Ferrari bygger sin dyraste bil någonsin
Efter 50 års frånvaro ställde Ferrari äntligen upp i Le Mans. Man levererade med besked genom att plocka hem totalsegern med modellen 499P.
Titeln är inte ny för Ferrari och 2023 års vinst kan adderas till listan av övriga årtal: 1949, 1954, 1958, 1960, 1961, 1962, 1963 samt 1964.
Vanligtvis hålls bilarna som deltar i Le Mans åtskilda från vanliga konsumenter. Det gäller framförallt de bilar som tävlas med i hyperbilsklassen vilket är där 499P hör hemma.
Men nu har italienarna gjort sin Le Mans-vinnande 499P tillgänglig för köp till det facila priset 4,6 miljoner pund, vilket i den svaga svenska kronan motsvarar mer än 60 miljoner (exklusive moms).
Inte en racingbil på riktigt
Trots 499P:s racingdeltagande kommer de som säljs till konsumenter inte vara ämnade för någon specifik racingklass eller tävlingsdeltagande, utan det Ferrari kallar gentlemannaförare är målgruppen.
Under debuten i Mugello, Italien, sa företagets chef för icke-homologerade fordon, Manuela Cecconi, att bilen har utformats ”för att kunder ska kunna njuta av spänningen av en racingprototyp”, och tillade att det är ”företagets mest exklusiva projekt”.
Varje köpare kommer att ha tillgång till bilen i två år och kunna delta i nio racingevenemang organiserade av det italienska märket varje år.
Om kunden vill ta bilen till en specifik racerbana efter egna önskemål tillkommer en extra avgift.
Racing för crème de la crème
Bilen är spjutspetsen för varumärkets nya Sport Prototipi Clienti-program, som kommer att tillgängliggöra modifierade versioner av Ferraris racerbilar till de mest exklusiva kunderna.
Kraften kommer från samma mittmonterade 3,0-liters V6 som i 499P, men i 499P Modificata, som bilen heter, har motorn trimmats för att utveckla sammanlagt 697 hästkrafter.
Ytterligare 80 hästkrafter erbjuds under sju sekunder i taget som en boost från en elmotor.
Ferrari med rejäl prestanda
Anledningen till att racerbilen inte har lika mycket effekt är på grund av reglementet för tävlingsklassen som sätter stopp vid 670 hästkrafter i 499P:s fall.
Ferrari har inte varit så generösa med prestandasiffror kring 0 till 100-tid och topphastighet, men Ferrari-föraren Antonio Fuoco uppnådde 343 kilometer per timme under tester av 499P-racern och vi får förutsätta att Modificata-versionen minst uppnår samma.
Ferrari har även modifierat delar av bilen såsom mappningen av drivlinan och typen av däck för att bättre matcha mer oerfarna förare.
Det har även skapats bättre aerodynamiska lösningar där syftet också varit att göra bilen mer lättkörd.
499P Modificata bjuder in folk med en stor plånbok till att få en personlig upplevelse av en ingenjörsmässigt fulländad racerbil.
Man kan nästan gissa att alla exemplar redan är slutsålda på klassiskt Ferrari-manér.