Vi har synat nya Range Rover Sport

Range Rover Sport har varit en framgångssaga ända sedan introduktionen år 2004 tack vare sin kombination av lyx, flärd och sportiga köregenskaper. Hack i häl på den nya generationen av fullstora Range Rover är nu även en tredje Sport på ingång. Vi begav oss till Kummelnäs utanför Stockholm för att ta en titt på bilen.

Precis som på dess nyligen lanserade storasyskon präglas den nya Sportens formspråk av evolution snarare än revolution, och både framifrån och i profil känns modellen lätt igen från generationen innan.

Range Rover Sport på bana
Nya Range Rover Sport på bana

Bakpartiet har dock fått en ny look med nummerplåten nedflyttad till stötfångaren för ett renare intryck, och designen som helhet har blivit mer minimalistisk.

De nya LED-strålkastarna är betydligt smalare än tidigare, listerna runt sidorutorna är bortplockade och dörrhandtagen är infällbara. 

Mer plats, färre säten

Även om bilen på det stora hela är sig lik har den också växt på både längden och bredden, vilket sörjer för mer plats i både baksätet och skuffen.

Möjligheten att välja till en tredje sätesrad har man emellertid tagit bort. För att göra ekipaget mer lätthanterligt finns fyrhjulsstyrning att tillgå, men den är inte standard som på stora Range Rover.

Nya Range Rover Sport på plats i Kummelnäs
Nya Range Rover Sport på plats i Kummelnäs

Lyxiga material och skärmarea i mängder

Interiören inger en bestämd premiumkänsla, med genomgående fina material och god kvalitetskänsla. Det bjuds också på en hel del skärmyta.

Den i instrumenthuset är på hela 13,7 tum, medan mittkonsolen huserar en 13,1 tum stor, böjd touch-dito där majoriteten av alla funktioner sägs vara högst två klick bort.

Den aktiva brusreduceringen som är standard på storasyskonet är dock ett tillval här.

Nummerplåten har flyttats ner för en renare design
Nummerplåten har flyttats ner för en renare design

Raka sexor och mer laddbarhet

Drivlineutbudet domineras av raka sexor, och i den billigare änden av prislistan finner vi tre mildhybrid-alternativ – en bensinare och två dieslar på 400, 300 respektive 350 hästar.

Det erbjuds också två laddhybrider på 440 respektive 510 hästar med en elektrisk räckvidd på över 10 mil.

För den som har riktigt bråttom erbjuds även en 4,4-liters bensin-V8:a på 530 hästar. Samtliga drivlinor skickar kraften till alla fyra hjul genom en 8-stegad automatlåda. 

Grundpriset för nya Range Rover Sport ligger på 1 170 900 kr och modellen kommer till Sverige framåt slutet av 2022.