volts hybridvariant kommer också, med en bensinmotor som kan köra helt elektriskt i låg fart.
Oavsett drivlina delar modellerna samma nya plattform, MMA, vilket förenklar både tillverkning och vidareutveckling.
Vi räknar med att CLA Shooting Brake blir storsäljaren på våra breddgrader och på pappret har den allt som kunder i hög utsträckning eftefrågar: lång räckvidd, snabb laddning och goda praktiska egenskaper.
Svenskt lanseringsdatum är ännu inte satt men försäljningen i Europa drar igång i mars 2026.
