Vätgasbil från München till Stockholm: 170 mil i BMW iX5 Hydrogen

En av få aktörer som fortsatt satsar på vätgas är BMW, en strategi de delar med Toyota. För att testa hur det är att köra långt i en vätgasbil bestämde vi oss för att köra från München till Stockholm. Vi hoppade in en BMW iX5 Hydrogen och styrde skutan norrut.

I senaste avsnittet av Under Huven berättar Gustaf om hur det gick när genomförde resan.

Det har vi tidigare sagt om BMW iX5 Hydrogen

Andreas har tidigare provkört BMW iX5 Hydrogen och då sade han följande:

Själv tycker jag att vätgasbilar är helt fenomenala. De saknar alla de nackdelar som batteridrivna elbilar dras med och erbjuder samtidigt alla fördelar.

När det kommer till infrastruktur ser det heller inte helt nattsvart ut. Det finns planer på fler vätgasstationer men än så länge inget substantiellt nog. Kom igen nu, Rosenbad. Visa vad ni går för!

Tekniska data

BMW iX5 Hydrogen (2023)

Motor: Elmotor bak, 401 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: <6 sekunder
Toppfart: Över 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 504 kilometer enligt WLTP