Test: BMW X3 provkörd – en BMW av den gamla skolan

Den mest sålda BMW-modellen stavas BMW X3 och har nu lanserats i sin fjärde generation. Gustaf lade i Högsta Växeln och åkte till Tyskland för en provkörning.

När BMW X3 såg dagens ljus för första gången för 21 år sedan var det många som inte förstod poängen med bilen.

Den var knappt rymligare än en 3-serie kombi, och den djärva designen med skarpa vinklar och stora grå plastsjok var en avvikelse från märkets klassiska formspråk. Dessutom var den dyr.

Sedan dess har emellertid mellanstora suvar rusat i popularitet, och förra året var X3 den mest sålda BMW-modellen. Att det nu kommer en ny generation av bilen är därför en viktig nyhet för märket.

BMW X3
Gustaf provkörde nya BMW X3 utanför München.

Foto: BMW

En formspråk med fart

Den utgående generationen av BMW X3 är förhållandevis konservativ, medan den nya generationen stoltserar med ett betydligt djärvare formspråk.

Bilen både känns och är större än tidigare. Dess mer utdragna taklinje, höga front och platta sidor påminner om en mer elegant version av BMW XM.

Nya X3 ser inte särskilt aerodynamisk ut, men ett cd-värde på låga 0,27 visar att skenet bedrar.

På insidan utmärker sig nya X3 jämte märkets andra modeller. Det mesta styrs med touch och antalet fysiska knappar är få. Det gäller även reglagen för luftutblåsen, som är svåravlästa i direkt solljus. 

Upplysta, u-formade detaljer i genomskinlig plast omringar luftutblåsen på dörrarna samt utrymmet mellan stolarna – kallat ”smyckeskrinet” av BMW – som bland annat huserar den trådlösa telefonladdningen.

Huruvida lösningen andas premiumkänsla kan diskuteras.

Den senaste, Android-baserade generationen av BMWs iDrive-system fungerar bra på det stora hela, men menyerna är stundtals lite väl krångliga.

BMW X3
Interiört bjuder på en hel del nyheter.

Instegsversionen av nya BMW X3

Vår provkörning inleddes bakom ratten på instegsversionen av nya BMW X3, kallad xDrive 20. Drivlinan är en 2-liters bensinfyra på 208 hästkrafter.

Köregenskaperna kan beskrivas som sofistikerade och väl avvägda. Nya X3 bjuder på klassiskt BMW-vis på en stabil och harmonisk känsla på vägen.

Fjädringen är en bra kompromiss mellan komfort och sportighet, och ljudnivån i kupén är låg i alla hastigheter.

Nya BMW X3 är inte något under av körglädje, vilket är vare sig förvånande eller problematisk för biltypen.

Drivlinan fungerar bra i stadstrafik med mjuka växlingar och gott om vridmoment.

Närmare två ton är emellertid mycket för en relativt liten bensinmotor att kånka runt på, och vid omkörningar eller när man ska ut på större vägar känns kraften något otillräcklig.

BMW X3
Instegsmodellen på den svenska marknaden är i form av X3 xDrive 20.
BMW X3
BMW X3 är märkets mest populära modell.

BMW X3 M50 är lite väl sportig

BMW X3 erbjuds även i en mer prestandaorienterad toppversion där det sannerligen inte finns någon brist på effekt, åtminstone inte vad gäller körbarhet.

Den stavas M50 xDrive och är bestyckad med en 3-liters rak sexa på 398 hästkrafter.

Fler cylindrar och större motorvolym betyder i regel ökat bottenvrid, vilket gör under för körbarheten.

Så är även fallet här, och den stora sexan jobbar silkeslent ihop med den 8-stegade automatlådan i alla hastigheter.

För att accentuera sportigheten är bilen utrustad med en mängd röda och M-färgade detaljer invändigt, och med sportläget aktiverat fylls dessutom kupén av motor- och avgasljud som tyvärr framstår som uppenbart artificiellt. 

Problemet är bara att någon direkt sportig körkänsla inte infinner sig hur hårt man än pressar bilen.

Runt 400 hästkrafter är inte riktigt tillräckligt för att en två ton tung bil ska kännas genuint snabb, och tunga suvar är sällan de mest körglada – hur kompetenta de än må vara.

Frågan är om det är värt att betala mer i inköp, skatt, bränsle och försäkring för M50, om körupplevelsen ändå inte lever upp till de sportiga attributen?

BMW X3
Toppmodellen stavas X3 M50, tills X3 M dyker upp.
BMW X3
Nya X3 känns som en klassisk BMW i termer av kördynamik.

Laddhybrid kommer – men ingen elbil i sikte

Den optimala kompromissen för den moderna världen kommer troligtvis vara laddhybriden X3 xDrive30e, med en effekt på 299 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på goda 9 mil.

Ett bra laddhybrid-system kan nämligen efterlikna den fina körbarheten och prestandan av en större motor, samtidigt som man får bättre bränsleekonomi, lägre skatt och möjligheten att köra helt på eldrift.

Man slipper också den onödigt sportiga framtoningen av M50-versionen. Om nya BMW X3 laddhybrid uppfyller detta återstår att se.

BMW är också stolta över att bagageutrymmet på laddhybriden är lika stort som i övriga modellvarianter.

Tittar man under golvet där bak på icke-laddhybriderna finner man emellertid ett stort tomrum, och det känns lite som att man har höjt bagageutrymmets golv på samtliga modeller för att kunna säga att de alla har en lika stor lastvolym.

BMW X3
Nya BMW X3 kommer inte att erbjudas som elbil.

Nya BMW X3 bjuder på klassiska köregenskaper 

Nya BMW X3 bjuder på ett distinkt designspråk både exteriört och interiört. Huruvida det är positivt att allt fler funktioner ska skötas med touch och samexistera bland de välfyllda menyerna går också att diskutera.

Bakom ratten upplevs nya X3 som en BMW av den gamla skolan – vilket är uteslutande positivt.

Den upplevs som stabil och harmonisk både i stan och på större vägar, samtidigt som ljudnivån i kupén är låg och fjädringen är väl avvägd. 

Ingen av de två drivlinor som vi fick tillfälle att köra kändes emellertid helt rätt för bilen.

Instegversionen xDrive20 framstår som något otillräcklig för en så pass tung bil, medan M50 i inte är särskilt snabb eller exalterande trots sina sportiga attribut.

I stället förefaller det vara värt att vänta på laddhybriden, som också med största sannolikhet kommer att bli den populäraste versionen av X3 i Sverige.

Med en elektrisk räckvidd på 9 mil, fina köregenskaper och god komfort har den goda förutsättningar att bli en vinnare.

BMW X3
Vi ser fram emot att testa laddhybriden.
Tekniska data

BMW X3 xDrive20 (2025)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, mildhybrid, 208 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1 930 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4755/1920/1660 mm
Pris: Från 642 600 SEK

Tekniska data

BMW X3 M50 xDrive (2025)

Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, mildhybrid, 398 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4755/1920/1660 mm
Pris: 859 900 SEK

Första intryck

BMW X3

3.5

Nya BMW X3 erbjuder på många positiva egenskaper och kan väntas bli en favorit. Laddhybriden lär blir favoriten.