Test: Audi RS 6 Performance testad – det bästa av två världar
Kombinationen av prestanda och praktikalitet har länge varit bilvärldens mest eftertraktade. Kungen på prestandakombitäppan stavas Audi RS 6 och nu har den släppts i en vassare version. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi RS 6 Performance.
I sitt nuvarande utförande har Audi RS 6 funnits sedan 2019 men fden förblir en klar favorit i segmentet tack vare dess höga komfortnivå, brutala prestanda och genuina praktikalitet.
Bilen gör inte avkall på sådant som faktiskt spelar roll i vardagen för prestandans skull, i stället har krutet lagts på att erbjuda det bästa av flera världar.
Foto: William Koitrand
Många bäckar små
Globalt erbjuds Audi RS 6 i tre utföranden – RS 6, RS 6 Performance och RS 6 GT.
Vi har tidigare provkört ordinarie RS 6, men nu har turen kommit till RS 6 Performance. Ett test av RS 6 GT är att vänta.
I samband med lanseringen av Performance-derivatet erbjuds endast Performance- och GT-varianterna på den svenska marknaden.
Skillnaden mellan RS 6 och RS 6 Performance är huvudsakligen 30 extra hästkrafter och 50 extra newtonmeter men även minskad isolering, ett annat avgassystem och mer generös användning av lättviktsmaterial.
Totalt väger RS 6 Performance åtta kilo mindre än RS 6.
Dessutom är det så kallade RS Dynamikpaketet standard vilket höjer toppfarten till 280 km/h, men det går att höja den ytterligare – till 305 km/h – med Plus-paketet som även innehåller de kolfiberkeramiska bromsarna.
Vår testbil var emellertid inte försedd med de keramiska bromsarna.
Prestanda i pragmatisk skrud
När Audi RS 6 debuterade för första gången 2002 var den sannerligen en ulv i fårakläder, något receptet för dess spirituella föregångare Audi RS 2 dikterar.
Även om detta mantra bibehålls för den nya generationen har Audi onekligen lagt mer krut på att kosmetiskt framhäva bilens atletiska färdigheter.
Vår testbil var emellertid lackad i Goodwood-grönt med silverfälgar, vinterdäck och en Cognac-brun interiör.
Med undantag av de svarta detaljerna – standard på just Performance-varianten – rörde det sig om en exceptionellt elegant skapelse.
Det otränade ögat har nog fortsatt svårt att se att det rör sig om en kombi med 630 hästkrafter, något som gjort den bestämt populär i något tveksamma kretsar.
Typiskt tyskt
Interiört möts man av en typisk Audi-interiör. Det innebär en hög kvalitetskänsla och en tysk robusthet och funktionalitet som genomsyrar allt. Att nuvarande RS 6 har några år på nacken är något man märker på infotainmentsystemet som har börjat bli till åren.
Det fungerar emellertid väl, även om tvåskärmslösningen inte är särskilt snygg och troligtvis inte kommer att åldras med värdighet. Baksätet är spatiöst men ett olastat bagageutrymme medför en hel del buller, särskilt från de 22 tum stora vinterdäcken.
Man sitter dock bekvämt, även som 184 centimeter lång, och bagageutrymmet kan svälja upp till 565 liter.
Audi RS 6 gör både och
Det som RS-bilar från Audi i regel gör väl är att kombinera komfort med prestanda. Audi RS 6 Performance är försedd med en rad körlägen där de två mest intressanta är komfortläget samt Performance-läget.
I komfortläget är styrningen lätt, fjädringen mjuk och motorn tyst. I ärlighetens namn upplevs bilen i mångt och mycket som en vanlig A6, tills man väljer att trycka gasen i botten.
Då märker man snabbt att det ruvar en 4 liter stor V8 under huven. I komfortläget innebär gasen i botten att huven reser sig, något som talar för hur mjuk bilen ändå är. Motorn hörs men dess mekaniska skönsång begränsas av de stängda klaffarna i avgasröret.
Växlar man i stället över till Performance-läget är det andra bullar som gäller. Just Performance-läget är unikt för Audi RS 6 Performance, något beteckningen skvallrar om.
Hela bilen stramas åt och styrningen blir tyngre, fjädringen styvnar och motorn tar i från tårna för att den ska höras.
Växlingarna blir nästintill aggressiva och skillnaden mellan de två olika körlägena är imponerande vilket ger Audi RS 6 en otrolig spännvidd.
Plattan i mattan möts av en våldsam acceleration och man är illa kvickt uppe i bestämt olagliga hastigheter.
Med det sagt blir RS 6 aldrig bekväm och fjädringen gör ett lysande jobb med att maximera däckens grepp med vägbanan samtidigt som den hanterar ojämnheter likt en musketör.
Något som vissa RS-bilar från Audi tampas med är att deras fokus på komfort och användarvänlighet inkräktar på hur exalterande bilen är.
Audi RS 6 Performance erbjuder dock en eftersträvansvärd kompromiss där bilen verkligen känns levande, inte minst med hänsyn till att det i slutet av dagen rör sig om en atletisk familjekombi.
Audi RS 6 är kombikungen
Trots många år på marknaden är Audi RS 6 Performance fortfarande extremt tilltalande. Dess höga komfortnivå, sanslösa prestanda, goda praktiska egenskaper och allmänna utstrålning gör den våldsamt attraktiv.
Att den dessutom huserar en 4 liter stor V8 gör den onekligen häftig, inte minst när konkurrenterna, som BMW M5 Touring, börjat blicka mot elektrifieringens håll. Detta är tveklöst något RS 6 på sikt även kommer att behöva göra.
Sett till användarvänlighet och balans mellan komfort och prestanda är Audi RS 6 troligtvis den mest välavvägda prestandakombin på marknaden.
Ett framtida grupptest får se hur den står sig mot konkurrenterna, särskilt nya BMW M5 Touring, men Audi RS 6 ska man knappast räkna bort i första taget.
Audi RS 6 Performance (2025)
Motor: 4-liters V8, bensin, dubbelturbo, 630 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,4 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 2 165 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4856/1930/2036 mm
Pris: från 1 369 100 kronor (Testbil ca. 1 600 000 SEK)
Audi RS 6 Performance
Audi RS 6 kombinerar prestanda och praktikalitet på ett nästintill oslagbart sätt.