Test: Kia EV6 GT provkörd – en av marknadens roligaste elbilar?
Kia kickstartade sin elektrifieringsresa med EV6, en kompetent elbil som blivit en riktig framgångssaga för det koreanska märket. Toppmodellen stavas EV6 GT och har nu fått sig en uppdatering. Vi åkte till Gotland Ring för en provkörning.
Kia EV6 GT är ”designad för att exaltera” enligt märket själva.
Vi har vid ett antal tillfällen testat föregångaren men nu har alltså turen kommit till den uppdaterade varianten.

Foto: Kia
En rad uppdateringar
Bland de kosmetiska uppdateringarna finner man en uppdaterad front, horisontella linjer i grillen, nya aluminiumfälgar och nya bakljus.
Likt föregångaren har EV6 GT neongröna bromsok, den tydligaste visuella detaljen som särskiljer modellen från sina mindre prestandastinna syskon. I övrigt är det inget som skvallrar om bilens prestanda.
Baksätet har fått en annan vinkelför att ge mer lårstöd. EV6 GT har även en ny ratt och interiör och ett förbättrat infotainmentsystem.
Dessutom har den uppdaterade modellen begåvats med mer ljudisolering, ett större batteri, förbättrad styrning och extra kräm.
Den nya koreanska super-suven pumpar ut 650 hästkrafter (med launch control) och 609 koreanska kusar och 740 newtonmeter under ordinarie omständigheter. Toppfarten förblir oförändrad på 260 knyck.

I körglädjens namn
Den mest utmärkande egenskapen som Kia EV6 GT har är numera det som kallas för Virtual Gear Shift (VGS), en funktion som debuterade i koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5 N.
Det innebär kort och gott att bilen kan simulera en sexstegad automatlåda och erbjuda vibrationer i stil med de man finner i en bil med förbränningsmotor.
Det fungerar väl men erbjuder inte samma inställningsmöjligheter som Ioniq 5 N och heller inte samma verklighetstrogna ljudbild. Med det sagt är det ett kul inslag som genuint gör bilen mer körglad.
Majoriteten av vår provkörning ägde rum på ”Sydslingan” på Gotland Ring, en nybyggd del av den mycket välrenommerade banan.
Medan utgående version var lite mer råbarkad i sin framtoning har uppdateringen en till synes mognare approach. Ett driftläge finns emellertid att tillgå.

Varv efter varv i Kia EV6 GT
Upplägget var enkelt – vi fick köra bakom Alec Arho, grundare tillika arkitekt av Gotland Ring på Sydslingan, en 4,1 kilometer lång sträckning av Gotland Ring. Banan erbjuder upp till fyra olika layouter där den vi körde är mindre teknisk än sin nordliga motsvarighet.
Ut ur pitlane möts man av en raksträcka följt av en skarp högersväng och en brant backe ner som mynnar ut i en raksträcka med en liten kurva. Det hade varit enkelt att nå EV6 GT:s toppfart här men för att spara på batteriet, bromsar (och värme) körde inte Alec över 200 km/h.
Därefter möts man av två chikaner följt av en brant backe upp där man med lätthet kan hoppa. Sedan följer ett antal kurvor och följt av en hårnålskurva inspirerad av karusellen på Nürburgring för att därefter göra en S-sväng och ut på rakan igen.

I sitt rätta element – eller?
Att rasta en elbil på bana må låta något paradoxalt, inte minst när räckvidden tar sig en ordentlig törn av mer dynamisk körning. Lyckligtvis har Gotland Ring en snabbladdare på 400 kW att tillgå.
Kia EV6 GT är inte på något sätt skapt för bankörning, något som dess koreanska kusin Hyundai Ioniq 5 N är desto mer vass på. Med det sagt erbjuder modellen rejält med krut i ett bestämt användarvänligt paket.
Plattan i mattan resulterar i en 0–100-tid på 3,5 sekunder med launch control och 3,7 sekunder utan. Snabba elbilar är emellertid inte något unikt i sig, men nackbrytande acceleration är inget ett Kia-emblem vanligtvis associeras med.
Styrningen är direkt och berättar mer om greppnivåerna än man förväntar sig. Vid första kurvan märker man att EV6 GT inte är marknadens lättaste bil, men man har hela tiden koll på exakt hur mycket grepp man har.
I sin tur innebär det att man vågar pressa på rejält vilket i kombination med bilens förlåtande natur gör att vem som helst kan köra bilen hyfsat snabbt runt en bana utan att riskera livet.
Något som är unikt för GT-varianten av EV6 är det så kallade GT-läget vilket stramar till parametrar som exempelvis styrning och fjädring. Resultatet är en bil som blir oerhört styv, men aldrig obekväm – åtminstone inte på banan släta gotländska asfalt.
GT-läget gör att bilen känns oerhört målinriktad: Målsättningen är att vara så snabb som möjligt runt där fokus ligger på att ta sig fram snabbt, snarare än att ha roligt. Bilen tar kurvor relativt platt men erbjuder inte den sylvassa precision som man ofta önskar från bankörning.
Antispinnsystemet erbjuder tre lägen – helt på, halvt av och helt av. När det är av är det verkligen av. GT-läget aktiverar ”mellanläget” och tillåter en hel del hjulspinn men kliver in när det blir lite väl fartfyllt.
Det roligaste läget på Kia EV6 GT är emellertid sportläget som är märkbart mer lekfullt och man får känslan av att bilen sätter på sig en partyhatt och säger ”nu kör vi”. Resultatet är en förvånansvärt skojfrisk pjäs som trots sina 650 kusar förblir tam och tillmötesgående.
Med det sagt kändes bromsarna inte helt bekväma med den hårda körningen och däcken slets snabbare än en glass smälter i Sahara. Faktum kvarstår dock att inte en enda Kia EV6 GT-kund kommer att söka sig till någon bankörning.
Dessutom blev batteriet överhettat på ledarbilen, vilket gjorde att den gick in i ett sorts ”limp mode” där kraften reduceras kraftigt för att skydda bilen.

Kia EV6 GT är en sportig familjepjäs
Uppdaterade Kia EV6 GT erbjuder en lagom dos sportighet till en målgrupp som sannerligen kommer att njuta av den ovannämnda lekfullheten och vetskapen att högerfoten rymmer ett helt stall.
Modellen har i det stora hela en sofistikerad och mogen aura och de elbilsfantaster som minsann har kepsen bak och fram bör i stället blicka mot koreanska kusinen Hyundai Ioniq 5 N.
Det rör sig om den sortens bil som gör mer eller mindre allt bra – den är väldesignad, bekväm, snabb, praktisk, laddar snabbt men har för kort räckvidd.
Kia EV6 GT råkar även vara lagom sportig för den tilltänkta målgruppen och är bra mycket mer kompetent än man anar. Ett längre test på hemmaplan får utröna hur den är att leva med.

Kia EV6 GT (2025)
Motor: Dubbla elmotorer, 650 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Elektrisk räckvidd: 450 km
Vikt: 2 295 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4695/1890/1545 mm
Pris: Från 770 400 SEK
Kia EV6 GT
Uppdaterade Kia EV6 GT har gjort modellen mognare. I sin tur är den mer tillmötesgående men bibehåller en viss lekfullhet.