Nya världsrekordet: Laddhybriden kör 210 mil på en laddning 

Kinesiska Fulwin T10 har slagit ett nytt världsrekord för längsta räckvidd i en hybrid-suv. Suven, en produkt av Chery, slog det gamla rekordet med över 30 mil.

Om du aldrig har hört talas om Fulwin är du inte ensam.

Moderbolaget, Chery, har nyligen bestämt sig för att penetrera den svenska marknaden, något vi fick lära oss när vi hälsade på den kinesiska biltillverkaren i Kina.

Foto: Cheru Automotive

En laddhybrid från Chery 

På senare år har allt fler laddhybrider begåvats med en elektrisk räckvidd som är i paritet med äldre elbilar.

Fulwin T10 är inget undantag. Drivlinan består av en 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor och en elmotor samt ett batteri på hela 34,5 kWh.

Det är att jämföra med exempelvis uppdaterade Volkswagen Golf eHybrid vars 19,7 kWh stora batteri möjliggör en elektrisk räckvidd på 143 kilometer.

Det ger den kinesiska suven med marknadens tråkigaste namn en elektrisk räckvidd på över 20 mil. Den totala räckvidden är därför över 200 mil.

200 mil på en tank 

Under tre dagar körde alltså en Fulwin T10 från Shangri-La City till Guangdong i Kina. Det är en sträcka på 2 098 kilometer, som kördes utan att vare sig tanka eller ladda.

Vad snittfarten var har inte kommunicerats, men i Europa hade samma sträcka tagit knappt 21 timmar.

Syftet med övningen var att visa på vad Chery är kapabla till, inte minst inför sina stundande Europa-lanseringar.

Chery Fulwin T10
Fulwin T10 erbjuds för närvarande inte i Sverige.

Ingen långsam pjäs

Fulwin T10 erbjuds i två utföranden: en framhjulsdriven variant med 369 kinesiska kusar och en fyrhjulsdriven variant med 601 hästkrafter.

Det var i den framhjulsdrivna varianten som Chery plockade hem det nya rekordet. Bensinmotorn står bara för 151 hästkrafter, medan resten kan härledas till elmotorn.

Även om det inte finns några planer på att introducera Fulwin T10 till den europeiska marknaden, sägs det att samma laddhybriddrivlina kan komma att erbjudas i Jaecoo J7, en mycket rafflande pjäs.

Det ryktas att Chery även ska dra igång en fabrik i Europa, möjligtvis Storbritannien men ingenting är ännu bekräftat.

Att köra över 200 mil på en tank är emellertid imponerande, hur man än vänder och vrider på det.