Renault Trafic provkörd vid Arlanda

Renault Trafic (2022)
Motor: 1,9-liters, 4:a, diesel, 170 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,0 sekunder
Toppfart: 176 km/h
Vikt: 1 783 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5080/1956/1971 mm
Pris: Från 275 900 SEK

Få kategorier av bilar är mer dominerade av långa, anrika stamtavlor än transportbilssektorn. Samma modeller byggs i generation efter generation och agerar trogen arbetshäst åt otaliga grovjobbare i decennium efter decennium. En av dessa är Renault Trafic, som har varit i produktion i över 40 år och sålts i 2,2 miljoner exemplar. Den senaste generationen lanserades år 2014 och har nu fått ett facelift. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Arlandastad för att provköra.

Mer bilkänsla åt grovisarna

I ärlighetens namn har vi redan en del erfarenhet av nya Renault Trafic här på redaktionen. Den ombonade passagerarversionen Spaceclass lanserades redan förra året och fick under en höstvecka agera mobilt kontor åt oss i Stockholms-trafiken. Den recensionen hittar du här

När man lanserar en skåpbil verkar det nuförtiden vara snudd på obligatoriskt att prata om hur den har mer personbilskänsla än föregångaren. Det gäller även nya Trafic, och exteriört märks personbilsinfluenserna främst genom den nya fronten som kombinerar en mer horisontell motorhuv och nya stötfångare med mer krom och smäckrare, LED-försedda strålkastare. Från B-stolpen och bakåt är karossen dock oförändrad med samma urval av hjulbaser och takhöjder på menyn. Det betyder att den återkommande Trafic-köparen enkelt kan flytta över eventuell platsbyggd skåpinredning från sin gamla bil.

Praktisk kuriosa
Nyttolast: 925 kg
Dragvikt: 2 000 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 2537/1662/1387 mm
Lastvolym: 5,8 m3

Invändigt är lyftet mer påtagligt. Den nya interiören ser betydligt fräschare ut än tidigare med renare linjer, ett sobrare färgtema och kromdetaljer på knappar och vred. Den tekniska standarden har också fått sig ett lyft, med en 8-tums touchskärm som erbjuder både Apple Carplay och Android Auto, moderna säkerhetssystem som filhållningsassistent och skyltavläsning, och bekvämligheter som helljusassistent och parkeringssensorer åt alla håll. På det stora hela fungerar den nya tekniken bra, men instrumenteringen är fortfarande enklare än på andra mer premiumorienterade rivaler och MMI-skärmen hade gärna fått vara lite mer responsiv. 

Man har samtidigt värnat om att bibehålla inredningens praktikalitet. De olika förvaringsutrymmena i kupén har en samlad volym på 84 liter, varav 54 liter i en låda under passagerarbänkens två säten. Fäller man ner mittsätets ryggstöd finner man vad Renault kallar ett inbyggt mobile office, med fäste för både skrivplatta och laptop.

Nya, dubbelkopplade drivlinor

Även på drivlinefronten har det hänt en del. Motorutbudet består nu helt av 1,9-liters dieselfyror som i Sverige går att få med effekterna 130, 150 eller 170 hästar. Som standard är dessa parade med en 6-växlad manuell låda, och till de två mer effektstinna alternativen finns också en 6-stegad dubbelkopplingslåda att tillgå. Under början av nästa år kommer också en helt eldriven version med en räckvidd på mellan 25 och 31 mil att lanseras.

Utöver de olika drivlinealternativen finns det tre olika utrustningsnivåer att välja mellan. Vill man komma undan till lägsta möjliga pris väljer man den sparsmakade Base Line-versionen, medan den som vill ha mer praktikalitets-, komfort- och säkerhetsutrustning kan hoppa upp ett steg till Nordic Line – ett val som runt 80% av kunderna i Sverige gör. För den riktiga Renault-entusiasten finns även Trafic Racing Spirit, som utöver utrustningen från Nordic Line får detaljer som sportiga röda dekaler på sidorna och 17-tums lättmetallfälgar från Trafic Spaceclass.

Utrustningsnivåer
– Base line
– Nordic line
– Racing Spirit

Dagen till ära fanns endast de två större motoralternativen på plats för provkörning, båda i Nordic line-utförande utrustade med den 6-stegade automaten. Med olastad bil är det ärligt talat svårt att utröna någon större prestandaskillnad mellan de två motorerna, och att 150-hästaren är något slöare gör sig egentligen bara känt när man ska stånka sig upp i motorvägshastighet. Båda motorerna har bra bottenvrid, växellådan är kvick, och drivlinan är således smidig och följsam i alla lägen. 

Jag är dock inte övertygad om växellådans förträfflighet när det kommer till att dra tunga släp – ett ändamål som traditionella automater med momentomvandlare i regel är bättre anpassade för. Dragförmågan var inte något som vi fick tillfälle att testa under provkörningen, men i vissa lägen, bland annat under en tight trepunktsvändning som involverade backning uppför en brant backe, slirade datorn väldigt mycket på kopplingen. Risken att den uppvisar liknande beteende vid släpkörning i låga farter känns överhängande.

Fortfarande en burk i dess rätta bemärkelse

Även om nya Renault Trafic har begåvats med en rad personbilsattribut och smidiga drivlinor går det emellertid inte att komma ifrån faktumet att den som körupplevelse fortfarande i högsta grad är en skåpbil av den gamla skolan. Det betyder dels att jag med mina dryga 190 cm har svårt att hitta en bekväm körposition – främst på grund av att mellanväggen begränsar stolens justering i längsled – och att interiören trots sin fräscha design fortfarande känns som en ganska billig konstruktion.

Det betyder också att den övergripande känslan ute på vägen bäst kan sammanfattas som burkig. De nya drivlinorna må vara smidiga och följsamma att köra, men ganska mycket dieselknatter och en hel del vibrationer letar sig in i kupén. Detta i kombination med påtagligt vindbrus som gör att ljudnivån i motorvägsfart är betydligt högre än i marknadsfavoriten Volkswagen Transporter.

Att Renault Trafic fortfarande inte kan mäta sig med sin tyska konkurrent på vissa punkter betyder emellertid inte att den inte har en plats på marknaden. Snarare tvärt om. Alla sätter inte samma värde på detaljkvalitet, raffinemang och motorvägsegenskaper utan prioriterar i stället valuta för pengarna, och för den kundgruppen är nya Trafic med sin modernare framtoning och höjda tekniska standard alltjämt ett attraktivt alternativ. 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Att Renault Trafic fortfarande inte kan mäta sig med marknadens bästa skåpbilar på vissa punkter, alla sätter inte samma värde på detaljkvalitet, raffinemang och motorvägsegenskaper utan prioriterar i stället valuta för pengarna. För den kundgruppen är nya Trafic med sin modernare framtoning och höjda tekniska standard alltjämt ett attraktivt alternativ.