Körde över 400 km/h på motorvägen – slipper straff

Många förknippar den tyska motorvägen – Autobahn – med fri fart. Faktum är att över hälften av vägarna inte har någon hastighetsbegränsning, något som gör landet till ett Mekka för fartdårar.

På de sträckorna där det är fri fart är det dock ofta endast vid särskilda tider – exempelvis nattetid. Fortsättningsvis kan hastighetsbegränsningarna regleras ifall trafiksituationen kräver det.

Med horisonten i sikte

Den bästa tiden att köra fort i Tyskland är, föga förvånande, sommartid. Mer specifikt är det i den norra delen av landet, tidigt på morgonen.

Att göra det på en söndag har dessutom sina fördelar, då lastbilar i Tyskland är förbjudna från att använda sig av motorvägarna.

Det är något som den tjeckiska affärsmannen Radim Passer sannerligen tog vara på.

En regelrätt fartdåre

Radim Passer gjorde en del väsen kring sig redan 2015 när han tog sin Bugatti Veyron och kom upp i hela 402,5 km/h på den tyska motorvägen.

Att köra så fort på allmän väg är inget nytt – redan 1935 gjorde racingföraren Rudolf Caracciola det med en Mercedes-Benz W125 Rekordwagen.

Det är emellertid något som av många anses vara hänsynslöst, även om delar av den tyska motorvägen faktiskt inte har en hastighetsbegränsning.

2017 kom en Koenigsegg Agera upp i 457 km/h på en motorväg i den amerikanska staten Nevada.

Det snabbaste någon på Högsta Växeln-redaktionen har kört är 344 km/h och det var i en Bentley Flying Spur.

Bugatti
Vi har provkört Bugatti Chiron i Frankrike. (Foto: Marcus Berggren)

I jakt på fart med Bugatti Chiron

Radim Passer nöjde sig emellertid inte med sina 402,5 km/h och under förra året var det dags att än en gång trycka plattan i mattan i en Bugatti.

Denna gång rörde det sig dock om Radims Bugatti Chiron.

I klippet kan man se hur den tjeckiska affärsmannen kommer upp i hela 417 km/h på allmän väg. Chiron är begränsad till 420 km/h för kunder.

Det ledde till att tyska myndigheter röt till – att ”utnyttja” de obegränsade motorvägarna i Tyskland kan på sikt göra att hastighetsbegränsningar faktiskt införs.

Det slutade emellertid med att undersökningen lades ner. Om han hade dömts hade Radim kunnat få upp till två år bakom lås och bom.

Faktum är att man kan dömas för vårdslöshet i trafik i Tyskland, även om det inte finns någon hastighetsbegränsning.

Det ansågs dock att Radim inte äventyrade någon annans säkerhet och han hade dessutom tagit hjälp av andra bilar för att säkerställa att kusten var klar.