Milstolpe för Mazda – byggt 2 miljoner wankelmotorer
Mazda har länge varit tämligen ensamma om att tillverka motorer av wankeltyp. I början av veckan passerade märket milstolpen 2 miljoner byggda wankelmotorer.
Wankelmotorerna skiljer sig från traditionella bensinmotorer genom att använda sig av triangelformade rotorer istället för kolvar.
Mazda har hållit på med motortypen sedan det tidiga 1960-talet, då man inledde ett tekniskt samarbete med det tyska bilmärket NSU och motortillverkaren Wankel.
Märkets första wankelbil var den vackra sportvagnen Cosmo Sport som såg dagens ljus år 1967, och i måndags passerade man 2 miljoner producerade exemplar av motortypen.
En fartfylld historia
Efter Cosmo Sport följde ett stort antal olika wankel-bilar med olika formfaktorer från Mazda, och bäst till sin rätt kom wankelmotorerna när de var monterade i märkets sportbilar.
På gatan fann motorn sitt mest kända hem i tre generationer av den ikoniska coupén RX-7 och dess efterföljare RX-8.
På banan blev den största bedriften en totalseger i 1991 års upplaga av Le Mans 24-timmars, med den fyrrotor-bestyckade racingbilen 787B.
Ett antal svagheter
Wankelmotorerna passar bra för sportbilar tack vare dess låga vikt och kompakta dimensioner i förhållande till sin effekt.
Konstruktionen har dock också ett antal svagheter, vilket är den troliga anledningen till varför ingen annan biltillverkare har hoppat på wankeltåget med samma övertygelse som Mazda.
Ett problem är att bränsletörsten är förhållandevis stor, och dessutom har pålitligheten varit ett ständigt frågetecken.
Detta rimmar dåligt med vad som förväntas av moderna bilar, och sedan tillverkningen av RX-8 upphörde under 2012 har det saknats bilar med wankelmotorer på nybilsmarknaden.
Mazda satsar på nytt
Detta har det dock nyligen blivit ändring på, då Mazda har lanserat en laddhybridversion av MX-30 med en wankelmotor som räckviddsförlängare.
I förra veckan visade man även upp konceptbilen Iconic SP, som är en coupé bestyckad med en hybriddrivlina av samma typ som i nya MX-30.
Effekten ligger på respektabla 370 hästkrafter.
Det verkar alltså som att wankelmotorn är på väg tillbaka – även till de sportigare delarna av Mazdas modellutbud.