Otäcka felet som drabbar dieselbilar: Rusar okontrollerat

Dieselbilar är både bränslesnåla och robusta, men dieselmotorn är känslig för ett problem som kan vara både otäckt och farligt.

Tänk dig att du rullar genom vardagen i din dieselbil, och plötsligt rusar motorn okontrollerat.

Du får stopp på bilen och stänger av tändningen, men det hjälper inte. Motorn går på högvarv och det bolmar rök ur avgassystemet.

Efter en stund är motorn så varm att den skär ihop, börjar att brinna eller exploderar.

Din bil har precis drabbats av det som på engelska kallas ”diesel runaway”.

Ett ovanligt problem

En snabb sökning på Youtube är allt som krävs för att hitta ett antal klipp av dieselmotorer som rusar okontrollerat.

Problemet är som tur är inte särskilt vanligt, men det drabbar ändå ett antal bilar, lastbilar och bussar med dieselmotor varje år.

Bensin- och dieselmotorer fungerar i grund och botten på samma sätt då de drivs av en blandning av luft och deras respektive bränslen.

Skillnaden är att en bensinmotor kontrolleras genom att man reglerar mängden luft som motorn suger in, medan man på dieselmotorn reglerar mängden bränsle.

diesel runaway
Diesel runaway drabbar bara diesel. (Foto: Marcus Berggren)

Vad beror felet på?

Diesel runaway orsakas således av att dieselmotorn okontrollerat får tillgång till för mycket bränsle.

På äldre bilar kan det handla om att komponenter i bränslesystemet helt enkelt inte fungerar som de ska, och att diesel därför ohämmat läcker in i motorn och får motorn att rusa.

Det kan dock också handla om att motorn börjar att gå på sin egen motorolja, och att detta ens är möjligt beror på att diesel i sig är en olja.

Motoroljan kan exempelvis leta sig till motorns insug vid ett turbohaveri. Om man har fyllt på för mycket motorolja, eller om motorn läcker kompression ner i vevhuset, kan det också börja spruta motorolja ur den ventilations-slang som går från vevhuset till insuget.

Hur hanterar jag diesel runaway?

Att en motor rusar okontrollerat och inte går att stänga av är onekligen en beklämmande situation, och det finns egentligen inte så mycket man kan göra åt diesel runaway.

Har man en manuell bil kan man försöka få bilen att tjuvstanna, genom att bromsa så hårt man kan, lägga i Högsta Växeln och snabbt släppa upp kopplingen.

Om detta inte fungerar är det i stort sett enda alternativet att försöka täppa igen motorns insug, då motorn inte kan gå utan luft.

Med tanke på den värme som en rusande motor genererar kan detta dock vara ett riskfyllt förehavande.

Det bästa alternativet kan således tyvärr vara att ta ett rejält antal steg tillbaka och titta på medan bilen förstör sig själv.

Hur undviker jag diesel runaway?

Diesel runaway är ett problem som ofta inträffar utan förvarning, och att skydda sig från det är således inte det lättaste.

På moderna bilar med elektronisk insprutning orsakas problemet sällan av bränslesystemet, utan det handlar snarare om att bilen börjar att gå på sin egen motorolja.

Det mest uppenbara skyddet är således att se till att inte hälla i olja över maxstrecket på oljestickan.

På en högmilad bil kan det också vara vettigt att vara uppmärksam på tecknen av en sliten turbo eller dålig kompression i motorn.

Utöver detta är nog den enklaste lösningen att konstatera att problemet är ovanligt, och därmed inte värt att tänka på fram tills den dag då olyckan eventuellt är framme.