Test: Mercedes-Benz 300 SL från 1957 provkörd: Alla tiders drömbil
Vilken var egentligen världens första superbil? Många hävdar att det var Mercedes-Benz 300 SL som var först med att bära det epitetet, något den bevisar över 60 år senare.
En av historiens mest ikoniska bilar stavas 300 SL, en bil som kom 1955 och tog världen med storm.
Den var först med bränsleinsprutning, var världens snabbaste bil på tiden det begav sig, och använde sig av material som är högteknologiska än idag.
Den besitter således alla de egenskaper som krävs för att säkra en plats inom bilvärldens mest anrika historieböcker.
För att se huruvida den lever upp till dess ikoniska status lade jag i Högsta Växeln och begav mig till Monterey i Kalifornien för att sätta mig bakom ratten på en Mercedes-Benz 300 SL Roadster från 1957.
En riktig stjärna
300 SL Roadster dök upp i maj 1957 och utvecklades specifikt för Kalifornien och innebar ett lyft för modellen som drabbades av ett försäljningstapp mot mitten av 1956.
Utöver att få taket avkapat, fick den även ny bakfjädring som, enligt Mercedes, gör bilen betydligt bättre att ratta än den klassiska måsvingen.
Totalt tillverkades det 3 258 enheter av 300 SL varav 1 858 var i Roadster-utförande. Av dessa existerar fortfarande en majoritet.
Det är något som uppenbarar sig på valfritt event i stil med Monterey Car Week, Concorso d’Eleganza Villa d’Este eller Techno Classica Essen.
Nyp mig i armen
Att hoppa in i en tvättäkta 300 SL Roadster i strålande solsken och berömda 17 Mile Drive i sikte är precis lika drömlikt som det låter.
Min passagerare, i form av en skojfrisk tysk ingenjör, var där för att säkerställa att Mercedes egna 300 SL inte blev en permanent del av landskapet.
Bränsleinsprutningen – som alltså 300 SL var först i världen med – innebär att bilen vrålar till liv illa kvickt. Jag lade i ettan och möttes av ett kort och distinkt slag.
Kopplingen har en härlig tyngd och kommunicerar ytterst väl. Att möta gasen med kopplingen är ingen svår match, och undertecknad kom undan utan så mycket som ett enda motorstopp.
Bilen började rulla och min färd inleddes i riktning mot Stillahavskusten. Ettan till tvåan kräver inte mer än ett halvlångt slag men kräver att man ändå är uppe i fart då den raka 3-liters sexan vantrivs i lägre hastigheter.
SL som i SuperLätt
SL i beteckningen står för ”superlätt” och hänvisar till bilens lättviktiga aluminiumkonstruktion. Utöver att väga lite är aluminium fördelaktigt då det inte rostar, varför så många 300 SL existerar än idag.
Min provkörning var en timme lång och jag tvingades därför göra mitt yttersta för att lära känna bilen illa kvickt.
”Bilen känns mer levande över 4 500 varv” nämnde ingenjören lite försiktigt. Jag mosade gaspedalen och i takt med att varvtalen ökade gjorde även bilens mekaniska skönsång det.
300 SL har 215 hästkrafter att röra sig med, som kommer galopperandes vid 6 100 varv.
Allt vridmoment – 275 newtonmeter – gör sig närvarande vid 4 600 varv. Foten behölls nedtryckt och – precis som utlovat – vaknade bilen till liv vid 4 500 varv.
Den raka sexans ljuva stämmor ökade, samtidigt som vinden i håret blev alltmer påtaglig. Luften passerar över kupén och även i högre hastigheter går det att konversera med personen bredvid.
300 SL uppmanar inte till överdrivet inspirerande körning, men tackar heller inte nej när det bjuds upp till dans.
Det mest förbluffande med körupplevelsen är att den aldrig förvandlas till skräckinjagande, trots att det rör sig om en 66 år gammal motorikon.
Förbluffande modern
Den fyrväxlade manuella lådan har distinkta slag och det krävs att man trycker spaken hårt till vänster och sedan upp för att lägga i backen.
Styrningen är progressiv, saknar servo och man möts av en strid ström av information som färdas mellan vägbanan och ratten.
Det mest enastående med 300 SL är hur otroligt modern den känns. Trots att vår testbil hade passerat pensionsålder, kändes den fortfarande aktuell med dagens mått mätt.
I sin tur innebär det att bilen är oerhört tillmötesgående och när man väl har accepterat dess värde är det ingenting med körupplevelsen som är det minsta skräckinjagande.
300 SL är rejält avslappnande att köra, men tackar inte nej till mer inspirerande körning. Prestandan är ingenting som kommer att få en att tappa hakan.
Alla intryck höjs dock till skyarna tack vare avsaknaden av tak och taktiliteten som alla reglage erbjuder är en upplevelse som engagerar alla sinnen.
Kvalitetskänslan är skyhög och en känsla av robusthet genomsyrar hela bilen. Den upplevs aldrig som ömtålig och man vågar pressa på, något man dessutom belönas för.
Vid mer inspirerande körning övergår lugnet till fjärilar i magen och när 300 SL:s lekfullhet träder fram belönas man rejält som förare. Utbytet kan liknas till det mellan två danspartners.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster är rullande dröm
Mercedes-Benz 300 SL Roadster är drömmarnas drömbil. Dess ikoniska status i historien är tveklöst befogad och bilens popularitet är bestämt rimlig, inte minst när man får ta del av vad den har att erbjuda.
Bilen vi testade var värderad till 1,75 miljoner dollar, vilket i 300 SL-kretsar är billigt. Inte minst när man har hänsyn till att den dyraste 300 SL-varianten gick under klubban för 1,5 miljarder svenska riksdaler.
300 SL Roadster är en bil som engagerar alla ens sinnen och som lyckas med konststycket att kännas modern än idag. Den är fantastiskt härlig att köra, och bilen osar mer elegans än Jackie Kennedy.
Att få åtnjuta körupplevelsen i sällskap av Stillahavskusten, strålande sol, och en skojfrisk tysk ingenjör var ett minne för livet.
Mercedes-Benz 300 SL är en av historiens mest signifikanta bilar, och det är inte utan anledning.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (1957)
Kraftöverföring: 4-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 330 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4570/1300/1790 mm