Därför är Polestar 1 en framtida samlarbil
Elbilsmärket Polestar lanserades genom att visa upp en laddhybrid. Det rör sig om Polestar 1, en bil som tillverkades i bara 1 500 exemplar. Därför rör det sig om en framtida samlarbil.
Det är något amerikanska Robb Report tror, men vi är beredda på att skriva under på den testen.
Polestar 1 använder sig av elektrifiering till förmån för prestanda snarare än effektivitet.
Med det sagt har den en elektrisk räckvidd på hela 124 kilometer enligt WLTP, vilket var ett rekord när den lanserades 2017.
Foto: Högsta Växeln
Exklusiv var bara förnamnet
Utöver att modellen tillverkades i blott 1 500 exemplar var det till ett pris som började på en bit över 1,5 miljoner kronor.
Med en design som heter duga, som onekligen påminner om Volvo Concept Coupe, och rikligt med prestanda – 609 hästkrafter och 1 000 newtonmeter – tog den sig an oväntade konkurrenter i form av Aston Martin DB11 och Bentley Continental GT.
Inte enda anledningen
Det finns emellertid fler anledningar till att den svenska GT-vagnen är en framtida klassiker.
Drivlinan – en 2-liters fyrcylindrig motor i kombination med en elmotor – må inte låta särskilt rafflande.
Med fyran under huven är både turboladdad och kompressormatad, något som är bestämt unikt bland produktionsbilar. Ett annat exempel är 1980-talet Nissan Micra Super Turbo.
Det bästa av två världar
Idag är det inget ovanligt att erbjuda prestandaladdhybrider som både kan ta sig an vardagen och bjuda upp till dans när lusten så faller in.
Några exempel är Lamborghini Urus SE och nya BMW M5.
Det som gör Polestar 1 unik är dels dess imponerande elektriska räckvidd, dels karossformen – det är först nu som andra GT-vagnar ger sig in i segmentet för laddhybrider.
Polestar 1 är märkets första bil
Det faktum att Polestar 1 är, som namnet antyder, den första bilen från märket är även det en lockelse.
Även om Volvo-generna är påtagliga är designen fantastisk och att Polestar 1 är den enda laddhybriden som det sino-svenska märket kommer att tillverka är unikt i sig.
I skrivande stund ligger Polestar 1 ungefär i linje med nybilspriserna och värdet har inte sjunkit som en sten vilket varit fallet för andra elektrifierade åkdon. Vad tror du, är Polestar 1 en framtida samlarbil?