Nya Rolls-Royce Cullinan: V12 och försäljningssuccé
För sex år sedan lanserade Rolls-Royce märkets första suv – Cullinan. Nu har det blivit dags för den brittiska kolossen att få sig en uppdatering.
Allt som oftast behöver man ett förstoringsglas för att kunna identifiera uppdateringarna när en Rolls-Royce-modell uppdateras.
I fallet Cullinan har istället Rolls-Royce slagit på stort och genomfört den ”mest omfattande uppdateringen någonsin”.
På Rolls-språk kallas en uppdatering för ”Series II”.
Nytt på många fronter
Rolls-Royce menar på att uppdateringarna reflekterar det faktum att Cullinan ”är en ultralyx-produkt som kunder vill synas i och som ska utstråla deras personlighet – samtidigt som att de ska kunna ge sig ut på äventyr när de så önskar.”
I fronten har Cullinan fått mer distinkta varselljus, samt en ny grill som vinklats för att föra tankarna till sjöfarten. Tanken är att designen på Cullinan ska påminna om ett fartyg som bryter sig genom vattnet.
Grillen är numera inramad av kromlister och kan även tändas, precis som i Rolls-Royce Phantom.
Även baktill har Cullinan fått sig en uppdatering och standardfälgarna har växt från 22 till 23 tum. Precis som förut går Cullinan även att få i det lite sportigare Black Badge-utförandet.
Under huven finner man Rolls-Royce ikoniska 6,75-liters V12 som producerar antingen 571 eller 600 hästkrafter beroende på utförande. Det är samma siffror som den utgående modellen har..
Rolls-Royce menar fortsatt på att nya Cullinan har vad som krävs för att ta sig an terrängen, något vi testade med förra generationen Cullinan intill den saudiska gränsen.
Rolls-Royce Cullinan Series II är snart här
Interiört möts man numera av en glasskiva som sträcker sig över hela instrumentpanelen. Cullinan Series II får även märkets senaste infotainmentsystem.
En uppdatering är att man numera kan byta färg på de digitala ytorna, för att exempelvis matcha interiören. Fokus har emellertid legat på att säkerställa att systemet förblir tidlöst, något en myriad av fysiska knappar garanterar.
Det går även att få märkets nya material ”Duality Twill” som är gjort av bambufiber. Det består av bambutyg, 2,2 miljoner stygn och närmare två mil tråd.
Rent generellt har Rolls-Royce utökat antalet tillval och gett sina kunder allt fler möjligheter att skräddarsy sin Culllinan.
Priset börjar på närmare fem miljoner kronor. De första provkörningarna kommer att äga rum i juni, medan de första kundleveranserna sker efter sommaren.