BMW Heart of Joy: Ny superdator för körglädje – 10x snabbare
Att bilens elektriska arkitektur förändras i takt med att de blir allt mer digitaliserade har varit känt en längre tid. Volvo har satt begreppet ”core computer” i rampljuset, då det orsakat flera års försening för flaggskeppet EX90. Nu lanserar BMW sin motsvarighet och kallar den ”Heart of Joy”.
BMW kommer fortsatt att förlita sig på fyra beräkningsenheter, jämfört med Volvos två. Upplägget ger intryck av att likna den zone compute-lösning som används i Porsches och Audis nya PPE-plattform, vilken ligger till grund för Porsche Macan och Audi Q6.

Foto: BMW
10 gånger så snabb
”Heart of Joy” ska bearbeta information tio gånger snabbare än tidigare system. Den nya centraldatorn ökar också effektiviteten med 25 procent och kommer att introduceras i de kommande helelektriska Neue Klasse-modellerna.
Den första Neue Klasse-modellen startar serieproduktion i slutet av året. Centraldatorn, som bland annat kommer att styra drivlinan och kördynamiken, testas just nu i konceptbilen BMW Vision Driving Experience – en rullande testbädd för Neue Klasse.
– Heart of Joy gör det möjligt för oss att ta körglädjen inte bara till nästa nivå, utan ytterligare ett steg bortom det, säger Frank Weber, utvecklingschef på BMW AG.
Han fortsätter:
– Dessutom ökar vi effektiviteten ytterligare och därmed räckvidden, eftersom föraren i framtiden nästan uteslutande kommer att bromsa med hjälp av energiåtervinning.

Heart of Joy styr vitala delar för körglädje
Heart of Joy kommer att hantera styrningen av drivlina, bromsar, laddning, regenerering och andra kritiska funktioner. Det innebär en bättre samverkan mellan drivlinan och bromssystemet under energiåterhämtning.
Enheten kontrollerar även acceleration och inbromsning, fordonsstabilisering, dynamiska styrfunktioner och laddningshantering.
När ”Heart of Joy” kombineras med BMW Dynamic Performance Control-mjukvaran möjliggörs en sömlös integration med bilens anslutna ställdon. Detta resulterar i mer direkta reaktioner och minimal fördröjning – BMW hävdar att latensen ligger i millisekundintervallet.
Jämfört med dagens styrsystem i BMW:s elbilar ska det nya systemet bättre utnyttja potentialen hos fordon med kraftfulla elektriska drivsystem.

Både komfort och sport
Vid dynamisk körning ska det nya systemet förbättra kurvtagningsförmågan och säkerheten. Bilen kommer att kunna styras genom kurvor med högre precision och färre styrinsatser.
Men fördelarna märks inte bara vid sportig körning – även vid krypkörning, körning med farthållare och parkering ska drivning och inbromsning ske betydligt mjukare.
Det är tydligt att BMW börjar bygga upp spänningen inför lanseringen av de produktionsklara Neue Klasse-modellerna. Vi är övertygade om att BMW lär bjuda på fler nyheter än ”Heart of Joy”.
