Årets Högsta Växeln-bil 2023: Våra nomineringar

Under det gångna året har vi på redaktionen kört över 150 bilar. Bland dessa finner man allt från billiga elbilar, till lastbilar, klassiska bilar och superbilar.

Sedan 2016 har vi delat ut priset Årets Högsta Växeln-bil till den bil som imponerat mest på oss.

Vi tar hänsyn till en rad parametrar, där det viktigaste är hur bilen tar sig an sitt tilltänkta segment.

I år delar vi ut priser för:
Årets Högsta Växeln-bil

Årets Högsta Växeln-elbil

Årets Högsta Växeln-bil: Nomineringar

Nedan följer årets nomineringar, i bokstavsordning. Bilarna har blivit nominerade av redaktionens medlemmar.

Audi Q8 e-tron

Nominerad av Morgan Petri

“Med Q8 e-tron har Audi tagit en redan kompetent modell och rått bot på dess största akilleshäl, räckvidden. I övrigt är den användarvänlig, bekväm som attan, praktisk och dessutom snyggare än BMW iX och Mercedes EQE. En sann premiumprodukt som förenklar och förgyller vardagen/äventyr.”

Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron imponerar på flera håll. (Foto: Morgan Petri)

BMW X7

Nominerad av Joel Sandberg

“Jag vill slå ett slag för diesel. I en tid av fullskalig elektrifiering är det lätt att glömma bort de kompetenta alternativ som lever vidare i förbränningsformat. BMW X7 40d är en av dem.

X7 40d har en sexcylindrig dieselmotor med 352 hästkrafter och mängder av vrid som passar modellen som handen i handsken.

Modellen är enorm och kaxig, och levererar en hög känsla av lyx. BMW X7 erbjuder mängder med plats, skyhög komfort och en tyst kupé vilket gör den till en ultimat långfärdskompanjon.

Den som har tillräckligt djupa fickor, en stor familj och älskar komfort och långa resor borde köpa en X7 med dieselmotor.

Den största suven i BMW:s modellutbud är en fulländad familjebil och förtjänar därför att nomineras till Årets Högsta Växeln-bil 2023!”

BMW X7
Joel tycker att diesel är värt att satsa på. (Foto: Joel Sandberg)

Dacia Jogger Hybrid

Nominerad av Karl Cajmatz

“Hur kan jag nominera samma modell till Årets Högsta Växeln-bil två år i rad? 

Det är förvisso sant att Renaults hybriddrivlina lyfter den lilla budgetsjusitsaren till nya höjder, men också mot ett prispåslag som endast en taxichaufför kan motivera.

Den här nomineringen grundar sig i en vilja att lyfta fram en biltillverkare som, med det sunda förnuftet som ledstjärna, fortfarande utgår från användaren i sin produktutveckling. 

Jogger är ergonomisk och praktisk, vilket är ungefär det enda som borde spela någon roll i budgetsegmentet.

Visst, den har bara en stjärna i Euro NCAP, men också fysiska reglage för allt man kan tänkas behöva pilla med under färd. 

Det är mer än man kan säga om krocktestarnas många fempoängare, som förenar varje justering i klimatanläggningen med en halv minuts djupdykning i ett touchbaserat infotainmentsystem.”

Dacia Jogger Hybrid
TIll Sverige kommer Jogger Hybrid endast i sjusitsigt utförande. (Foto: Dacia)

Ferrari Purosangue

Nominerad av Andreas Bergman

“En Ferrari-suv med fyra dörrar och vettig baklucka. Vansinne eller genidrag?” Ja, den frågan ställde jag mig när jag lade vantarna på nya Purosangue.

Ferrari Purosangue är på sätt och vis en bil som man inte vill tycka om. Den drar åt sig uppmärksamhet som en amerikansk topp-politiker drar åt sig skandaler och stoltserar knappast med ett smakfullt formspråk.

Men vem bryr sig väl om det när man inser att det sitter en V12-motor på 725 hästkrafter under huven? Det är en alldeles sagolik drivlina, en drivlina som är lika underbar som den är utdöende. 

Dessutom kan du ta med dina kompisar och deras prylar, för Purosangue har både kombi-baklucka och bakdörrar. 

Och viktigast av allt, den känns som en riktig Ferrari vilket är en enorm bedrift sett till att det faktiskt rör sig om en suv. Fråga mig inte hur italienarna har lyckats, men det är enligt mig värdigt en nominering till Årets Högsta Växeln-bil!”

Vi provkörde Ferrari Purosangue i Frankrike. (Foto: Ferrari)

Peugeot e-208

Nominerad av Erik Punt

“Med lilla e-208 gör Peugeot nästan allting rätt: attraktiv design såväl på utsidan som insidan, en bra dos premiumkänsla för storleken och riktigt roliga köregenskaper.

Dessutom kryddar de franska ingenjörerna det här med en otroligt energieffektiv drivlina som gör att man tar sig 400 kilometer samtidigt som det går att ladda i acceptabel hastighet.

I mina ögon är det här ett utmärkt fordon för de som vill ta steget till en elbil men inte har behov av att köra barn eller otroliga mängder bråte till sommarhuset var och varannan dag. Men det finns en stor akilleshäl och det är priset som verkar vara satt utifrån att bilen är gjord i guld.”

Peugeot e-208
Peugeot e-208 är trevlig, men för dyr. (Foto: Peugeot)

Porsche 911 Dakar

Nominerad av Gustaf Gripenlöf

“Världen är full av fantastiska sportbilar vars prestanda är härlig att utforska på racingbanor och sydeuropeiska bergsvägar, men som med sin låga markfrigång, hårda fjädring och sköra kjolpaket sällan riktigt kommer till sin rätt här hemma i Sverige.

De kurvigaste svenska landsvägarna är ofta gropiga och trasiga, och är dessutom täckta med snö, is och slask flera månader om året.

Porsche 911 Dakar bjuder på allt det som gör en Porsche 911 fantastisk, exempelvis styrkänslan, chassibalansen och motorkaraktären. Samtidigt är den med sitt höjda chassi och stryktåliga paneler färdig för lek under alla årstider och på alla typer av underlag.

I min värld är de bästa entusiastbilarna att äga de som går att använda riktigt mycket, och som levererar maximal körglädje i de förhållanden där man faktiskt använder sina bilar.

Porsche 911 Dakar trivs lika bra på en landsväg en varm sommardag, som på bredställ i mitten av en snöstorm på väg upp mot fjällen, och är därför i mina ögon en högst värdig vinnare.”

Porsche 911 Dakar
911 Dakar är kittad för det mesta. (Foto: William Koitrand)

Porsche 911 S/T

Nominerad av Marcus Berggren

“Bilar används primärt som transportmedel för att underlätta i vardagen. I sin tur kryllar det av bilar som gör allt det praktiska väldigt väl, men de är långt ifrån de mest upphetsande.

Sedan finns de bilar som är till för att maximera den glädje man känner bakom ratten. Porsches svar på detta är i form av 911 S/T och tyskarna har gjort all de kan för att det ska vara den version av 911 som är absolut roligast att köra.

S/T firar 60 år av Porsche 911 och är till för att föraren ska ha största möjliga leende på läpparna. Tyskarna har lyckats väl och 911 S/T är lika engagerande att köra som det är att gå till gymmet. Den förvandlar bilkörning till en aktiv aktivitet, varför jag anser att den bör vinna Årets Högsta Växeln-bil 2023.”

Porsche 911 S/T
Porsche 911 S/T är toppen. (Foto: Porsche)

Årets Högsta Växeln-elbil: Nomineringar

  • Audi Q8 e-tron
  • BMW i5
  • Kia EV9
  • Tesla Model 3 Highland
  • Volkswagen ID.7