Test: Chevrolet K5 Blazer från 1970 provkörd- det var bättre förr

Alla med en gnutta oktan i blodet har en drömbil av något slag. För vissa är det stereotypiska drömbilsalternativ à la Porsche 911 eller Mercedes 300 SL. För andra är det i stället gamla godingar som en 1970 års Chevrolet K5 Blazer.

Men kanske inte vilken K5 Blazer som helst, utan vad sägs om en som företaget Velocity från Penascola, Florida, USA har lagt vantarna på?

Velocity tar gamla jänkare, totalrenoverar den samt adderar en lagom dos moderniteter. Det handlar om att kombinera det bästa av två världar.

I utbudet finns exempelvis Ford Bronco, Ford Mustang, och International Scout.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Kalifornien för att lägga vantarna på märkets Chevrolet K5 Blazer, en bil som blev en riktig framgångssaga för amerikanska General Motors.

Chevrolet K5 Blazer
Vi provkörde bilen i Kalifornien. (Foto: Velocity)

Chevrolet K5 Blazer blev en riktig kioskvältare

När Chevolet K5 Blazer lanserades 1969 mottogs den med stående ovationer. Suven baserades på en pickup, något som hjälpte till att pressa priserna, öka innerutrymmena och möjliggjorde tillval som automatlåda och luftkonditionering. 

Rejäla terrängegenskaper och vissa lyxbetonade tillval innebar att K5 Blazer sålde bättre än sina konkurrenter i form av Dodge Ramcahrger och Ford Bronco så tidigt som 1970.

Generation nummer ett – som är till grund för Velocitys bil – tillverkades mellan 1969 och 1972. K5 Blazer tillverkades till och med 1994.

Det som styr marknaden för veteranbilar i fenomenalt skick är främst nostalgi. Av den anlednigen har målgruppen skyhöga förväntingar, något som har att göra med hur människor har en förmåga att romantisera minnen.

Chevrolet K5 Blazer
Blazer har blivit riktigt het på begagnatmarknaden. (Foto: Velocity)

Ett robust detaljtänk

Velocitys filosofi är att erbjuda klassiska bilar men med en lagom dos modernitet för att de ska kunna användas dagligen utan att ge konstant huvudvärk. De kallar sina bilar för moderna klassiker.

Företaget garanterar en leveranstid på 14 veckor från beställning. Det är förhållandevis unikt för industrin, där många aktörer höftar när det kommer till beräknande leveransdatum.

Det är en gedigen process som varje bil genomgår och det arbete som Velocity utför består av att plocka isär originalbilen, totalrenovera samtliga komponenter, bygga ihop bilen, genomföra en 800 kilomter lång provkörning, samt levera den.

Kunden får hänga med i varje steg av resan och det hela dokumenteras så att man kan följa bygget av sin amerikanska drömbil.

Chevrolet K5 Blazer
Blazer blev en riktig kioskvältare när den kom ut. (Foto: Velocity)

Ett tvättäkta hantverk

Interiört finner man läder i drivor. Stygnen är gjorda för hand, något som bidrar till en bestämt autentisk känsla. Stolarna är utrustade med både värme och ventilation, och lädret är av högsta kvalitet.

Det finns även moderna inslag som en backkamera, elektronisk tändning, en 10-stegad automatlåda, ett prima ljudsystem, Apple CarPlay, och moderna skivbromsar.

Den Chevrolet K5 Blazer som vi testade ingicki märkets Heritage Series – toppmodellen – och innebär tvåtonslack, unika interiöra inslag och en rad lyxiga tillval.

Velocity har lagt mycket krut på att få Blazer att bli exklusiv. (Foto: Velocity)
Både insidan och utsidan har fått sig en ordentlig genomgång. (Foto: Velocity)

En gammal goding

Vår provkörning ägde rum under Monterey Car Week i Kalifornien. Testrutten bestod i hög utsräckning av 17 Mile Drive som går jämte Stillahavskusten.

Det krävs ett enormt kliv upp för att sätta sig bakom ratten. Alla reglage känns handbyggda och allt man rör vid är antingen metall eller trä.

Växelväljaren sitter på rattstången och är i form av en solid bit metall. Känslan av att lägga i en växel är robust med distinkt feedback. Det räcker med ett knapptryck för att den 6,2 liter stora V8-motorn ska vråla till liv.

Gasreponsen är åt det trögare hållet och det krävs en hel del gaspådrag innan bilen börjar röra på sig. Styrningen är av samma karaktär och det krävs bestämt aktiv körning för att hålla bilen på vägen.

Ljudbilden är maffig och den gurglande 6,2-liters V8-motorn är en fröjd för öronen. Det går att beställa ett tak till K5 Blazer men i vår testbils fall var det enda skyddet man hade från omvärlden i form av vindrutan.

Det krävs inte många meter bakom ratten för att inse att K5 Blazer inte är skapt för några längre turer. De 35 tum stora däcken bidrar till en hel del däckljud samtidigt som det krävs en hel del finjusteringar för att K5 ska gå rakt fram.

Reglagens tröghet bidrar till att bilen känns avslappnande att köra. Bilen saknar bestämt flinkhet, utan det är i sakta mak som den K5 Blazer bör framföras. Den kolossala motorn saknar emellertid inte prestanda och gasen i botten möts av en våldsam acceleration.

Ljudbilden är makalös en K5 Blazer innebära att man är kung både på Sveavägen när det vankas strög samt Classic Car Week i Rättvik.

Jag nådde aldrig hastigheter över 100 km/h, men att uppleva tresiffrigt på hastighetsmätaren är knappast något eftersträvansvärt.

Lyckligtvis är K5 Blazer försedd med ordentliga bromsar – något som inte var fallet för original-Blazer från 1970 – vilket är ett välkommet inslag att ha när man har 460 hästkrafter under högerfoten.

Den 10-stegade automatlådan växlar för det mest lugnt och sansat, men upplevs stundtals som aningen förvirrad. Velocitys K5 Blazer sägs även vara kapabel bortom asfalten, men jag beslutade mig för att undvika att testa just den aspekten.

Terrängdäcken, fyrhjulsdriften, hög- och lågväxel och terrängdugliga differentialer bådar alla gott för att Velocitys K5 Blazer kan ta sig an allt i dess väg. I Kalifornien – eller södra Europa – hade den lämpat sig alldeles ypperligt som strandbil.

Körupplevelsen är speciell. Ljudbilden och den bångstyriga väghållningen i kombination med vinden i håret är fantastiskt underhållande. Velocitys K5 Blazer upplevs som galen, något som gör den omöjlig att inte förälska sig i.

Chevrolet K5 Blazer
Rent kördynamiskt uppträder K5 Blazer speciellt. (Foto: Velocity)

Chevrolet K5 Blazer visar att vissa saker var bättre förr

Det är som sagt inte ovanligt att man romantiserar minnen från förr. I bilvärlden kan det vara förödande för ett fint bilminne att faktiskt köra bilen i fråga, då gamla bilar inte alltid är toppen.

Det är något Velocity vill parera genom att erjbuda amerikanska ikoner i ett sådant skick som gör att man aldrig behöver känna sig besviken, förutsatt att man har ruskigt djupa fickor.

Resultatet är en pjäs som bjuder på en upplevelse utöver det vanlgia. Körupplevelsen är helt unik och kombinationen av den enorma V8-motorn, vinden i håret, och ett hantverk som heter duga är lockande. Elefanten i rummet är prislappen – Velocitys K5 Blazer börjar på över 4 miljoner kronor.

Under Monterey Car Week sålde det Florida-baserade företaget ett 10-tal bilar, något som onekligen är ett kvitto på att det finns en marknad.

Varenda detalj återspeglar ett gediget arbete, och materialvalen, kvalitetskänslan, samt lacken är alla ett tecken på hur mycket själ som har lagts ner på bilen.

Det är svårt att inte bli förtjust i hela konceptet, än mindre när man tillbringat tid bakom ratten. Men det krävs onekligen en extremt specifik köpare för K5 Blazer. Det fina med hela projektet är dock den entsiasm som dominerar hela alltet.

Det är lätt att förstå varför många ser detta som en drömbil. Velocitys K5 Blazer lever upp till hypen.

Chevrolet K5 Blazer
Velocity har förvandlat Blazer till något riktigt attraktivt. (Foto: Velocity)
Tekniska data

Chevrolet K5 Blazer by Velocity (1970)

Motor: 6,2-liters, V8, 460 hästkrafter, 630 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Pris: 4 400 000 SEK (Testbil cirka 5 300 000 SEK)