Nya Corvette ZR1 har en V8 på över 1 000 hästkrafter – från fabrik
Den anrika biltillverkaren släpper lös den mest kraftfulla, fabriksproducerade, Corvetten någonsin. Corvette ZR1 är versionen som placerar sig ett snäpp över Z06 i hackordningen och målet med den senaste versionen var att höja nivån ett par steg.
Här har Chevrolets ingenjörer verkligen tagit till orda och levererat något alldeles speciellt.
Den senaste versionen av ZR1 är nämligen inte bara den mest kraftfulla Corvetten som någonsin byggts utan den har den mest kraftfulla serietillverkade V8-motorn som någonsin placerats i en bil från Amerikas förenta stater.
Foto: GM
Ny herre på täppan
Dodge Demon som tidigare innehaft det här rekordet får se sig slagen, 1 025 hästkrafter räcker inte till för att bräcka Corvettens 1 064.
Orsaken till det svindlande effektuttaget stavas turbo, närmare bestämt en twin-turbo-konstruktion som monterats på samma ‘Small Block Gemini’-motorkonfiguration som Z06:an.
Motorn i ZR1 har fått benämningen “LT7” och är rejält omarbetad jämfört med den som hittas i Z06. Slagvolymen är identisk och på 5,5-liter men LT7 har en “flat-plane”-vevaxel med nya cylinderhuvuden, optimerade ventilinställningar och ett nytt insugningssystem och självklart ett par 76 mm stora turboaggregat inbyggda i avgassystemet.
Det här ger resultat och LT7-motorn genererar en toppeffekt på 1 064 hästkrafter som uppnås vid 7 000 varv per minut. Det maximala vridmomentet uppgår till 1 123 newtonmeter som levererar genom en åttastegad dubbelkopplingsväxellåda till bakhjulen.
Chevrolet har redan klockat en kvartsmil på under 10 sekunder och över 320 kilometer per timme på Nürburgring. Men det ska tydligen inte ta stopp där utan Corvetten ska kunna ta sig upp och snudda vid 350 kilometer per timme.
Inte bara rakt fram
Eftersom det är en ZR1 är den självklart byggd för att även klara av kurvor också. Här spelar en annan siffra en stor roll; nämligen det påstådda marktrycket som ska uppgå till en bit över 500 kilogram vid toppfart.
För att uppnå den här siffran har ingenjörerna utvecklat en ny främre grill, luftkanaler på sidorna och ovanpå, nya splitters och tydligast av allt – en rejäl bakvinge.
Det finns även ett “ZTK”-banpaket som gör att man får en ännu aggressivare vinge, styvare fjädrar och specialtillverkade Michelin PS Cup 2-R-däck.
Corvette ZR1 har rejäla bromsar
Bilen har även utrustats med rejäla bromsar som mäter 400 mm fram och 390 mm bak. Dimensionerna är de största som någonsin monterats på en Corvette och de är naturligtvis gjorda av kolfiberkeramik.
Det här bidrar till att ZR1 klarar av att prestera den något märkliga distansen 80 till 200 till 80 mph på 24,5 sekunder vilket är 22 procent snabbare än förra generationens ZR1.
Tadge Juechter som är chefsingenjör berättar att de ville överträffa alla förväntningar och att det verkligen skulle bli en speciell Corvette. Det kan man minst sagt säga att Chevrolet verkar ha lyckats med.