Vi spanar in nya Mitsubishi Outlander: Favorit i repris?
Efter en helomvändning satsar japanska Mitsubishi stenhårt på det europeiska D-segmentet med plug-in-hybrider, där bilar som Škoda Kodiaq och Volvo XC60 hör hemma. Vi har spanat in nya Mitsubishi Outlander.
Här vill den japanska aktören nå en marknadsandel på upp till 20 procent. Vi reste till hjärtat av Spanien för att ta reda på om den första ”riktiga” Mitsubishin har vad som krävs för att nå de högt ställda målen.
Den tidigare modellen av Outlander såldes i över 200 000 exemplar mellan 2013 och 2020 i Europa. Förhoppningen är att den nya generationen ska lyckas minst lika bra. Bolaget själva menar att man har en unik marknadsposition.
”Vi var pionjärerna när det gäller plug-in hybridteknik i SUV-segmentet.”-
Frank Krol, VD Mitsubishi Europa.
Tar hjälp från Japanska och Franska partners
Men det är inte en Mitsubishi-produkt rakt igenom som vi får serverad till oss när vi besöker Europas största kaktusträdgård, Desert City, några mil utanför Madrid. Man har nämligen plockat en hel del lösningar från Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.
När vi har provkört Mitsubishis senaste modeller som Colt och ASX har det handlat om rena badge-engineering-lösningar baserade på Renault-modeller där inte mycket mer än loggan på huven är från Mitsubishi.
Men nu är det istället Nissan som stått för de flesta pinalerna och Outlander delar en rad komponenter med X-Trail.
Men det är verkligen inte en badge-engineering-version den här gången, Mitsubishi har verkligen arbetat med modellen för att få till rätt känsla. Så upplevs det i alla fall när man granskar bilen utan att köra den.
Dessutom lovar Frank Krol flera nya modeller som är internt utvecklade hos Mitsubishi framöver för att nå Europas krav om nollutsläpp 2035.
Krol menar att de modellerna inte nödvändigtvis behöver vara elbilar, vilket exempelvis skulle kunna öppna dörren för vätgasbilar. Däremot medger han att elbilar antagligen är mest sannolikt för den europeiska marknaden.
EU:s lagstiftning kring utsläpp hindrar däremot, med största sannolikhet, att vi kommer att få se Mitsubishi-klassiker som Pajero och L200 på den europeiska marknaden.
Äntligen med ett rejält batteri
Den nya Mitsubishins drivlina är unik och förbättrar X-Trails stora nackdel – avsaknaden av ett rejält batteri.
Outlander kommer med ett 22,7 kWh stort batteri vilket gör att man kan ta sig upp till 86 kilometer på ren eldrift.
Inte fullt så bra som Volkswagen-gruppens bilar i samma klass, som presterar 100 kilometer, men konkurrenskraftigt eftersom Outlander också erbjuder fyrhjulsdrift.
Det ska även gå att köra Outlander på el med en acceptabel elektrisk förbrukning även vid kallt klimat eftersom bilen är utrustad med en värmepump.
Dessutom kan man snabbladda med upp till 50 kW men då gäller det att man har en CHAdeMO-kabel tillgänglig. Det är en standard som blivit utkonkurrerad av CCS i Europa.
Krol förmedlar alltjämt att man undersöker möjligheten att uppgradera till CCS för den europeiska marknaden. V2L finns även tillgängligt genom ett traditionellt 230-voltsuttag.
Drivlinan består av en bensinmotor och två elmotorer, en för respektive axel. Den främre elmotorn producerar 85 kW och 255 Nm, medan den bakre levererar 100 kW och 195 Nm.
Bensinmotorn levererar 100 kW och 203 Nm och den maximalt tillgängliga systemeffekten är strax över 300 hästkrafter.
Det räcker till att ekipaget klarar 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och kan köras upp till 135 km/h på ren eldrift.
Stora valmöjligheter
När det gäller hur drivlinan balanserar användningen av de olika motorerna och batteriet lämnar Mitsubishi allt tjafs om AI och adaptiva system i papperskorgen.
Här är det istället föraren som själv bestämmer hur bilen ska bete sig genom att välja ett av sju körlägen. Det känns otroligt befriande att se det rejäla körlägesvredet och de två knapparna som styr hybriddrivlinan.
Tre olika lägen finns tillgängliga för att styra hybridfunktionaliteten: 100 procent elektriskt, serie-hybrid där motorn tar emot elektricitet som genereras av bensinmotorn och parallellt hybridläge där el- och bensinmotorn arbetar gemensamt.
Man kan även välja om man ska spara elen eller låta bensinmotorn ladda batteriet utan att elektriciteten omedelbart används.
Inspiration från ikoner
När man kör bilen ska det vara tydligt att man har tagit med sig kunskapen från legendariska bilar som Lancer Evolution och Pajero Evolution.
Framgångarna som dessa modeller har skördat i en rad olika tävlingar ska märkas genom trygga köregenskaper och ett kapabelt fyrhjulsdriftssystem.
”Det är lite av historien med Mitsubishi och jag tror att vi kan betrakta oss själva som ett av de bästa företagen när det gäller kunskap kring fyrhjulsdrift i världen. Vi har mästarna när det gäller fyrhjulsdrift.”-
Frank Krol
När man kliver in genom förardörren är det påtagligt att man siktar på att ta ett steg uppåt när det gäller premiumupplevelsen.
Man känner igen flera delar från X-Trail, vilket är något positivt. Vi har tidigare prisat modellen för sin fina balans mellan fysiska knappar och ett digitalt gränssnitt, så är det även i Mitsubishins fall.
Med löften om driftsäkerhet
När det gäller driftsäkerheten brukar det lyftas fram som ett av de främsta argumenten för att välja en japansk bil och där levererar Mitsubishi en fabriksgaranti på 5 år.
VD:n Frank Krol lyfte även fram att den tidigare plug-in-versionen av Outlander var väldigt populär bland flottkunder, som hyrbilsbolag och företagsbilar, tack vare dess höga driftsäkerhet.
Outlander lyckas väl med det första intrycket, även om den inte bjuder på några revolutionerande innovationer är paketeringen tilltalande – framförallt i Sverige med fyrhjulsdrift i kombination med relativt lång elektrisk räckvidd.
Vi ser fram emot att hoppa in bakom ratten för att se hur den beter sig ute på vägen, kanske i en snöstorm på väg norrut mot fjällen för att uppleva det som Frank Krol framhäver som modellens främsta fördelar: komfort, körupplevelse och elektrisk räckvidd.
Mitsubishi Outlander PHEV (2025)
Motor: Hybrid med två elmotorer och en bensinmotor, 302 hästkrafter
Kraftöverföring: CVT-automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: Ej kommunicerat
Elektrisk räckvidd: 86 km
Vikt: 2090 – 2145 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4719/1862/1750 mm
Pris: Ej kommunicerat